Gå til innhold

[Løst] Tapt inntekt pga. lang service


Sk!ppy

Anbefalte innlegg

Hei

 

Macen min ble ødelagt for litt over en måned siden. Gikk til humac og tenkte å ta normal service på denne. Det gikk bra, men lånepc kunne jeg ikke få fordi det var det en annen kunde som hadde. Sa jeg ville komme tilbake etter en uke om macen ikke var ferdig da, for da hadde jeg krav på det. Forsatt ingen mac.

 

Kort sagt: en måned senere, ingen lånepc, ingen egen pc. Har sendt flere meldinger til service-avdelingen og purret, og de skylder på at apple bruker lang tid. Selgerene sier at de er bare selgere og kan ikke gjøre noe med det. Sendte mail til hovedkontoret igår, og venter forsatt på svar.

 

Kan legge til at jeg har byttet ut laderen to ganger tidligere, og tastaturet en gang, begge på reklamasjon.

 

Det jeg ikke tenkte på når jeg sendte eposten igår er at jeg har faktisk tapt arbeidsinntekt. Fikk lastet opp filene til kunden min dagen før pcen krasjet, og alle andre kunder også - så heldigvis ingen problemer der (så godkjente at de sendte harddisken til apple uten muligheter for å få den tilbake, noe de måtte gjøre for å få den andre tilbake). Det som er greia nå er at jeg må fikse mer på siden til kunden, noe jeg ikke får gjort da alt jeg har er en skolepc jeg ikke kan installere noe programmer på uten å få anmerkning eller kjeft (Går 1vg, produserer nettsider på fritiden).

 

Tenker at jeg har en tapt inntekt på noen lapper snart (selve tingen som skal fikses er ikke stor, men jeg trenger hvertfall et ftp program for å laste opp filene, + jeg foretrekker et program som highlighter coden - irrelevant, egentlig. For humac sin skyld kunne jeg sittet uten pc).

 

Har jeg krav på noe ekstra? Humac har allerede brutt forbrukerkjøpsloven, §30 hvertfall.

Jeg har litt lyst til en av to hvertfall:

"Refundert" tapt arbeidsinntekt, e.l. eller kreve macen tilbake i den tilstand den er i nå, og fikse macen selv og fakturere humac.

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker at jeg har en tapt inntekt på noen lapper snart (selve tingen som skal fikses er ikke stor, men jeg trenger hvertfall et ftp program for å laste opp filene, + jeg foretrekker et program som highlighter coden - irrelevant, egentlig. For humac sin skyld kunne jeg sittet uten pc).

 

Kan ikke svare på spørsmålet ditt, men kan jo tipse deg om at du kan bruke: notepad++ og filezilla, ingen av dem trenger installasjon. (Bare ett tips!) (Windows)

Lenke til kommentar

Er klar over muligheten - men vgs har ganske strict reglement, jeg kan gjøre det (har forsåvidt gjort det og), men det kan faktisk resultere i anmerkning og kjeft om noen merker det. Og jeg har ikke lyst til å være kompis mot humac her for å finne "enkle" løsninger (+ at det er skolepc, som jeg lar ligge på skolen for å skille skole og fritid :p )

Lenke til kommentar

Vel, i det du påberoper deg tapt arbeidsinntekt i forbindelse med service så vil eg mene at du taper rettigheter. Da er det nemlig kjøpsloven som gjelder, og ikke forbrukerkjøpsloven.

 

Kjøpsloven regulerer kjøp mellom næringsdrivende eller privatpersoner, mens forbrukerkjøpsloven regulerer kjøp mellom næringsdrivende og forbruker. Det er sistnevnte du vil være, ikke næringsdrivende.

 

Kjøpsloven har færre rettigheter, kortere reklamasjonstid, lengre frister for selger/verksted og er fravikelig ved avtale. Forbrukerkjøpsloven er derimot ufravikelig, to eller fem års reklamasjonsfrist samt en del rettigheter i forbindelse med lang servicetid og tilfeller hvor mangler ikke blir utbedret etter to forsøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler på at du har krav på å få dekket noe arbeidsinntekter. Det eneste du har krav på er muligens at de skaffer deg en ny PC, og eventuelle utgifter du har hatt direkte forbundet med denne saken (eks fraktutgifter).

 

Jeg er ganske sikker på at dere ikke har inngått avtale om at tapt arbeidsinntekt skal dekkes i slike tilfeller, og jeg er ganske sikker på at dette ikke står i forbrukerkjøpsloven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det beste kortet du har er at avhjelp tar urimelig lang tid. Årsaken til at det tar lang tid trenger du ikke å bekymre deg for, men når det har tatt 5-6 uker, spesielt uten lånemaskin, kan du fint fremme krav om heving.

 

Om eg forstår det rett så har den nå vært inne i 5 uker?

Lenke til kommentar

Gi skriftlig beskjed på en slik måte at du kan dokumentere dette senere, med dato. E-post med leveringsbekreftelse, rekommandert brev eller signert bekreftelse vil eg anbefale.

 

Men fire uker er litt lite. Du må nok gi de ei uke til etter fredag.

 

Du kan da kreve heving at det som naturlig er en del av salget. Om du for eks kjøper en støvsuger og en TV, og hever kjøpet på støvsugeren, så kan du ikke heve kjøpet på TV'en i tillegg. Men kjøper du for eks en PC og tilbehør som kun blir kjøpt pga PC'en, så kan du heve kjøpet på tilbehøret også.

Lenke til kommentar

Ok. Hvis jeg sender epost som inneholder at jeg forventer pcen ferdig levert i mine hender, i orden, 1.november (en uke fram i tid), hvis ikke krever jeg kjøpet hevet? Hvor mye vil jeg isåfall få igjen? Pcen ble kjøpt for 10000 kr. Jeg bør vel få igjen renter, og trekk for bruk?

 

Hvilken måte anbefalles? Epost?

Lenke til kommentar

Ok, da sender jeg bare en epost hvor jeg gir de en tidsfrist, altså.

 

"Hei

 

Referer til AO-XXXXX.

Sendte en mail igår om lånepc. Har skjekket litt mer opp, og har kommet frem til at om pcen ikke er reparert og levert tilbake til meg innen 2. november ønsker jeg kjøpet hevet. Penger kan da overføres kontonr xxxx.xx.xxxxx.

 

Mvh

Mittnavn"

 

Er det kurant å sende? Vil gjerne ha noen lover å henvise til og.

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar

Som Flodec sier, bruksfradrag kan butikken kreve, men da skal du ha renter fra kjøpsdato. Det er dog ingen automatikk i at de krever bruksfradrag, og du er ikke forpliktet å tilby det. Men husk at bruksfradrag skal kun beregnes for den tiden du faktisk har hatt maskinen. Dvs at de skal ikke regne med verkstedsopphold i bruksfradraget.

 

Eg er dog usikker på om eg ville krevd maskinen fikset så snart som mulig. Spesielt om du ønsker å heve kjøpet.

 

Om du purrer nå, og truer med heving av kjøp kan det være at de får ræva i gir og utfører reparasjonen innen fristen. Du kan da ikke kreve heving av kjøp. Men om du ikke sier noe og holder deg unna butikken kan det være at det trekker over tiden, og da kan du heve kjøpet. Som forbruker har du ikke noe ansvar for å purre på butikken/verksted.

Lenke til kommentar

Om du purrer nå, og truer med heving av kjøp kan det være at de får ræva i gir og utfører reparasjonen innen fristen. Du kan da ikke kreve heving av kjøp. Men om du ikke sier noe og holder deg unna butikken kan det være at det trekker over tiden, og da kan du heve kjøpet. Som forbruker har du ikke noe ansvar for å purre på butikken/verksted.

Eneste jeg har nevnt til nå er mailen som ble sendt igår hvor jeg skriver at heving av kjøpet blir vurdert. Har da ikke gitt noen tidsfrister, annet en "snarligst".

Lenke til kommentar

Her er et forslag til brev:

 

 

Hei,

 

Henviser til reparasjon av {produkt}, innlevert hos {butikknavn} den {dato}.

 

Da avhjelp ikke har blitt utført innen rimelig tid krever eg nå heving av kjøpet i henhold til forbrukerkjøpsloven §30.

 

Fkjl. §30: "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren". (1)

 

Varen ble levert inn den {dato}. Dette er nå {uker} siden, og dette overskrider "rimelig tid" i følge elektronikkbransjens egne uttalelser: "Vi i bransjeorganisasjonen har tidligere påpekt at innenfor en periode på 3-4 uker er å anse som ”rimelig tid”. Men dette forutsetter at det stilles låneprodukt til disposisjon for forbruker". (2)

 

Ber derfor om at kjøpesummen, totalt kr {kjøpesum} utbetales til konto {kontonr} snarest. Tilbehøret vil bli gjort tilgjengelig for deres disposisjon ved innlevering til {butikknavn}.

 

 

Med vennlig hilsen

 

{ditt navn}

 

 

Kildereferanser:

Ref 1: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#30

Ref 2: http://www.elektronikkbransjen.no/forside/toppmeny/juridisk/sporsmal-og-svar/

 

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Tviler på at du har krav på noe som helst da du har kjøpt maskinen som en privatperson og at din hovedvirksomhet er å være elev.

Lenke til kommentar

I følge elektronikkbransjen.no, bransjens eget forbund, så er 3-4 uker rimelig tid, ikke 5-6 som nevnt tidligere. Eg ville dog gitt de noe mer tid, nærmere 5 uker, for å være på den sikre siden.

 

http://www.elektronikkbransjen.no/forside/toppmeny/juridisk/sporsmal-og-svar/

 

SVAR: Vi i bransjeorganisasjonen har tidligere påpekt at innenfor en periode på 3-4 uker er å anse som ”rimelig tid”. Men dette forutsetter at det stilles låneprodukt til disposisjon for forbruker.
Endret av nomore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...