Gå til innhold

Oppgradering av PC (Max bang for the buck$)


Anbefalte innlegg

Hei, så jeg trenger litt hjelp til å oppgradere pcen min. Den har per dags dato en Athlon II x2 250 (aaalt for svak cpu uansett fanden) 2 gig ddr2 ram og en 5770. Som dere sikkert ser er dette et budsjett-build fra starten av, men føler at det ikke holder mål. I første runde tenker jeg EGENTLIG mest på CPU og evt HK og RAM oppgradering, men det kommer litt ann på. Har en god Corsair 550watts PSU å bruke hvis jeg trenger det.

 

Tenkte egentlig litt på en Ph II x6 1090T Her

, siden disse er ganske billige og ytelsen er ikke dårlig. Hovedkortet jeg har nå vil støtte denne prosessoren med en bios flash. Mer RAM kommer også til å bli kjøpt uansett da i 4GB (2x2), men siden prisene på ddr3 er så lave så vil jeg komme unna med nytt hovedkort + ram med en prisforskjell på bare ca 500 kroner mellom 4 gig ddr2 og 4 gig ddr3 + nytt hovedkort. Skjermkort vil jeg isåfall mest sannsynlig vente med til 7 serien fra ATi kommer og om noe bedre enn 6870 kan overta det prissjiktet, evt at 6950 dropper i pris.

 

Eventuelt tenkte jeg kanskje på å gå for en Ph II x4 965 til under 900 pluss 4 gig drr2 + et skjermkort, da enten 6870 eller 6950(finnes et bra tilbud på 6950 til 1890) og dette vil nok gi meg grei ytelse nå? (Dette viderefører "budsjettanken" en del.)

 

Tredje alternativ er vel kanskje det dyreste. Det vil isåfall være en i5 2500k Her + billig hovedkort og 4gig ddr3 ram til ca 2250 eller lignende også vente på skjermkort eller et 6870.

 

Hvordan vil 5770(kan klokke det litt) pluss en av de andre kombinasjonene yte i nyere spill på 1920x1080, tenker kanskje spesielt på BF3. Har ikke så veldig høye krav om grafiske innstillinger, egenlig; gameplay og smooth fps betyr mye.

 

Selv om det kan virke som at jeg favoriserer AMD/Ati så er jeg 100% åpen til det som vil gi meg mest ytelse for pengene!

 

Så trenger litt hjelp her,

 

På forhånd takk, og beklager for "wall of text" :)

Endret av oOleE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På Tom's Hardware sin hierarkiliste ligger HD 5770 ca midt mellom "minimum" og "anbefalt" skjermkort for BF3. Sånn sett vil det være spillbart kjørbart (kan ikke si noe om spillbarheten), men du bør ihvertfall ikke forvente det helt store grafikkmessig.

 

En PhII 9x5 vil være en grei oppgradering fra din X2 250. Skal du først bytte hovedkort bør du per i dag gå for Intel i5, men det vil jo åpenbart koste ekstra kontra å kun oppgradere CPU. PhII X6 koster nok mer enn det smaker ift. X4. Du trenger ikke mer RAM enn 4GB totalt, men minnemengden bør du egentlig styre litt selv etter hva du føler behov for. Har du to like brikker fra før, og plass til to nye brikker, kan du gå for 2x1 GB (fra 165,- og opp) for totalt 4 GB RAM, eller 2x2 GB (fra 294,- og opp) for totalt 6 GB. Om du kun har én brikke fra før bør du fortrinnsvis prioritere å få tak i en lik brikke, gitt at det koster mindre enn et 2x2 GB-kit.

 

"Bang for buck" består i all hovedsak av i5-2500k, P67/Z68-hovedkort, 8 GB DDR3-RAM og GTX560Ti/GTX570/HD6950 2GB. Dette oppsettet fra MPX vil koste ca 5200 + frakt.

En mer prisgunstig, dog helt grei oppgradering, vil bestå av PhII 9x5, 2 GB DDR2-RAM og GTX560Ti/HD6950 2GB. Dette oppsettet, også fra MPX, vil koste ca 3100 + frakt.

Forslagene mine er relativt like, men det billigste har kun halv mengde RAM (dette er dog ikke dyrt å bumpe opp til totalt 6 GB sammen med RAM du har fra før) og en kjipere prosessor, samt at du da beholder det gamle hovedkortet ditt istedenfor å få et nytt og fresht med støtte for bl.a. USB 3.0 og SATA 6 Gbit. Det som også er verdt å tenke over er at dersom du skal selge det du sitter igjen med brukt, er det enklere å få solgt et HK med X2 250 og 2GB RAM, enn å selge X2 250 alene (vil jeg tippe). Om du har bruk for en server/kontormaskin i tillegg er nok disse delene også svært kurante for slikt.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ganske enig med hva srbz skriver her.

 

Et oppsett med i5 vil yte bedre, og være mer "fremtidsrettet".

Hvis du driter i hva spill krever neste år, så tar du det rimligste alternativet som gir deg ytelsen du trenger.

 

Driter du i overimorgen, og du bare gamer så tar du 955BE/965BE med 2GB Ram og HD6950.

 

Bare slik at du kan se for deg ytelsen, så har jeg selv 1055T, HD6950, 4GB Ram og kjører BF3 Beta på Ultra (Restricta til bare High på beta?) uten lagg, altså 30fps+ !

 

Dette på en 24" skjerm med 1920x1080 og AA og AF på fullt. Det eneste spillet jeg har som jeg ikke får kjørt på ultra med 30fps + er Metro 2033 og Witcher 2.

Endret av Pius
Lenke til kommentar

Vil først bare takke alle for tilbakemelding.

 

På Tom's Hardware sin hierarkiliste ligger HD 5770 ca midt mellom "minimum" og "anbefalt" skjermkort for BF3. Sånn sett vil det være spillbart kjørbart (kan ikke si noe om spillbarheten), men du bør ihvertfall ikke forvente det helt store grafikkmessig.

 

En PhII 9x5 vil være en grei oppgradering fra din X2 250. Skal du først bytte hovedkort bør du per i dag gå for Intel i5, men det vil jo åpenbart koste ekstra kontra å kun oppgradere CPU. PhII X6 koster nok mer enn det smaker ift. X4. Du trenger ikke mer RAM enn 4GB totalt, men minnemengden bør du egentlig styre litt selv etter hva du føler behov for. Har du to like brikker fra før, og plass til to nye brikker, kan du gå for 2x1 GB (fra 165,- og opp) for totalt 4 GB RAM, eller 2x2 GB (fra 294,- og opp) for totalt 6 GB. Om du kun har én brikke fra før bør du fortrinnsvis prioritere å få tak i en lik brikke, gitt at det koster mindre enn et 2x2 GB-kit.

 

"Bang for buck" består i all hovedsak av i5-2500k, P67/Z68-hovedkort, 8 GB DDR3-RAM og GTX560Ti/GTX570/HD6950 2GB. Dette oppsettet fra MPX vil koste ca 5200 + frakt.

En mer prisgunstig, dog helt grei oppgradering, vil bestå av PhII 9x5, 2 GB DDR2-RAM og GTX560Ti/HD6950 2GB. Dette oppsettet, også fra MPX, vil koste ca 3100 + frakt.

Forslagene mine er relativt like, men det billigste har kun halv mengde RAM (dette er dog ikke dyrt å bumpe opp til totalt 6 GB sammen med RAM du har fra før) og en kjipere prosessor, samt at du da beholder det gamle hovedkortet ditt istedenfor å få et nytt og fresht med støtte for bl.a. USB 3.0 og SATA 6 Gbit. Det som også er verdt å tenke over er at dersom du skal selge det du sitter igjen med brukt, er det enklere å få solgt et HK med X2 250 og 2GB RAM, enn å selge X2 250 alene (vil jeg tippe). Om du har bruk for en server/kontormaskin i tillegg er nok disse delene også svært kurante for slikt.

 

Ville vært greit om 5770 kunne klart BF3 på low/med på 1920X1080 med en akseptabel FPS, slik at jeg kunne vente med GPU oppgradering til 7 serien er landet, blir spennende å se hva den bringer samt at det vil (mest sannsynlig) føre til at eldre skjermkort dropper i pris.

Så forøvrig på Sweclockers at de fikk en HD6870 til å yte 64FPS i multiplayer (caspian border) på medium og 1920x1080, da burde jeg vel kjøre det med god FPS om jeg så må ned på low?(Etter CPU + RAM oppgraderinger såklart.)

 

Angående i5 så gir det en del for pengene ja, men synes det er mye bedre å være en kjiping

på hovedkortet. Slik og med litt andre sparetiltak vil jeg kunne få oppsettet du satt opp(minus hovedkort såklart) til en tusenlapp billigere.

 

Poenget med å bestille 4 gig ram var faktisk ikke å ha 6 gigabyte, men jeg må se i forhold til hvordan det er å mikse ram(har aldri prøvd det før) ettersom de rambrikkene jeg har ikke er så lette å få tak i tydeligvis, samt at de(selv om de var billige for 2 år siden) ikke er så billige nå (relativt). USB3.0 og nyeste SATA er ikke noe jeg ville drept for, det er ikke så viktig for min del, bryr meg egentlig kun om pur maskinkraft i forhold til pris : ).

 

Har lyst til å kvitte meg med det gamle oppsettet, og har psu + kabinett og ellers ting til å sette sammen en fungerende maskin, evt selge bare deler. Skulle du være interessert så bare pling på! ;)

 

Er ganske enig med hva srbz skriver her.

 

Et oppsett med i5 vil yte bedre, og være mer "fremtidsrettet".

Hvis du driter i hva spill krever neste år, så tar du det rimligste alternativet som gir deg ytelsen du trenger.

 

Driter du i overimorgen, og du bare gamer så tar du 955BE/965BE med 2GB Ram og HD6950.

 

Bare slik at du kan se for deg ytelsen, så har jeg selv 1055T, HD6950, 4GB Ram og kjører BF3 Beta på Ultra (Restricta til bare High på beta?) uten lagg, altså 30fps+ !

 

Dette på en 24" skjerm med 1920x1080 og AA og AF på fullt. Det eneste spillet jeg har som jeg ikke får kjørt på ultra med 30fps + er Metro 2033 og Witcher 2.

 

Ønsker ikke å kjøpe noe som holder bare her og nå, ønsker at det er LITT framtidsrettet i det minste. Dermed ville det vært OK med en sekskjernes phenom eller i5 : p Litt derfor jeg også har lyst til å vente på at 7 serien til AMD skal komme ut, selv om f.eks. HD 6950 yter meget bra.

 

 

30 FPS er langt ifra spillbart i et FPS. Når det er sagt så kjører jeg High med 50+ i release atm med et enkelt HD 5870. Har ikke testet CF enda da jeg nekter å bruke vsync og microstutter er noe herk.

 

Njaa, det kommer litt ann på. 30FPS helt dønn stabilt skulle vel gå(skjer ikke ofte på PC), men jeg foretrekker at den ligger rundt 40 eller over.

Lenke til kommentar

BTW ingen som så + tegnet bak 30fps? :tease:

Jeg kjører fint stabilt på ~50fps, men ved mye eksplosjoner røyk osv så kan fpsen stupe ned mot 35~40fps... Det jeg mente var at systemet er såpass awesome at den greier å holde seg over 30fps slik at alt virker smooth. Skulle gjerne hatt konstant 60fps though :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...