mushin Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Hei, her på Universitetet er har jeg tilgang på piano 24/7, og jeg er her hver dag i flere år. Så hvorfor ikke starte å spille litt hver dag? Poenget er at de gangene jeg har vært på Piano rommet har jeg bare sitti å surret, jeg har ingenting konkret å gjøre. Det jeg trenger hjelp til er en bok eller nett-ressurser som kan hjelpe meg å komme i gang. Jeg er villig til å lære noter, men helst sammen med et piano opplegg, er det mulig? Noen tanker? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Har du sett etter lærevideoer på youtube? Finn en sang som er enkel som du tror du kan greie og prøv å søke opp om noen har lagt ut instruksjoner for den. Lenke til kommentar
mushin Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 God ide. Skal sjekke. Gjerne komme med sang tips om det popper opp noe i hue til folk. Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Enkleste måten å lære seg bra piano på fort er besifring. Lær deg hvor notene er på pianoet, lær så akkorder fra internett/bok/skjema. Akkordene spiller du med høyre hånd. Fyll så på med bass i venstre hånd med lille finger og evt. tommel hvis du har store nok hender. Lær deg å spille akkordene og bassen riktig, så kan du lage rytmen med akkordene i høyre hånd. Resultatet er at du kan kompe så og si alle sanger etter å bare lese akkorder, mye likt som gitarspill. Feks Let it be: Høyre hånd (akkorder): C C G G Am Am F F Venstre hånd,toner:Lys C__G__A_____F ____________og mørk C__ G__A_____F "Besifring" i seg selv er at etter å ha mestret dette, kan du spille variasjoner, feks rulle bassen, eller fylle inn med overganger (feks en kjapp G når man skifter fra Am til F) eller spille bare noen av notene i akkorden, forandre rytmen litt osv. Alternativet er å spille etter noter, som blir som å lese en bok og enten spille riktig eller galt, begge ting høres bra ut, men jeg tror det er mye lettere å lære seg bra piano med besifring. Er også mye lettere å finne akkorder på sanger enn de helt riktige notene. Håper dette hjelper. Lenke til kommentar
ostoreoreo Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 I og med at det er piano på universitetet, så er det sikkert noen der som kan det også ; ) Du kan jo henge opp lapper der du ber om en som kan lære deg å spille piano i bytte mot et kjekt vennskap. Sikkert noen som vil : ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå