cenenzo Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Har nå prøve om 2 uker, så prøver å være litt tidlig ute med kjemien, men sliter litt med oppgave. Oppgave 4.2.2 5,85g natriumklorid løses i 180g vann. Beregn masseprosenten av NaCl i løsningen Hvordan løser jeg denne, hva slags formel må jeg bruke? 4.1.11 En silisiumbrikke i en integrert krets i en data-maskin har massen 5,68mg. Hvor mange silisium atomer (SI) er det i brikken? Hvordan regner jeg ut denne? 4.1.12 Calci Max kalktabletter brukes som en del av behandlingen mot beinskjørhet. På etiketten stpr det << 1 Tablett inneholder 630mg kalsiumkarbonat, det tilsvarer 250mg kalsium>> Finn ut mer om dette stemmer. 4.1.13 Beregn sammensteningen i masseprosenten av grunnstoffene i gjødselstoffet urea med molekyl formelen CH4N2O 4.1.14 Oksygengass har molarmasse 32g/mol, og nitrogengass har molarmasse 28 g/mol. Vi antar at luft består av 21% (volumprosent) oksygengass og resten nitrogengass. a) Hva er den gjennomsnittlige molarmassen til luft? b) Hvilket av følgende gasser er "tyngre" (har større tetthet) enn luft: NH3 , Cl2, Co2, He , Ar , CH4 og C3H8? Tusen takk om noen kunne ha forklart mmeg, om noen skjønte av disse oppgavene her. Har prøvd i flere timer og regne ut, men skjønner ikke osen jeg gjør det, og boka er ikke mye til hjelp, akkurat den delen der. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Dette sliter jeg med selv, men skal prøve så godt jeg kan, ta alt herfra med en klype salt. 4.2.2 her det det spørres om her er løsningen, oppgitt i molar. altså mol per liter. du må først finne ut av hvor mange mol NaCl det er du har. mol = gram stoff / formelvekt 4.1.11 denne er ganske grei, her trenger du det periodiske system og bruke atomvekten til silisium. mol = gram stoff / formelvekt (siden det bare er ett stoff i forbindelsen blir formelvekt = atomvekt for Si de neste oppgavene går på samme opplegget med molbrøker, jeg kommer ikke til å gjøre noen av oppgavene for deg. Men prøv selv, og spør hvis du lurer på noe Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Oppgave 4.2.2 5,85g natriumklorid løses i 180g vann. Beregn masseprosenten av NaCl i løsningen Hvordan løser jeg denne, hva slags formel må jeg bruke? Massen av natriumklorid/total masse. 4.1.11 En silisiumbrikke i en integrert krets i en data-maskin har massen 5,68mg. Hvor mange silisium atomer (SI) er det i brikken? Regn om til mol og multipliser med Avogadros tall. 4.1.12 Calci Max kalktabletter brukes som en del av behandlingen mot beinskjørhet. På etiketten stpr det << 1 Tablett inneholder 630mg kalsiumkarbonat, det tilsvarer 250mg kalsium>> Finn ut mer om dette stemmer. Regn ut hvor mange mol 630 mg kalsiumkarbonat er. Da får du et tall oppgitt i mol, som du så ganger med molar masse til kalsium, og finner ut massen av kalsium i 630 mg kalsiumkarbonat. 4.1.14 Oksygengass har molarmasse 32g/mol, og nitrogengass har molarmasse 28 g/mol. Vi antar at luft består av 21% (volumprosent) oksygengass og resten nitrogengass. a) Hva er den gjennomsnittlige molarmassen til luft? b) Hvilket av følgende gasser er "tyngre" (har større tetthet) enn luft: NH3 , Cl2, Co2, He , Ar , CH4 og C3H8? a) Molar masse oksygengass + molar masse nitrogengass. b) Litt usikker her, men antar du må se på molar masse til de nevnte forbindelsene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) 4.2.2 er enklere enn som så. Spørsmålet er hvor mange % 5,85 er av 180. 5,85*100/180= 3,25% edit: opg 4.1.14 a) 32*21/100 + 28*72/100 = X oppgave b = Regn ut g/mol til gassene og se om tallene er større enn X. Endret 26. oktober 2011 av Slettet-EIV2CS Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 4.2.4 a) på en tannpastatube er det oppgitt <<inneholder natriummonofluorfosfat 0,76% (0,1% F-) >> kontroller at fluoridkonsentrasjonen er som angitt, når du får oppgitt at formelen for saltet er Na2PO3F b) På flasken for en tannskyllingsvæske for daglig skyllingsvæsken med tannkremen og regn ut hvilket produkt som har høyest masseprosent av fluorid. 4.2.5 Konsentrasjonen av nitrat i drikkevann blir ofte oppgitt som masse nitrogen (N) i 1 L vann. Det høyeste tillatte innholdet av nitrogen i vannet er 10 mg N/L. Oppgi denne grenseverdien i mg NO3-/L 4.3.6 Beregn konsentrasjonen av svovelsyre i mol/L når 98,1 g H2SO4 løses i vann til 1,0L løsning. 4.3.7 En analyse av kolesterolinnholdet i blod viste 192 mg per 100 mL serum. Molekylformelen for kolesterol er C27H46O, og den molare massen er 386g/mol. Regn ut serumkolesterolet i milimol per liter. Det er denne enheten (mmol/L) som brukes når du hører folk oppgi kolesterolverdien sin til f.eks 6. 4.3.9 Hvor mange mol jern (III)ion og mot sulfation er det i 250ML av 0,750 mol/L Fe2(SO4)3? 4.3.12 I noen områder i USA og andre land er drikkevannet tilsatt natriumflorid. En vanlig konsentrasjon av NaF er 2,0 x 10-5 mol/L a) hvor mange mg F- er det i 1 L vann? b) Anta at tettheten av vann er 1,00kg/L. Hvor mange ppm F- er det i drikkevannet? (konsentrasjoner på 2-3 ppm kan føre til brunfarging av tenne, og konsentrasjoner på 50 ppm anses for å ha giftvirkning.) c) Hvor mange miligram natriumfluorid vil det være i et glass (250 mL) av dette drikket vannet? hadde vært fint om noen kunne forklart meg disse og, er nesten umulig å løse, siden boka forklarer helt sjukt dårlig... det samme gjør læreren. har prøve denne tirsdagen, hadde vært fint med forklaringer. Tusen takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå