Larsinnj Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Nikon D3100 Nikon 55-200@155mm f/5,3 0,8 sek Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Det bildet skjønner jeg ikke. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Det bildet skjønner jeg ikke. Vet du ikke hva det er, eller skjønner du ikke poenget med motivet? Personligliker jeg bildet godt, men igjen så er jeg ikke særlig fan av gultoner på slike bilder. Her vil jeg se en oljete motor og da er det chrome/møkk/rust etc. som gjelder. Men tanken er god Lenke til kommentar
Larsinnj Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 Takk for tilbakemelding! Jeg er dønn fersk hva angår fotografering, så ikke le av dumme spørsmål! Hvordan får jeg jeg vekk gultonen? Er det en justeringssak på kameraet, eller må det redigeres bort i f.eks Lightroom i etterkant? Ser at flere av bildene mine, spesielt de som er tatt når det er mørkt har en gultone i seg. Disse to f.eks er tatt når det er rimelig mørkt. Eneste belysning er lampene i overbygget på bensinstasjonen. Dette er tatt tidligere på dagen, og har ikke den samme gultonen i seg. Lenke til kommentar
Kittelsaa Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Gultonen kommer nok av at du bruker feil hvitbalanse. Avhengig av kamera finner du hvitbalanse-skifteren som en knapp, eller i menyen. Det er mulig å fikse dette i Lightroom om man ønsker, men da bør man ta bilder i RAW-format for å ikke miste så mye informasjon. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Gultonen kommer nok av at du bruker feil hvitbalanse. Avhengig av kamera finner du hvitbalanse-skifteren som en knapp, eller i menyen. Det er mulig å fikse dette i Lightroom om man ønsker, men da bør man må man ta bilder i RAW-format. Endring av hvitbalanse på en jpeg fil fungerer ufattelig dårlig, selv om det er delvis mulig. Ad førstebildet: Jeg ser jo at det er en topp, men det gir meg lite annet enn det. Som tidligere nevnt har det heftig gulstikk grunnet feil hvitbalanse. Men det er ikke helt der det stopper for meg. Problemet for meg med dette bildet er at det er kjedelig, og det er ingenting som fanger blikket mitt i bildet. Jeg ville komponert bildet helt annerledes i dette tilfellet, da det er mye festlig å ta bildet av i en motor, særlig når toppen er av. Det viktigste er vel at du ikke gir deg og fortsetter å stå på Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Har egentlig ingen særlig god og konstruktiv kritikk, men jeg elsker bilen din Larsinnj! Likte det nederste bildet Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Hvordan får jeg jeg vekk gultonen? En liten justering i Photoshop Elements 10..... (Litt vanskelig med flere forskjellige lyskilder samtidig) Lenke til kommentar
Larsinnj Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 Gultonen kommer nok av at du bruker feil hvitbalanse. Avhengig av kamera finner du hvitbalanse-skifteren som en knapp, eller i menyen. Det er mulig å fikse dette i Lightroom om man ønsker, men da bør man ta bilder i RAW-format for å ikke miste så mye informasjon. Tar bilder i raw-format, og fant noe greier jeg justerte farger på. Men jeg synes det var en tungvindt måte å gjøre det på. Får utforske litt mer å prøve å finne justering mens jeg tar bilde. Gultonen kommer nok av at du bruker feil hvitbalanse. Avhengig av kamera finner du hvitbalanse-skifteren som en knapp, eller i menyen. Det er mulig å fikse dette i Lightroom om man ønsker, men da bør man må man ta bilder i RAW-format. Endring av hvitbalanse på en jpeg fil fungerer ufattelig dårlig, selv om det er delvis mulig. Ad førstebildet: Jeg ser jo at det er en topp, men det gir meg lite annet enn det. Som tidligere nevnt har det heftig gulstikk grunnet feil hvitbalanse. Men det er ikke helt der det stopper for meg. Problemet for meg med dette bildet er at det er kjedelig, og det er ingenting som fanger blikket mitt i bildet. Jeg ville komponert bildet helt annerledes i dette tilfellet, da det er mye festlig å ta bildet av i en motor, særlig når toppen er av. Det viktigste er vel at du ikke gir deg og fortsetter å stå på Ja, det er kanskje litt kjedelig? At det ikke er noe midt i bildet har jeg utlatt med vilje. Har lest i flere "guider" om hvordan man tar gode bilder, og i de fleste står det at man skal dele opp bildet i 9 deler. Blikkfang skal da helst være hvor linjene av de 9 delene møtes, hvis du skjønner. Jeg er veldig fersk med å ta bilder så all tilbakemelding, negativ som positiv, mottaes med takk! Lærer jo ikke noe hvis man ikke vet hva man gjør feil! Har egentlig ingen særlig god og konstruktiv kritikk, men jeg elsker bilen din Larsinnj! Likte det nederste bildet Tusen takk! Alltid like gøy å høre! Lenke til kommentar
egilh Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Ja, det er kanskje litt kjedelig? At det ikke er noe midt i bildet har jeg utlatt med vilje. Har lest i flere "guider" om hvordan man tar gode bilder, og i de fleste står det at man skal dele opp bildet i 9 deler. Blikkfang skal da helst være hvor linjene av de 9 delene møtes, hvis du skjønner. Jeg er veldig fersk med å ta bilder så all tilbakemelding, negativ som positiv, mottaes med takk! Lærer jo ikke noe hvis man ikke vet hva man gjør feil! Ja, du er inne på noe der. Hadde den vært midtstilt hadde det vært enda kjedeligere. Fint du leser om komposisjon og sånt, man lærer mye av det. Og husk, du kan ikke bryte regler du ikke vet om m20b25 forresten? (er vel det de heter ) Får meg til å savne E30'en min... Igjen .. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Hvordan får jeg jeg vekk gultonen? På dette bildet har du en jevn lyskilde, og bildet er derfor lettere å korrigere. (Beholdt litt av den rødlige rustfargen i andre versjon versus tredje...) II III Endret 26. oktober 2011 av flageborg Lenke til kommentar
Larsinnj Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 Takk for tips alle sammen! Får se om det går inn, å jeg klarer bedre neste gang! Egilh: Ja, er M20, men er bygd om til 2,8 liter. Kvasskam, annen eksos, større dyser, planet topp for mer komp, portet osv osv.. Og mere blir det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå