morknudsen Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Hei, Jeg har bestilt meg en 200 GB harddisk og lurte på om det er noen her som kan hjelpe meg med den beste partisjoneringen slik at jeg får utnyttet mest mulig plass. Lenke til kommentar
morknudsen Skrevet 12. august 2003 Forfatter Del Skrevet 12. august 2003 Bruker NTFS Lenke til kommentar
shahin Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Jeg pleier å lage en stor hvis det ikke er en "viktig" disk, men kun for lagring. Det å ha en svær partisjon er verdt evt. tap av plass/speed synes jeg. Det er minimalt å spare på å dele opp, og irritasjonene senere er 10x av plassbesparelsen Ellers kan du bruke HDTach for å måle harddisk lese/skrivehastighet. Hvis du ser evt. at hastigheten dropper etter 30GB, kan du lage en partisjon der disken er raskest og kjøre f.eks. OS på dette (eller lyd/videoredigering). Ellers er det ca. 175 tråder om dette emnet, hvis du bruker søkfunksjonen til høyre. Lenke til kommentar
morknudsen Skrevet 12. august 2003 Forfatter Del Skrevet 12. august 2003 Jeg tenkte litt mer på det matematiske mtp. clustre etc... Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Skal du bruke den bare til backup og IKKE ha operativsystem på den, så ville jeg partisjonert den bare i 2 deler og formatert den til NTFS 4K clusters. (4096b) Lenke til kommentar
morknudsen Skrevet 12. august 2003 Forfatter Del Skrevet 12. august 2003 Den skal brukes til det meste - både OS / lagring og spill Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 "]Den skal brukes til det meste - både OS / lagring og spill Bruk feks en me oppstartdiskett til å lage en eller flere partisjoner i fat32, når det er gjort kan du bruke PM 8.0 til å lage ntfs 4/16/32 cluster størrelsen. Høyere cluster raskere disk, men og en del bortkastet plass på partisjonen/disken. Min 160GB partisjon har ca 6-700MB bortkastet om eg konverterer til ntfs 32kb cluster størrerlse. Lenke til kommentar
wil Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 hmmm, jeg for ikke endra cluster på mine partisjoner jeg, eller bare på Fat 32 men ikke på NTFS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå