NeoGeo Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Hei, jeg trenger litt hjelp til å finne rette komponenter til dama sin MacBook. Så langt har jeg funnet ut at maskinen er en MacBook 5.1 (late 2008) aluminium unibody sak. Tenkte å oppgradere minnet og kanskje sette inn en SSD til henne. Noen som har noen anbefalinger av kompatibel ram? Den støtter offisielt 4gb, men noen har 6 og 8gb også. Noen tips til hvordan jeg skal gå fram for å installere en SSD? (Ta backup og overføre OS fra den gamle disken) Takker :-) Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Ram sjekk: http://www.komplett.no/k/memselect.aspx?cmd=getProductLineList&strMfr=Apple Angående bytte til SSD, ville jeg anbefale en ny installasjon, går rykter om at ikke alle Snøleoparder støtter trim ut av boksen, så muligens Lion er bedre her. Endret 25. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Munty Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Måten du går fram på for å overføre til en ny SSD er som følger. Du må enten ha en harddisk-dock eller en ekstern disk. Ekstern disk: Om du ikke har dock er du først nødt til å (uten å ta ut den gamle disken) skru på maskinen og kjøre en Time Machine-backup til den eksterne disken. Du bruker denne backupen til å få tilbake alle innstillinger, programmer og filer. Om du allerede har konfigurert Time Machine passer du på at sikkerhetskopien er helt up-to-date før du fortsetter. Harddisk-dock: Om du har en dock, bruker du bare den gamle disken som en ekstern disk for å overføre filene tilbake. Du trenger ikke tenke på Time Machine Gjelder for begge: - Skru opp maskinen (video på YouTube, f.eks) og ta ut den gamle disken. - Sett inn ny SSD. - Mat inn installasjons-DVD'en for SL/Lion - Start opp maskinen, og når skjermen blir hvit holder du inne "alt". Installasjons-DVD vil komme opp på skjermen, trykk på den. - Før du kan starte installasjonen må du formatere SSDen. Da må du lokalisere "Diskverktøy". I Snow Leopard finner du diskverktøy på linja øverst, mens på Lion er den klar og tydelig på skjermen foran deg. Lion: Snow Leopard: (Ikke den som er ringet rundt! Du ser Disk Utility i menyen på bildet!) - Formater SSDen og lukk diskverktøy. - Nå kan du inststallere en ny kopi av SL eller Lion - I slutten av installasjonsprosessen blir du spurt om å overføre gamle filer og innstillinger, velg riktig alternativ (Ekstern disk = Time Machine-backup, Dock = overfør fra ett annet volum på maskinen) Om det skulle være noe mer er det bare å spørre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå