Gå til innhold

Hvor stor kapasitet har et menneske hjerne?

LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hvis jeg skal spekulere vilt så vil jeg være enig med de andre samt legge til at hjernen ikke lagrer ting i konkrete "informasjonskapsler" (som f eks en fil på HDD) men heller i et organisk neural nettverk, noe som betyr at forskjellige minner kan gå gjennom uendelig mange grader av intensitet, samt kombineres med hverandre for å skape noen slags nye minner. Det virker som følelser også har en sterk innvirkning, og dagsformen, samt rekkefølgen av stimuli og interne neuroner som leder opp til hvordan man husker noe og hvorfor man husker noe. Det virker som man kan måle noe slikt enten gjennom fysisk observering av neuroner og hjernens fysiske form (og vi vet lite om hvordan dette fungerer), eller gjennom informasjonen man spør en person om, og hvor mye personen husker og kan kommunisere med språk. Det blir to helt forskjellige ting og det virker ikke på meg som dette er noe som kan sammenlignes med en HDD, og særlig ikke siden man vet lite om mekanismene og "funskjonene" i hjernen.

Lenke til kommentar

Siste Scientific American har faktisk noen konkrete tall å bidra med her. De skriver rikitignok ikke noe om hvordan de har kommet frem til tallene, så det er vanskelig å vurdere hvor troverdig de er. Men om vi skal tro på de er lagringskapasiteten 3.5*1015 bytes og regnekapasiteten 2.2*1015 flops.

Lenke til kommentar

Siste Scientific American har faktisk noen konkrete tall å bidra med her. De skriver rikitignok ikke noe om hvordan de har kommet frem til tallene, så det er vanskelig å vurdere hvor troverdig de er. Men om vi skal tro på de er lagringskapasiteten 3.5*1015 bytes og regnekapasiteten 2.2*1015 flops.

At regnekapsisteten oppgis i FLOPS er for meg et tegn på at noen har trukket tallet sakte ut av rumpesprekken.

• Liker 2
Lenke til kommentar

At regnekapsisteten oppgis i FLOPS er for meg et tegn på at noen har trukket tallet sakte ut av rumpesprekken.

Her er det min upresise gjengivelse som må ta skylden. Ordet som var brukt i Scientific American var processing speed.

Lenke til kommentar

Her er det min upresise gjengivelse som må ta skylden. Ordet som var brukt i Scientific American var processing speed.

Uten at det hjelper.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at, selv om hjernen kanskje har en dagligdags prosesseringskapasitet som tilsvarer en maskin med 2,2*1015 flops som kjører en fysisk simulering av virkeligheten, så er ikke hjernen i stand til å utføre 2,2*1015 flops. Flops er som tidligere nevnt en veldig veldefinert måleenhet som forteller oss antall flyttallsoperasjoner som utføres pr. sekund. Hvis du spør Ola Nordmann om hvor mange flyttall-addisjoner han klarer pr. sekund (f.eks 0,682 + 1,234, eller 2,3*10^4 + 0,734*10^5), ville han neppe svart mer enn én (1 flops). Kanskje 2 hvis han er tøff i trynet og god i hoderegning.

I tillegg er ikke nøyaktigheten/presisjonen spesielt god hvis farten skal opprettholdes.

Så bottom-line er vel at hjernen er drittdårlig på flyttallsoperasjoner, men at den bruker andre teknikker enn flyttallsberegning til å prosesserere dagligdagse ting (lyd, bilde, tanker, motorikk, osv.). Å sammenlikne flops og noe helt annet blir derfor like nyttig som å sammenlikne agurk og nøytronstråler. Og uten å spesifisere hvilken datamodell som ville trengt disse 2,2*1015 flopsene til å simulere virkeligheten, er det i hvert fall en ubrukelig sammenlikning. Som folk flest er klar over, er den fysiske forståelsen blant mennesker svært forskjellig, og det vil også gi utslag i en slik beregning.

Hvordan i alle dager kan noen finne på å anslå en slik prosesseringsfart med to gjeldende siffer!?! Det betyr at de ganske sikker på at prosesseringsfarten for de aller fleste mennesker ligger en plass mellom 2,15 og 2,24 petaflops. Da lukter det humbug lang vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...