Gå til innhold

– Piratene er konkurrentene (PC)

Anbefalte innlegg

må innrømme at generelle drm er grunnen til at jeg heller skaffet med fallout 3 og fallout new vegas fra piratebay, mye greiere å ikke måtte bruke steam, da klarer pc'n det bedre.

Fallout 3 hadde og har ingen DRM - du kan til og med spele retailutgåva utan å ha DVD-en i, så lenge du ikkje går innom launcheren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GoG er nydeleg, men det er ikkje alle spel som virkar knirkefritt. Har heller ikkje opplevd frykteleg mykje støtte når eg faktisk har hatt problem, men så tar eg ein kikk på utvalet og så er eg plutseleg frelst igjen.

Det kan vere lurt å sjekke forumet til det aktuelle spelet som du vurderar å kjøpe og sjå om folk opplever problem der.

Lenke til kommentar
edit: noen som har hatt noen erfaring med dem? vurderer å kjøpe arcanum av siden (har originalt arcanum allerede, men vista'n min klarer ikke kjøre det uten XTREME lag) men vet ikke om dette problemet fortsatt vil oppstå etter jeg har kjøpt :\

Det står i alle fall at det skal vere kompatibelt med Vista på sida deira, og dei har aldri gjort noko som har fått meg til å tvile på dei. GOG er utan sidestykke den beste og mest kundevenlege spelutgivaren eg veit om. Eg har vel rundt 140 spel derifrå sjølv. Deriblant er det òg eit tilfelle av eit spel eg har på plate som eg ikkje fekk til å fungere med Windows XP, men der GOG-versjonen køyrte heilt fint.

Kay

Lenke til kommentar

må innrømme at generelle drm er grunnen til at jeg heller skaffet med fallout 3 og fallout new vegas fra piratebay, mye greiere å ikke måtte bruke steam, da klarer pc'n det bedre.

Fallout 3 hadde og har ingen DRM - du kan til og med spele retailutgåva utan å ha DVD-en i, så lenge du ikkje går innom launcheren.

http://www.bit-tech.net/news/gaming/2008/10/31/fallout-3-drm-detailed/1 kanskje ikke invaderende, men det er DRM der.

Lenke til kommentar

http://www.bit-tech.net/news/gaming/2008/10/31/fallout-3-drm-detailed/1 kanskje ikke invaderende, men det er DRM der.

Som sagt, om du berre starter spelet sin executable og ikkje launcheren, så kan du hoppe over CD-sjekken òg. At ein må ha CD-en i akkurat når ein installerer et spel kjøpt over disk er vel meir ein sjølvfølge enn DRM.

Lenke til kommentar
En pen unnskyldning, men innerst inne så er det nok fordi du ikke ville eller kunne betale

Samme som Gnurk, spilte de via thepiratebay men aldri om jeg kjøper det ettersom det jævelige DRM.

er lei DRM og laster ned alt jeg kan!

Lenke til kommentar

Jeg hadde lyst til å skrive noe til alle disse som finner på mer eller mindre gode unnskyldninger til å laste ned, men jeg kom frem til at jeg ikke klarer å skrive noe som får de som har bestemt seg for å forsøke å rettferdiggjøre sin piratkopiering til å endre mening uansett. Jeg var selv en stor pirat før i tiden. I utgangspunktet fordi det var gratis (som jo for meg alltid er bedre enn selv den minste pris), men etterhvert som jeg innså at jeg ikke egentlig har noen rett til å nyte fruktene av andres arbeid uten å gi noe igjen for det, så var jeg også i en periode lydhør for en rekke av disse unnskyldningsteoriene som skulle legitimiere piratkopiering. Her er noen eksempler på grunner folk bruker for å legitimere kopieringen:

1) Spill er for dyre

2) Jeg hater selskap X

3) Jeg hater selskap X, og utviklerne ville støttet meg i å piratkopiere spillet, for de hater selskap X også

4) Jeg er med i en revolusjon!

5) Jeg hater DRM

6) Alt bør være gratis

7) Jeg stjeler ikke et fysisk produkt

8) Ingen taper på at jeg gjør det, så hvorfor ikke?

Men når alt kommer til alt, så klarte jeg å manne meg opp og faktisk innse at jo det finnes noen som taper på at jeg piratkopierer, nemlig de som lager spillene. Det er ikke Bobby Kotick og de griske aksjonærene man straffer når man ikke kjøper det Activision-spillet man har lyst på - det er de ansatte i studioer som Bizarre Creations og Pandemic som mister jobben og muligheten til å forsørge seg og sin familie når de produktene de har brukt mangfoldige arbeidstimer på blir spilt av oss uten å gi noe som helst tilbake. Men det er klart, det er fortsatt og vil mest sannsynlig alltid være mer gunstig for oss som individer å kopiere. Og om DRM forsvinner, så finner nok unnskyldningsmestrene noen andre sinnsykt gode prinsippielle grunner for å forsvare det som i bunn og grunn ikke først og fremst er galt fordi det er ulovlig - men fordi det er umoralsk.

Endret av taterfyrings
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg hadde lyst til å skrive noe til alle disse som finner på mer eller mindre gode unnskyldninger til å laste ned, men jeg kom frem til at jeg ikke klarer å skrive noe som får de som har bestemt seg for å forsøke å rettferdiggjøre sin piratkopiering til å endre mening uansett. Jeg var selv en stor pirat før i tiden. I utgangspunktet fordi det var gratis (som jo for meg alltid er bedre enn selv den minste pris), men etterhvert som jeg innså at jeg ikke egentlig har noen rett til å nyte fruktene av andres arbeid uten å gi noe igjen for det, så var jeg også i en periode lydhør for en rekke av disse unnskyldningsteoriene som skulle legitimiere piratkopiering. Her er noen eksempler på grunner folk bruker for å legitimere kopieringen:

1) Spill er for dyre

2) Jeg hater selskap X

3) Jeg hater selskap X, og utviklerne ville støttet meg i å piratkopiere spillet, for de hater selskap X også

4) Jeg er med i en revolusjon!

5) Jeg hater DRM

6) Alt bør være gratis

7) Jeg stjeler ikke et fysisk produkt

8) Ingen taper på at jeg gjør det, så hvorfor ikke?

Men når alt kommer til alt, så klarte jeg å manne meg opp og faktisk innse at jo det finnes noen som taper på at jeg piratkopierer, nemlig de som lager spillene. Det er ikke Bobby Kotick og de griske aksjonærene man straffer når man ikke kjøper det Activision-spillet man har lyst på - det er de ansatte i studioer som Bizarre Creations og Pandemic som mister jobben og muligheten til å forsørge seg og sin familie når de produktene de har brukt mangfoldige arbeidstimer på blir spilt av oss uten å gi noe som helst tilbake. Men det er klart, det er fortsatt og vil mest sannsynlig alltid være mer gunstig for oss som individer å kopiere. Og om DRM forsvinner, så finner nok unnskyldningsmestrene noen andre sinnsykt gode prinsippielle grunner for å forsvare det som i bunn og grunn ikke først og fremst er galt fordi det er ulovlig - men fordi det er umoralsk.

