Gå til innhold

Hvilket oprativ system er raskest og har minst problemer?

Yonaz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enklere å si, det finnes ikke noe svar på, ville nevnt hva slags pc du har, hva er behovet, også kutte behovet.

Nå er det nok slik des nyere et operativsystem er ofte er relatert til mye feil og ustabilitet, men kan også tenkes for eldre operativstemer også.

Lenke til kommentar

Windows 7 er forsåvidt stabilt... Med mindre du har ustabile drivere eller virus(trojaner).

Men er enig med Sokkalf: Det du kan/bruker er det som er greiest for deg! Ta å reinstaller evt. og finn drivere ifra produsentens sider!

Men det kan jo også være problemer med maskinvaren(hardware):

(Gidder ikke google nå :) )

Windows har innebygd test for harddisk som er ok, ellers så kan du spørre google

Minne: memtest86+

Se også om maskinen har innebygd program for feilsøking!(Vist ikke du har bygd selv da)

EDIT: Speedfan har innebygd 4 tester for harddisk... Finnes på Filehippo

Endret av --CAINe--
Lenke til kommentar

Kan jo hende trådstarter burde tatt en reinstall, byttet til SSD.

Explorer.exe er jo kjent å være litt knotete og ustabilt, men så har jo også windows 7 forhåndvis høye krav for å fungere stabilt. Så en utdatert laptop kanskje vil linux føles bedre.

Lenke til kommentar
Hvilket operativ system har minst problemer og er stabilt ?

For å ta spørsmålet veldig bokstavelig, vil jeg tippe disse stiller blant de sterkeste. (Sjekk top500.org)

- SUSE Linux Enterprise Server (SLES)

- Red Hat Enterprise Linux

- AIX

Okei, hvordan er bruker venlighet og forståelse på de linuxene over da når man kun har brukt windows tidligere. Og hvem linux verisjon er enkel og forstå seg på og støtter deling med windows pcer og har mulighet for opptak med webcam ?

Lenke til kommentar

Alle de tre vil nok passe serdeles dårlig til ditt bruk. Men stabilitet og lite problemer har de. Nøyaktig det du spør om i det spørsmålet.

De fleste store forbrukerrettede distroer støtter deling av filer med windows-PCer, har mulighet for opptak med webcam. De fleste av disse har også god stabilitet og lite problemer.

Jeg vil anbefale å teste ut blant annet Ubuntu eller noen av søskenene Kubuntu, Xubuntu, Lubuntu, eller halvbroren Linux Mint. Alle disse er forbrukerrettede og brukervennlige. Fedora og OpenSUSE er også aktuelle distroer litt lengre ut i slektskapet.

Vær obs på at disse OSene er annerledes enn Windows og krever tilvenning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har du stabilitets problemer i Windows 7, så ville jeg ha forsikret meg om at det ikke er noen hardware eller driver problemer (minne feil, ustabil strøm(forsyning), ustabile drivere osv), eller at programvaren du bruker er ustabil, for Windows 7 i seg selv skal være stabilt. Har du feil på hardware så vil det ikke hjelpe å bytte til linux, men er det drivere eller programvaren som er synderen så kan det hjelpe.

Men før du evt. velger å bytte til linux så må du være villig til lære ting på nytt, noen ting gjøres anderledes. Du må også finne ut av om det finnes linux alternativer til de Windows programmene du trenger, da Windows programmer i utgangspunktet ikke kan brukes på linux (man har Wine, men resultatet er varierende), slik at du får gjort det du skal.

Windows 7 er ett godt OS, så hvis det ikke er spesifikke ting du missliker, ønsker å utvide kunnskapen om forskjellige OS og programmer eller det er spesifikke ting på linux du må ha, så er det ikke noen tungveidende grunner til å velge bort Windows når du allerede kan det. Prøv å finn årsaken til ustabiliteten og fikse det, enn å prøve å gå rundt det.

Lenke til kommentar

Hei. For å si det sånn. Egentlig så er Final release versjonene til Windows stabile og sånnsett de fleste Linux releasene stabile, bortsett fra kanskje Alpha.

Dette er rett og slett med at det kommer an på brukeren som bruker maskina/styrer maskina.

Problemer kan oppstå oppstå uannsett.

Ting som gjør maskina ustabil kan være at programvare ikke er kompitabelt med Oprativsystemet, eller at driverne og oprativsystem ikke snakker sammen, eller f. eks gåene datadeler.

Eller så kan det være at ikke maskina er kraftig nok for oprativsystemet.

Selv de som liksom skal ha de sikkreste systemene og serverne kan få problemer.

Progmravare kan naturligvis være kodet feil, noe som gjør at feil i oprativsystemer kan oppstå, men det er ikke noe man kan sikre seg mot.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt at noen her anbefaler server versjoner ???

Jeg ville normalt anbefale Ubuntu desktop, men da jeg personlig IKKE liker Unity skrivebordsløsningen vil jeg heller anbefale Linux Mint (basert på Ubuntu) som er mye mer lik Windows. Har dessuten ferdig installert det meste, alt fra codec'er til Java og Flash. Mange mener dette er for mye og Mint kan også lastes ned i en mindre versjon på 885 Mbyte (så kan en enkelt velge selv fra programbehandler)

http://linuxmint.com/

Har du minnepenn ? Last i så fall ned programmet "Pendrivelinux" som lager en bootbar minnepenn du kan bruke til å teste UTEN å installere noe på PCen din og til eventuelt å installere Linux på den senere. Støtter nesten alle Linux versjoner. Finnes som Window versjon

http://www.pendrivelinux.com/

Og ! Husk å ta backup av dokumenter, bilder, videoer, kort sagt, alt som er uerstattelig :)

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Om du er ute etter hastighet vil du ikke få bakoversveis av å teste moderne Linux varianter. Min erfaring er at mange tror de vil kunne starte maskinen opp iløpet av 2 sekunder og alt nesten magisk vil gå mye mye fortere. jeg har brukt Linux i seks år og kan avkrefte den myten med en gang (ved mindre man bruke noe DLS lignende).

Om du er interessert i å teste ut Linux og leke deg litt (noe jeg antar du er siden du spør på denne delen av forumet) er det supert, men bare ikke legg sisten for høyt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...