StormH Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 jeg har en trådløs router (Zyxel P2602HWT) og et ADSL-abonnement fra Telenor (16mbit). Jeg har også en datter. Sistnevnte sitter stadig på Skype med kjæresten i utlandet, og da stopper ofte nettet helt opp inne hos meg. Spesielt iPad'en får ofte ikke båndbredde nok til å åpne en eneste webside. Problemet kommer og går. Mitt spørsmål er derfor om jeg kan gi hennes laptop eller Skype lavere prioritet, slik at jeg ikke mister nettet fullstendig i korte perioder. Pikebarnet er på Skype i timesvis hver dag, for #&$#%¥X! Det viktige her er at dette IKKE kan gjøres på hennes maskin av hensyn til husfreden og min egen sikkerhet. Det må være noe som kan gjøres i routeren, f.eks ved å cappe en port eller noe. Hva vet vel jeg. alle tanker av interesse! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 How to prevent Skype from sapping high-bandwidth users Phew....det var slitsomt. Googling er hardt arbeid. Lenke til kommentar
StormH Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 How to prevent Skype from sapping high-bandwidth users Phew....det var slitsomt. Googling er hardt arbeid. Haha, for deg ihvertfall, for en linken var jo bare tull. Spørsmålet står med håp om svar! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Det var da langt ifra bare tull, det var flere tips til løsninger der. Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Kan vurdere Cfosspeed. Dette må då installerast og setjast opp på alle PC'ar i huset. Eller du kan be ho om å ikkje bruke video, berre lyd? Er nok det som tek mesteparten. Hugs på at ned hastegeit på 16mbit som du har seier har mindre å seie for slikt enn opp hastegeit. Veit du kva denne er? Kanskje 1mbit? Video overføring brukar mykje av opp hastegeita de har, og når det er brukt så går det ut over ned hastegeita. Enkelt forklart så må ein normalt gje ei kvittering tilbake for pakker ein tek i mot om at dei er motteke. Når så all bandbredde ut(opp) er brukt så vert desse kvitteringspakkene forseinka og det vil gå tregt å laste ned data. Det er her Cfosspeed er heilt genialt. Programmet overstyrer og prioriterer pakkene alt etter kva program og/eller protokoll som vert brukt. Lenke til kommentar
StormH Skrevet 1. november 2011 Forfatter Del Skrevet 1. november 2011 Hei og takk for svar! Cfosspeed er i likhet med de andre nevnte løsningene dessverre bare for PC, og vi har Mac'er her i huset. Traffic Shaping ville ha vært en utmerket idé, bortsett fra at dilemmaet her er at jeg ikke kan gjøre ting på hennes maskin. Det er forbudt territorium. Skype burde selv ha hatt en ordning for å begrense trafikken ut og inn, slik som f.eks. BitTorrent-programmer gjerne har. Hadde håpet at det gikk an å gjøre noe slikt i routeren, slik at en bruker med en spesific Mac-adresse fikk lavere hastighet enn maks. Men det ser ut til å være noe som kun finnes i litt mere avanserte routermodeller enn den Telenor leverer. Nuvel. I de siste dagene har det gått bra faktisk, så min irritasjon har sunket en god del, til tross for at problemet utvilsomt vil vende tilbake. Jeg få vel lese en bok eller noe istedenfor når nettet hoster og harker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå