Gå til innhold

Våpen som rekvisitt?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jobber nå med et filmprosjekt her på MK linja, og har skrevet et manus til en kort actionfilm, der jeg har tenkt å bruke våpen som rekvisitter. Skal bruke 3 forskjellige våpen, 2 pistoler og et sverd, helst katana eller noe lignende. Sverdet må være støpt(ikke smidd, siden sverdet faktisk skal veives litt med) og pistolene burde helst være plombert. Noen som vet hvor jeg kan få leid noe sånt?

På forhånd, takk for alle svar ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hvorfor du på død og liv skal ha et støpt sverd. Folk har effektivt massakrert hverandre med smidde sverd i årtusener. Uansett, så er det meste av våpen som lages til blankvåpen-/teater-/film-/whatever-bruk ingen av delene, de er maskinelt valset og stanset ut. Det viktigste er uansett at sverdet er laget for praktisk bruk og ikke er noe turistræl med løst skjefte og billig skrapjern i bladet. Siden 17-åringer ikke bør veive rundt med faktiske skarpe våpen, så ville jeg gått for et butt sverd laget for blankvåpenbruk ("live steel"). Tviler på at det er så veldig mange som leier ut våpen, men du kan alltids spørre rekvisitaavdelingen på nærmeste teater, eller nærmeste blankvåpenkampgruppe. Tviler også på at noen av dem har japsevåpen laget for praktisk bruk, men du vet aldri.

Ser ut til at ladejarlens rustkammer har forsvunnet, og jeg tror ikke det er noen andre aktive forhandlere av annet enn pyntevåpen i Norge lenger. Så hvis du eventuelt må kjøpe noe så må du antagelig bestille fra utlandet. Cas Iberia/Hanwei lager kurante men ikke spesielt forseggjorte live-steel våpen til ålreite nybegynnerpriser, og har noen japanske sverd i tillegg til vestlige. Men jeg har ikke lenger oversikt over europeiske forhandlere.

Når det gjelder skytevåpen, så ville jeg heller gått for softguns med batteridrevet blowback-effekt, og så heller lagt på lyd og munningsflamme i postproduksjon. Du får kjøpt replikavåpen som skyter startpistolskudd, men de ser ikke nødvendigvis noe mer realistiske ut, og har gjerne "munnings"-flammen opp gjennom toppen av våpenet.

Det er for øvrig mye lettere å gi deg noen råd om hvor du eventuelt kan låne stæsj hvis man vet sånn ca. hvor i landet det er snakk om.

EDIT: Og hvis dere skal springe rundt med sverd og skytevåpen på offentlig sted: For guds skyld si fra til politiet før dere begynner å filme.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Takk for tipset om blankvåpen. Læreren vår sa også at jeg burde høre med et teater, da er det nok Trønderlag teater som er mest aktuelt i mitt tilfelle. Siden jeg (for å svare på spørsmålet) er fra Trondheimsregionen. Jeg hadde så klart tenkt å legge på lyd å muzzle flash på skytevåpnene i redigerings fasen.

Btw Location er et ganske avsides sted et stykke i skogen, med kun en bolig i nærheten som jeg allerede har avtalt med. Filmingen foregår dessuten på kveld/natt da det må være et mirakel om det kommer en bil kjørende forbi der, så har gått ut ifra at det ikke vil være noe vits i å informere politiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...