Gå til innhold

Sykkel eller Elipse? trenger råd

Anbefalte innlegg

Hei, tenker å gå til innkjøp av en innemaskin jeg kan bruke for cardio, og uten å ha mye erfaring, så faller blikket på sykkel og elipsemaskin.

Har syklet litt tidligere på sykkel, men elipsemaskinen ser noe mer interessant ut, siden du står på den (liker ikke setene på syklene), og det ser ut som at du får mer bevegelse på hele kroppen.

Er det noen som kan gi litt info om elipse, og gjerne sykkel, og fordelene og ulempene ved begge.

Takker

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er også ute etter en innemaskin hvor jeg kan trene cardio. Har prøvd ergometer-sykkel i noen uker nå og man får veldig vondt i ræva, noe som gjør at motivasjonen faller litt for å fortsette på sykkelen. Er likevell effektivt å sykle og gir resultater. Har sett på tredemølle men det har jeg blitt frarådet å kjøpe siden det kan skade anklene og ikke får trent musklaturen skikkelig. (I forhold til en tur i marka)

Elipsemaskin har jeg prøvd èn gang men føler ikke jeg får rette motstand også går det tregt. Kan være at noen her har andre erfaringer enn meg, jeg er bare noob og har såvidt prøvd maskinen. :p

Jeg blir å kjøpe 2 apparater før vinteren kommer, ett til kardio og ett til styrketrening. Er ute etter det apparatet som gir best cardio trening selvfølgelig så hva enn olsen_1 blir anbefalt, kjøper jeg også antageligvis. (Med mindre jeg fortsetter på sykkelen)

Endret av Olgadolga
Lenke til kommentar

Både sykkel og ellipsemaskin er gode kardiomaskiner så her er det bare å velge den du foretrekker best. Dersom du har mulighet til å prøve før du kjøper så vil jeg anbefale det slik at du ikke oppdager noe du ikke liker ved designen.

Den store fordelen med en sykkel er at den ganske sikkert tar mindre plass og kanskje blir du bitt av sykkelbasillen når våren nærmer seg. Ulempen er at noen seter er kan være ukomfortable.

Personlig synes jeg det er lettere å pushe seg på en sykkel, men det er vel individuelt. Jeg bruker begge til lett oppvarming og foretrekker ellipsemaskinen når jeg trener overkroppen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om setet er eneste grunn imot sykkel, så finnes det jo sånne store seter med silikoninnlegg du kan sette på.

Er ikke så mye negativt med noen av dem. Eneste negative jeg vet om ellipse er at jeg har noen kunder som får høyere blodtrykk av dem, men det er jo individuelt også.

Smak og behag! Jeg liker elipse fordi jeg liker å bevege hele kroppen.

Lenke til kommentar

Om setet er eneste grunn imot sykkel, så finnes det jo sånne store seter med silikoninnlegg du kan sette på.

Ville heller anbefalt en sykkelshorts enn et større sete.

Er ikke så mye negativt med noen av dem. Eneste negative jeg vet om ellipse er at jeg har noen kunder som får høyere blodtrykk av dem, men det er jo individuelt også.

Varig høyt blodtrykk av ellipsemaskiner?!

Endret av Sink
Lenke til kommentar

Trenger kilde på at blodtrykket øker mer av ellipsemaskine enn annen aktivitet. Blodtrykket stiger med ganske mye under all trening. Sist jeg målte(stefaren min er manisk) målte jeg 200\90 eller noe etter noen løpeturer opp trappa hjemme, opp fra 115\65 i hvile 5min tidligere.

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å gi en kilde på hva kunder har fortalt meg personlig under trening.

Han spurte om forskjellen på sykkel og ellipse, jeg nevner at det er det eneste negative jeg vet om. Får vel legge trykk på at dette er individuelle, personlige erfaringer, og at jeg selvfølgelig ikke mente at ellipsemaskin vil øke blodtrykket til alle som bruker den.

(dvs altså øker mer enn normalt under trening)

Det er vel som med alle andre maskiner, noen passer bedre for enkelte og dårligere for andre :)

Om noen forteller meg at de syns det er voldsomt ubehagelig å bruke ellipsemaskin fordi de sliter med blodtrykket på den, mens andre maskiner er ok, så ber jeg dem jo ikke om å manne seg opp og bruke ellipsemaslinen fordi trening uansett øker blodtrykket litt.

Folk som er normalt sunne og friske vil stort sett kunne bruke det meste av utstyr og maskiner.

Sorry for evt skrivefeil, poster fra tlf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...