z00lander Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 For en drøy uke siden betilte jeg en vare fra nettbutikken Amentio. Jeg fikk opplyst om at denne varen var på lager, noe den tydeligvis ikke var, og i går avbestilte jeg varen via epost. Den hadde da ikke blitt sendt. I dag fikk jeg som svar på avbestillingen at det ikke lot seg gjøre siden varen hadde blitt sendt på morgenen. Jeg ønsker nå å returnere varen når den kommer i posten, men Amentio krever 200kr i gebyr i tillegg til returportoen. Jeg er klar over jeg må betale portoen selv, men har Amentio lov å ta dette gebyret på 200kr i tillegg? Lenke til kommentar
riroil Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Nei, de har ikke lov til å ta gebyr for at du skal benytte angrerett. Jeg ville også sjekket sporing på pakken og sett om den virkelig var sendt før du avbestilte. Amentio kan man ikke stole på og jeg anbefaler deg at du holder deg unna disse i fremtiden. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Dette må du for all del ikke godta. Returfrakt må du som du sier betale selv, men gebyr for avbestillingen er kun akseptert om butikken faktisk har hatt særskilte utgifter med dette salget. Standard hyllevare som de selger via websiden sin skal de slite med å dokumentere at de har hatt ekstra utgifter med. Dette er uavhengig om de har sendt varen eller ikke. Det høres for meg som typisk Amentio, igjen. Lenke til kommentar
z00lander Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 Takk for svar! Jeg sendte mail om avbestilling i går formiddag, og pakken ble sendt i dag morges. Men jeg fikk bekreftelsen på avbestillingen etter at pakken var blitt sent. Vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette siden en kanskje strengt tatt må påregne tid før en mail blir lest? Hva mener dere? Med 20/20 hindsight burde jeg jo ha ringt inn avbestillingen (eller holdt meg unna Amentio i utgangspunktet). Er klar over at mange har hatt problemer med Amentio i det siste, men det gikk ikke opp for meg før etter jeg hadde bestilt. Kommer aldri til å handle der igjen. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Vel, eg har såpass sterke tvil til at pakken tilfeldigvis ble sendt 24 timer etter at du sendte inn avbestilling. Ja, avbestilling kan krysse sendingen fra leverandør, men dette virker mer planlagt enn tilfeldig, synes eg. Eg vet dette er udokumenterbare påstander fra min side, men våger allikevel å ytre de. Uavhengig av om du sendte inn avbestillingen så har du angrerett, som du har benyttet deg av. Og denne kan du benytte deg av selv om pakken ble sendt, men du må da betale returkostnaden. Som du er klar over. Men, eg ville vært vanskelig og krevd Amentio for dokumentasjon for at pakken faktisk ble sendt, for deretter å henvise til avbestillingen som ble sendt 24 timer før, og at du skal ha tilbakebetalt hele kjøpesummen i sin helhet(uten fratrekk for gebyr). En kopi av pakkseddel med dato og din adresse på burde holde lenge som dokumentasjon. Og det er forøvrig ikke Amentio som skal ha returportoen dersom du faktisk får varen tilsendt. Du betaler for å få den fraktet tilbake. Av selger, Amentio, skal du ha det du betalte. Lenke til kommentar
z00lander Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 Ja, det første jeg tenkte var jo at de med hensikt ikke bekreftet avbestillingen før pakken var gått i posten, men det er det jo vanskelig å dokumentere, og derfor har jeg vel akseptert at jeg må betale portoen og så får jeg lære av dette. Bekreftelsen at den er sendt har jeg fått ved å spore pakken direkte gjennom DHL hvor det står at pakken ankom DHL tidlig i morges, så vet ikke hvor mye jeg kan krangle på den saken. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Skjønner. Sporing hos DHL, og til slutt levering, holder som bekreftelse på at den er sendt Da skal du sende den i retur når du får den, på billigste men forsvarlig måte. Eks postens norgespakke med sporing. Du betaler returkostnaden direkte til Posten, og av Amentio skal du ha utbetalt hele kjøpesummen i henhold til angrerettsloven. Du kan, om du orker, klage på treg behandling av avbestillingen. Men det blir en vurderingssak, og ikke nødvendigvis noe som lønner seg(eller gir medhold). Men det ekstra gebyret derimot, det ville eg ikke gitt meg på i det hele tatt. Endret 25. oktober 2011 av nomore Lenke til kommentar
z00lander Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 Sant, det høres fornuftig ut. Kommer ikke til å krangle på sen avbestilling, det blir å ta for mye energi, men de skal i hvertfall få lov til å ta 200kr i gebyr. Der går grensen. Også sikkert greit å ha sporing på retursendinga slik at jeg vet at den har kommet frem Takk for gode råd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå