Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nekter å fikse internett.

bikobiko123

Anbefalte innlegg

Bor for øyeblikket på et internat i regi av fylkeskommunen. På dette internatet er switchene til internett oppevart i skap i de diverse gangene. Disse skapene er ikke noe særlig beskyttet, da hvem som helst kan ta seg inn i de.

Her en dag var den noen som var så "smart" at de gikk å trakk ut alle ledningene i dette skapet. Vi fikk koblet det meste til, men det er snakk om at flere folk ikke har internett.

Ingen har kommet fram, og det er snakk om at dette problemet ikke blir fikset før noen har kommet fram.

Dette er noe som går utover alle i blokkene, på grunn av at en person har gjort dette.

Jeg føler at hvis dette ikke blir fikset, da de nekter å gjøre noe med dette problemet hvis ikke noen går fram og sier at det var dem, kommer man til å stå uten internett.

Det jeg lurer på er om dette er kontraktbrudd, da vi i husleien betaler for internett/kabel-tv. Hvis dette var et teknisk problem der de f.eks. ikke hadde bemanning til å fikse dette, hadde jeg forstått.

Men dette er rett å slett nekt fra bemanningen på internatet.

Vi betaler for en vare, og da skal vi også få denne varen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. Jeg har en følelse av at internater gjerne bruker (eller i alle fall later som om de kan bruke) litt andre regler enn den vanlige husleieloven.

Men uansett hvilken lov som gjelder burde det ikke spille noen rolle. Du har en avtale som sier at du skal ha internett, og avtaler skal i utgangspunktet holdes.

Hvis husleieloven gjelder vil følgende paragrafer være spesielt relevante etter min mening:

§ 2-10. Krav på retting av mangel

Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.

§ 2-11. Avslag i leie

Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#2-10

Så, kort forklart kan du trekke fra husleia tilsvarende verdien av internett. Hvis mange gjør, eller truer med å gjøre, det vil det kanskje få fart på skolen.

I teorien kan du i siste instans også kontakte reperatør på eget initiativ og så kreve dine kostnader tilbakebetalt fra utleier (om nødvendig ved å trekke dem fra husleia).

(Hvis det skulle bli en konflikt om betaling av leie bør du passe på § 3-8.)

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...