Gå til innhold

Platinum og Classic -versjoner av spill

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har et lite problem med de PS3 Platinum, og Xbox360 Classics -versjonene av spill.. Jeg synes de er så grusomt stygge at jeg nekter å kjøpe dem. Jeg hater også bruktspill, så hvis jeg ikke kjøper spillet på release, så får jeg av og til problemer med å få kjøpt dem igjen.

Ja, jeg vet at dette er mitt problem, men det er ikke helt saken..

Det jeg lurer på er, hvorfor? Er det noen andre som gir de ut i "Platinum"-innpakning, med den grusomme, stygge gule kanten? Altså, noen andre som tjener pengene på spillsalget enn de som opprinnelig ga spillet ut? Og, hvorfor må de lage de coverene så innmari fæle? Hvorfor kan de ikke beholde coveret og discen slikt de så ut i utgangspunktet? Rett og slett: Hva er greia, liksom!?

Vel, er vel det jeg lurer på.. Noen som vet?

Takk :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor liker du ikke brukte spill da, de har jo det "gamle" coveret?

Tror det er de samme som tjener på det. Etter at et spill har solgt et visst antall, kommer de ut i platinum. Da følger det ofte med litt ekstra i tillegg. Grunnen til at coveret da har f.eks det gule på seg er jo da for å lett kunne se hvilke som er kommet ut i platinum, som har solgt bra. Gjerne har de også noe lavere pris enn da spillet først kom ut :)

Det er jo ikke akkurat noe nytt de har funnet på, på ps2 var f.eks platinum cover sølvfarget.

Lenke til kommentar

Kjøp en god printer, last ned og skriv ut originalboksbildene :p.

Det kan jo løses ved å kjøpe bruktspill istedet for platinum,

ingen som ser forskjell på nye og bruktspill med mindre du kjøper et som er virkelig gammelt / hardt behandla. :p

Endret av malmern
Lenke til kommentar

Hvis dere har lagt merke til det så har Platinum/Classic platene også et mer "nøytralt" utseende enn sine forgjengere, disse er da billige å produsere (noe som er hele ideen med platinum/classics) og i tillegg er det dårligere kvalitet på de så de har lettere for å knekke hvis det er noen som får til det.

Sitter i akkurat samme båt som deg Bone, så ble glad når jeg til syvende og sist så at det fantes GOTY versjonen av Uncharted 2 over dammen da jeg ikke skaffa meg det på release :thumbup:

Men det kommer ann på hvilket spill det er og hvor vanskelig det eventuelt kan være å få tak i en ny utgave av spillet. Men brukt er i mange tilfeller bedre enn platinum/classic syns nå jeg!

Lenke til kommentar

Utrolig lite, men det er artworken på dvden som koster, som de har fjernet på platinum/classics. Og logisk nok, hvis man kan kutte ned på produksjonskostnadene til et spill som allerede har solgt godt og som de da spår kommer til å selge mer så er det jo bare et sjakktrekk å gjøre det. Hvertfall når de selger spillet til en fast billig pris, sånn de ikke taper noe på det på langsikt.

Endret av Haunts
Lenke til kommentar

Ja, jeg stiller meg sterkt tvilende til at et platinum cover/manual er så mye billigere å produsere at man kan halvere prisen på produktet.

Platinum er billig fordi produsenten allerede har solgt mange eksemplarer, og sannsynligvis tjent inn alle produksjonskostnadene. Det følger også at når et spill kommer til platinum, så har så og si alle de som er villige til å kjøpe produktet til fullpris allerede kjøpt det, og mesteparten av de gjenstående potensielle kundene er de som mener 500-600 kr er for mye for akkurat det og det spillet. Derfor setter de nå ned prisen for å nå ut til alle de som ikke synes det er ekstremt viktig å ha spill først, eller kanskje ikke var *så* interessert, men bare litt.

Hvorfor platinumkopien ser forskjellig ut? Spekulasjoner her, men jeg vil tro det er to hovedgrunner. Folk som betalte fullpris skal kunne si til seg selv "vel i det minste ser min kopi 1000 ganger fetere ut" slik at de ikke føler et svik ved at spillet de kjøpte til 600kr nå selges for halvparten. I tillegg så vil jeg tro det har en funksjon som markedsføring. Platinum/Best of... titler er jo i praksis en "se, alle andre likte det, da gjør sikkert du det også" type markedsføring.

Med et merkenavn bygd opp rundt designet til platinumtitler så vil kunder umiddelbart legge merke til platinum-ekskene i butikkhyllene og det første de vil tenke er "dette spillet er er billig og mange synes det er bra". Det vil jeg tro fører til ekstra salg i forhold til å bruke den normale esken og bare ha en prislapp fra butikken hvor en lavere pris er stemplet.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...