Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spam - Norske foretak ignorerer markedføringsloven

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvordan det er med andre lesere av jusforumet, men undertegnede begynner å se seg temmelig lei av reklamepost også kalt spam. Så vidt jeg vet er dette regulert under markedføringsloven §§ 15:

§ 15. Begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder

I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).

Dette tikker inn både via faks og inn til min personlige jobbrelaterte epostadresse. Hvordan kan man få en stopp på dette? Jeg har vurdert å begynne å sende ut fakturaer pålydende rundt 100 NOK for hver enkelt spam jeg mottar. Det er ikke mye, men burde være avskrekkende nok hvis flere gjorde det samme. Problemet er vel at dette kan fort bli mer jobb en det er verdt.

Spørsmålet er vel hvor langt jeg hadde kommet med et slikt krav, hvis kravet mitt hadde endt opp i retten?

Edit: Spørsmålet er vel også hvordan retten tolker begrepet "fysisk person", da motparten kan argumentere med at selv om de sendte den til en epostadresse som er min personlige jobbadresse så var spammailen ment for organisasjonen i sin helhet. Uansett, ja. Hva tror dere?

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Fysisk person" betyr i denne konteksten "individuell mailadresse", altså der det fremkommer av mailen at den skal til én spesifikk person. Det vil derfor være lov å sende til [email protected], [email protected], et cetera - selv om det bare skulle sitte én person bak dette. Dersom det er [email protected] vil man derimot normalt betrakte det som en fysisk person.

Å sende fakturaer basert på mottatt reklame vil ikke stå seg i retten - du vil ikke ha noe fakturagrunnlag å påberope deg.

Det følger av markedsføringsloven kapittel 7 at Forbrukerombudet og Markedsrådet håndhever loven. Du bør derfor henvende deg dit i første omgang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Veldig konsist og presist svar på mine spørsmål og jeg er helt enig med deg ved nærmere ettertanke. Problemet dog er at jeg har mine tvil om nevnte instanser følger dette såpass tett opp at foretakene føyer seg etter loven. Dette er en logisk konklusjon basert på hvor mye spam de samme Norske foretakene fortsetter å produsere, selv igjennom en lengere tid.

Lenke til kommentar

Det er relativt kjapt å sende inn en klage via Forbrukerombudet sin nettside (http://www.forbrukerombudet.no/2007/07/klager-tips-spoersmaal), eller ved å videresende e-post (spamklage[krøllalfa]forbrukerombudet.no). Jeg vil anbefale deg å ta deg tid til å sende inn en slik klage.

Får et selskap nok klager mot seg over lengre tid, og forhandlingsmodellen ikke virker, vil Forbrukerombudet (til slutt) sørge for at loven følges ved hjelp av tvangsmulkt og/eller overtredelsesgebyr.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...