Jeg liker deg :):thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg hadde lyst til å skrive noe til alle disse som finner på mer eller mindre gode unnskyldninger til å laste ned, men jeg kom frem til at jeg ikke klarer å skrive noe som får de som har bestemt seg for å forsøke å rettferdiggjøre sin piratkopiering til å endre mening uansett. Jeg var selv en stor pirat før i tiden. I utgangspunktet fordi det var gratis (som jo for meg alltid er bedre enn selv den minste pris), men etterhvert som jeg innså at jeg ikke egentlig har noen rett til å nyte fruktene av andres arbeid uten å gi noe igjen for det, så var jeg også i en periode lydhør for en rekke av disse unnskyldningsteoriene som skulle legitimiere piratkopiering. Her er noen eksempler på grunner folk bruker for å legitimere kopieringen:1) Spill er for dyre2) Jeg hater selskap X3) Jeg hater selskap X, og utviklerne ville støttet meg i å piratkopiere spillet, for de hater selskap X også4) Jeg er med i en revolusjon!5) Jeg hater DRM6) Alt bør være gratis7) Jeg stjeler ikke et fysisk produkt8) Ingen taper på at jeg gjør det, så hvorfor ikke?Men når alt kommer til alt, så klarte jeg å manne meg opp og faktisk innse at jo det finnes noen som taper på at jeg piratkopierer, nemlig de som lager spillene. Det er ikke Bobby Kotick og de griske aksjonærene man straffer når man ikke kjøper det Activision-spillet man har lyst på - det er de ansatte i studioer som Bizarre Creations og Pandemic som mister jobben og muligheten til å forsørge seg og sin familie når de produktene de har brukt mangfoldige arbeidstimer på blir spilt av oss uten å gi noe som helst tilbake. Men det er klart, det er fortsatt og vil mest sannsynlig alltid være mer gunstig for oss som individer å kopiere. Og om DRM forsvinner, så finner nok unnskyldningsmestrene noen andre sinnsykt gode prinsippielle grunner for å forsvare det som i bunn og grunn ikke først og fremst er galt fordi det er ulovlig - men fordi det er umoralsk.

i mitt tilfelle 14578 +9

9) Prøve å gjøre noe med overgrepene og privatlivets fred

Største grunnen til å gjøre det for min del er for å stagge stadie overgrep fra den nye verdensmakten teknologibransjen. Du synes kanskje det er greit at ved å kjøpe spill osv med DRM som legger trojanere inn på din maskin, laster opp informasjon av hva du har på hardisken din(Origin, hvor det oppgis at de akter å selge MIN informasjon videre uten noe kompesasjon til meg, det skal virke begge veier.), filnavn, programmer som scanner datamaskinen din for programmer som "ikke passer sammen" lovlige kommersielle Nero f.eks. I tillegg, hvis de faktiske programererne hadde fått mer av pengen istedenfor utgivelsesgiganter som activision og ea. dette er firmaer, som eier rettighetene til spill. Forskningsrapporter kokt sammen for å gjøre bransjen til offere selv om de tjener mer penger enn noensinne. Etter napster blei stoppa sank musikksalget med 20%. Umoralsk, jeg trenger den forklart faktisk.

Videre, hva er din løsning? gjøre ingenting? sitte med hendene i fanget og riste på hodet? og ikke si at ikke kjøp, den er for enkel og har overhodet ingen virkning.

Personlig etter noen måneder på GoG, hvor de hører på spillere, og prøver å legge til rette for lovlige metoder har jeg over 20 spill. 50+ på steam, så jeg betaler mye mye, og argumentet om at underholdning aldri har vært billigere fungerer ikke for meg, vi lever i en verden hvor tjenester må stå i forhold til tjenster og teknologi, ikke dette prissammarbeidet. Enn så lenge er fornøyd med å være symptomet, kanskje myndighetene en gang for opp øynene og behandler problemet istedenfor å gjøre som kapitalistkreftene bestemmer kutte dem vekk.

Lenke til kommentar

Det var mye her, og jeg gidder ikke svare på alt, men:

Du synes kanskje det er greit at ved å kjøpe spill osv med DRM som legger trojanere inn på din maskin, laster opp informasjon av hva du har på hardisken din, filnavn osv

Nei, jeg synes ikke det er greit med DRM og alt mulig dritt som legges inn på PC-en min, så derfor kjøper jeg ikke disse spillene. Dermed får jeg heller ikke spilt de, men det er ingen menneskerett å få tilgang til produkter som andre mennesker har produsert om en ikke er villig til å gå med på deres premisser. Og det er poenget - vi har ikke noen "rett" til å få spilt disse spillene, men vi har mulighet til å kjøpe de om vi er fornøyde med totalproduktet. Er vi ikke det, så legitimerer ikke det her - eller noen andre steder - at vi bare kan ta oss til rette og benytte oss av den delen av pakken vi liker mens vi dropper det vi ikke liker (som betaling). I resten av samfunnet kalles det tyveri. Det burde det gjøre her også.

Endret av taterfyrings
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fortell meg en ting, hvis svaret ditt er nei skjønner jeg deg.Hadde folk i Libya rett til å gjøre opprør mot et "legitimt styre med omfattende menneskerettighetsbrudd" ved å bruke vold og våpen(altså kriminalitet)?

er ekstremt eksempel som ikke egentlig passer, men føler at poenget kommer fram. Hadde det ikke vært for skraltende økonomi hadde jeg kjøpt gog's katalog på blunket. Hovedgreia mi er: Hvordan gjøre noe? Som har effekt? Greia er at digital data ikke kan sammenlignes med fast eiendom. uansett. Bestrider ikke at vi ikke egentlig har rett til dette, men hvordan gjøre noe? Å tie er å samtykke sier de, til en hvis grad stemmer det, og det er det du gjør ved "å ikke kjøpe det, for å vise dem.

Lenke til kommentar

Det er en latterlig sammenligning for styret i Libya kan ikke på noen som helst måte sies å ha vært legitimt. På den andre siden så er det produktet som disse programmererne, designerne, artistene, musikerne og flere lager et produkt som de lager for å tjene penger til å - i siste instans - brødfø seg og sin familie. Vi har ingen rett til å benytte oss av fruktene av deres arbeid, men vi kan. Da er det imidlertid riktig å betale for seg. Om en ikke er fornøyd med det produktet de har levert (inkludert DRM, pris og alt), så får en gjøre som ellers i samfunnet, la være å kjøpe produktet.

Og hva skal man gjøre hvis man ikke liker DRM? Når man piratkopierer så sier man ikke bare "dropp DRM", man sier også "deres produkt var ikke verdt å betale for", og utgiver som analyserer tallene bruker dette som utgangspunkt når han skal besteme hvilket prosjekt som i neste omgang får finansiering. Ofte spiller ikke dette så stor rolle, men noen ganger kan både studionedleggelser, oppsigelser, og faktisk enda mer DRM være resultater som kommer ut av slike analyser. Jeg vet ikke hvor lenge du har levd, men jeg føler meg rimelig sikker på at der vil komme en dag i ditt liv der du innser at det er mye du ikke liker som du ikke egentlig kan gjøre stort med. Ved å piratkopiere gjør du ingenting for å hindre utbredelsen av DRM - du spytter bare på de som har brukt hundrevis av timer av sitt liv på å lage produktet. Tilsvarende er det lite jeg kan gjøre med ting jeg misliker, som at norske styrker har bidratt til den ufattelige krigen i Afghanistan i ti år nå.

(Og nå er ikke det en gang nevnt paradokset at DRM eksisterer nettopp som et resultat av piratkopiering, og at en derfor med rimelighet kunne forvente at det ville forsvinne om ikke folk hadde fortsatt å piratkopiere.)

Endret av taterfyrings
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fortell meg en ting, hvis svaret ditt er nei skjønner jeg deg.Hadde folk i Libya rett til å gjøre opprør mot et "legitimt styre med omfattende menneskerettighetsbrudd" ved å bruke vold og våpen(altså kriminalitet)?

er ekstremt eksempel som ikke egentlig passer, men føler at poenget kommer fram.

Nei, det lille som var av poeng kjem på ingen måte fram - det druknar i støyen frå den hårreisande dårlege og grimt navlebeskuande samanlikningen. Dine små first world problems kan ikkje, og burde ikkje, samanliknast med eit opprør frå eit folk som har levd med og under eit valdeleg diktatur i 40 år.

Om ein må ned på det nivået for å forsvare piratkopiering, så er det kanskje på tide å revurdere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...