Gå til innhold

Jeg vil spille piano


mushin

Anbefalte innlegg

Hei, her på Universitetet er har jeg tilgang på piano 24/7, og jeg er her hver dag i flere år. Så hvorfor ikke starte å spille litt hver dag? Poenget er at de gangene jeg har vært på Piano rommet har jeg bare sitti å surret, jeg har ingenting konkret å gjøre. Det jeg trenger hjelp til er en bok eller nett-ressurser som kan hjelpe meg å komme i gang. Jeg er villig til å lære noter, men helst sammen med et piano opplegg, er det mulig? Noen tanker? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste måten å lære seg bra piano på fort er besifring. Lær deg hvor notene er på pianoet, lær så akkorder fra internett/bok/skjema. Akkordene spiller du med høyre hånd. Fyll så på med bass i venstre hånd med lille finger og evt. tommel hvis du har store nok hender. Lær deg å spille akkordene og bassen riktig, så kan du lage rytmen med akkordene i høyre hånd.

 

Resultatet er at du kan kompe så og si alle sanger etter å bare lese akkorder, mye likt som gitarspill. Feks Let it be:

 

Høyre hånd (akkorder): C C G G Am Am F F

 

Venstre hånd,toner:Lys C__G__A_____F

____________og mørk C__ G__A_____F

 

"Besifring" i seg selv er at etter å ha mestret dette, kan du spille variasjoner, feks rulle bassen, eller fylle inn med overganger (feks en kjapp G når man skifter fra Am til F) eller spille bare noen av notene i akkorden, forandre rytmen litt osv. Alternativet er å spille etter noter, som blir som å lese en bok og enten spille riktig eller galt, begge ting høres bra ut, men jeg tror det er mye lettere å lære seg bra piano med besifring. Er også mye lettere å finne akkorder på sanger enn de helt riktige notene. Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...