Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Feilbehandlet på Legevakten?

Ekinorak

Anbefalte innlegg

Her er det som skjedde tidlig forrige uke da jeg fikk Akutt Galleblærebetennelse.

Det begynte med helt sykt sterke smerter i overgangen fra mage til brystet, da jeg kom på legevakten ble jeg tatt raskt hånd om fordi dem misstenkte jo hjerteinfarkt. Da dem tydeligvis ikke fant noe på EKG målinger sa dem at jeg hadde fått matforgiftning, men siden jeg hadde så store smerter skulle dem ligge meg på overvåkningen. Da hadde jeg fått en liten dose smertestillende til å "toppe av smerten".

På observasjon der ble jeg liggende med fortsatt like sterk muligens enda sterkere smerter. Jeg spurte flere ganger etter smertestillende men fikk ikke. Tror dem tok 3-4 nye EKGer og fant et lite lite utslag, og jeg ble liggende der uten smertestillende i 10 timer til!!

Hvis noen har hatt gallestein/akutt galleblærebetennelse før så vet dem hvor Jævlig smertefullt dette er, og en slik behandling følte jeg rett og slett var inhuman.

Dem klarte fortsatt ikke å finne ut hva som var gale med meg, men grunnet store smertene jeg hadde sendte dem meg videre til sykehus. Jeg er nesten glad for at dem glemte å sende med journalen, kanskje dem på sykehuset tenkte litt mer rasjonelt da.

Da jeg kom på sykehuset tok det legen som undersøkte meg kanskje rundt 30 sekunder å fastslå at gallestein var årsaken til smertene mine, dette ble bekreftet av en kirurgisk lege like etter, og behandling ble startet. Jeg fikk endelig smertestillende, jeg var da så sliten at jeg ikke klarte å hilse på legene som undersøkte meg.

Videre lå jeg på sykehuset i 8 dager, er nå frisk og utskrevet. Men sitter igjen med nesten traumatiske tanker fra starten av sykdomsforløpet.

Hva syntes dere, burde jeg ikke klage på en slik behandling?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uffda. Hørtes ikke bra ut det der.

Om man hadde samlet alle slike og lignende historier om vårt helsevesen så hadde vi vel kunnet starte et middels stort bibliotek, eller det har de vel allerede hos helsedirektoratet.

Du kaster bare bort din egen og andres tid om du går videre med dette. Sannsynligheten til at du får noe erstatning er mikroskopisk.

Skjønner det er kjipt, men du lever uten å ha pådratt deg ubotelig skade annet enn en dags dårlig opplevelse. Det er dem som får livet sitt totalt ødelagt p.g.a tabber, men det betyr jo ikke at vi ikke føler med deg, for det var vel alt annet enn koselig mens det skjedde.

Lenke til kommentar

Hadde du fått smertestillende på legevakten hadde legen på sykehuset trykket på magen din og spurt: "Gjør det vondt her?" og du måtte svare "Vet ikke" og legen kunne ikke diagnostisere deg. Derfor kunne ikke legevakten gi deg noe særlig smertestillende. Så det er ikke noe poeng å klage.

Dem gjorde det, og jeg fikk vondt da dem presset i området ved galleblæren. Men fortsatt mente legen det var matforgiftning.

Jeg skjønte ikke selv hvordan han kunne mene det. Jeg hadde da tidligere kastet opp, og han mente at en rift i spiserøret kunne forårsake smertene. Jeg lurer på hvordan en lege kan komme fram til noe slik....

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Legen kommer frem til noe slikt fordi matforgiftning og pankreatitt har mye av de samme symptomene og matforgiftning er fryktelig mye vanligere enn pankreatitt. Vurderingen fra legevaktslegens side er da å vente og se om det går over og gjør det ikke det sendes du til sykehuset. Og om det så ikke går over og de må sende deg til sykehus er det som sagt veldig mye vanskeligere å diagnostisere hvis du har fått smertestillende og derfor ikke kan svare på om det gjør vondt eller ikke.

Lenke til kommentar

For noe vas du kommer med the_last_nick_left ....

TS: Om du føler de kunne behandlet deg bedre, ville jeg sendt en klage på legevakten til legevaktsjefen! Vi har selv gjort det, og ble tatt alvorlig, og fikk beklagelse og legen på legevakten fikk advarsel!

Lenke til kommentar

Siden du "vet" det jeg sier er vas kan du kanskje fortelle meg hvordan man skulle diagnostisere for eksempel en appendisitt hvis pasienten ikke kan si hvor, hvordan eller hvorvidt det gjør vondt når legen trykker forskjellige steder på magen hans?

Du skal ikke se bort fra muligheten av at jeg ikke bare snakker vas..

For all del, jeg synes ti timer å ligge på legevakten virker lenge, men det er ganske langt unna feilbehandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...