Gå til innhold

oppkobling av bredbånd: cat5-vegguttak til DSL-port?

2rst1

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg leiger ei leilighet i ein bygning med 6 leiligheter. Vi har no fått ein ekstra ruter som 3 av leilighetene skal benytte seg av trådlaust, og den skal plasserast i mi leilighet fordi det er midtetasjen. (eg veit ingenting om dei har ein eller to internett abonnement)

Eg fekk levert ei eske som inneholdt:

• ruter (DSL Router X5668)
  • strømkabel
  • 2x telefonkabel (sånn dsl-tilkobling)
  • nettverkskabel (cat5)
  • splitter (UNØDVENDIG. bruker ikkje tlf)

Eg kobla opp som det stod i installasjons-guiden som kom med esken. Problemet var at telefonkabelen som skal koblast mellom DSL-port på ruter til vegguttak, ikkje passer. Av den grunnen at vegguttaket er ethernet-kontakt(??), altså sånn som cat5-kabelen passer til, mens dsl-porten på ruteren er til telefonkabel. Eg har prøvd å koble cat5-kabelen frå vegguttaket direkte til min egen datamaskin, men fekk ingen internettforbindelse.

Problemet er: Eg får kobla meg til ruteren trådlaust, men har ikkje internettforbindelse.

Slik ser lysa ut på ruteren:

• WLAN (grønt lys)
  • Power (grønt lys)
  • Ethernet (ikkje-lys)
  • Internet (ikkje-lys)
  • DSL (grønt BLINKANDE lys)

Eg trudde det var mest vanlig å ha telefonkabel-kontakt-vegguttak.

Takker for gode råd som kan løyse problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke så unormalt.

Den lille typen (vanligvis brukt til telefon) heter RJ11

Den store typen (som er den eneste som brukes til PC nettverk) heter RJ45

RJ11 kontakter vil kunne passe inn i de aller fleste RJ45hull. Liten kontakt passer i stort hull, og stor kontakt passer i stort hull altså. Stor kontakt passer kun i stort hull derimot.

Hvis du har et RJ45 hull for telefonkontakten så kan du altså bare koble en helt vanlig telefonkontakt ("liten kontakt" rj11 i begge ender) mellom veggkontakten og DSL på ruteren.

Etter en kort stund bør da DSL lyset på ruteren om det er kontakt fra telefonsentralen (DSLAM).

Hvis det ikke gjør det så er det på tide å kontakte ISPen som leverer forbindelsen (sjekk først at installasjonsdatoen har passert. Du får alltid utstyret et par dager i forveien om alt går som planlagt).

Å koble direkte fra vegguttaktet til PC vil IKKE FUNGERE. Du må ha modemet som mellomledd for å tolke signalene som DSLAM'en i telefonsentralen sender fordi dette er ikke vanlige nettverkssignaler som kan sendes rett inn i PCen.

Kort oversikt over kobling (dog dette har du sikkert fåt med i instruksjonene i esken også):

- strømkontakt til ruter

- RJ11 (liten kontakt) fra vegg frem til DSL inntak på ruter.

- Sjekk at DSL lyset kommer på innen ca 30sek (hvis ikke ring ISP)

- Koble RJ45 (stor kontakt) fra port 1,2,3 eller 4 til PC (eller koble til trådløst). Pass på at du kobler det inn i nettverksinngangen og ikke modeminngangen (noen eldre PCer har inngang for modem som ofte er identisk type kontakt (RJ45) ).

Hvis ruteren har strøm tilkoblet så sender den ut trådløst nettverk som du kan koble deg til - men hvis ikke kabelen står tilkoblet mellom "DSL" inntaket og veggkontakten (og DSL lyset lyser innen ca 30 sek.) så vil du likevel ikke nå internett. Signalet går da bare fra PCen og bort til ruteren - og så går det ikke noe lenger videre derfra naturligvis. Den må også ha DSL (og internett) lyset lysende for å indikere at den kan videresende signalene den mottar på trådløs.

Håper dette hjalp. Si i fra om du lurer på noe videre (etter å ha lest gjennom det jeg allerede har sagt grundig).

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for eit informativt svar, Stigma :) Du er ein kjernekar!

No har du oppdatert meg litt på fagspråket igjen óg. Det begynner å bli nokre år sidan mi tid på vgs elektrofag.

No har eg kobla telefonkabel frå RJ45-vegguttak til DSL-port på ruter. Lysa ser framleis slik ut: blinkande lys på DSL, og ikkje-lys på internett. Eg har prøvd alle dei fire forskjellige RJ45-vegguttaka i leiligheta.

Det står ingenting om installasjonsdatoen i brevet eg fekk med esken, eller i det lille nettverk-installasjons-guide-heftet. Så eg får vel ta kontakt med kundeservice og høyre med dei.

Så får vi sjå. Takker for svar!

Lenke til kommentar

Takk for eit informativt svar, Stigma :) Du er ein kjernekar!

No har du oppdatert meg litt på fagspråket igjen óg. Det begynner å bli nokre år sidan mi tid på vgs elektrofag.

No har eg kobla telefonkabel frå RJ45-vegguttak til DSL-port på ruter. Lysa ser framleis slik ut: blinkande lys på DSL, og ikkje-lys på internett. Eg har prøvd alle dei fire forskjellige RJ45-vegguttaka i leiligheta.

Det står ingenting om installasjonsdatoen i brevet eg fekk med esken, eller i det lille nettverk-installasjons-guide-heftet. Så eg får vel ta kontakt med kundeservice og høyre med dei.

Så får vi sjå. Takker for svar!

Det høres da ut som du har koblet det riktig nå.

Vel og merke så er det fremdeles en ting som kan være et problem.

DSL kan leveres enten som såkallt "delt aksess" eller "full aksess".

Delt aksess betyr at DSL leveres over den samme kabelen som telefon. Dersom du har fasttelefon så er det normalt dette som de bruker (da det er billigere når de ikke må betale ekstra linjeleie - og teknisk sett like bra).

full aksess betyr bare egentlig at linjen er kun for DSL og det er enten ingen telefoni i huset - eller at telefonien går på et seperat kobberpar (så og si alle hus har 2 kobberpar å jobbe med, men ofte er bare ett av disse i bruk og faktisk koblet opp til uttak i veggen).

Hvis du har delt aksess så kommer det normalt IKKE en montør hjem i huset ditt. De bare går i sentralen og setter DSL signalet inn på telefonlinjen som allerede er aktiv. Hvis dette er tilfellet så må du bruke en splitter (som du du bør ha fått med i pakken). Du kan oppnå kontakt uten å bruke splitteren også i noen tilfellet, men signalet vil da forstyrres av telefonen om du har en - spesiellt når du bruker den aktivt. Det kan også føre at DSL aldri syncer opp (at DSL lyset går fra blinkende til stabilt).

Splitteren er en liten boks (på størrelse med en litt stor mobiltelefon). Den vil ha 3 kontakter i seg.

splitter kobles kort fortalt opp slik:

- Fra veggkontakten med RJ11 telefonkabel inn på kontakten markert LINE (eller noen ganger også kallt "wall")

- Fra kontakten markert "DSL" med RJ11 telefonkabel frem til ruteren. Koble den inn i hullet som heter "DSL", eller noen ganger kallt "WAN". Den kontakten står som regel til siden litt bort fra de andre nettverkskontaktene. Du kan IKKE koble den inn i nettverkskontaktene.

Vet ikke hvilken ruter du har, men du kan se på bildet her for et eksempel på hvordan det ser ut:

http://www.roysindre.no/files/2010/11/thomsonspeedtouch-546.jpg

I dette tilfellet er det den grå kontakten helt til venstre som er DSL/WAN kontakten.

Fra kontakten markert "phone" og videre enten direkt til en telefon - eller tilbake inn i veggen slik at vanlig telefonsignal blir tilgjengelig i alle de vanlige telefonuttakene du har rundt i huset.

splitteren bør helst kobles helt i begynnelsen av telefonsystemet - ideelt set ved førsteinntaket til huset.

Hvis du har full aksess så har det normalt kommet en montør hjem i huset ditt for å installere (men om du ikke har noen fasttelefon i det hele tatt så ikke alltid). Normalt setter han opp et eget uttak for DSL forbindelsen - og i så fall er det kun dette som vil fungere med ruteren for internett.

Ved full aksess trenger du ingen splitter og kan koble rett fra vegg til ruter. Hvis du har full aksess (eller du har ingen fasttelefon i huset) høres det ut som det er riktig koblet nå med følgende forbehold:

- At du har brukt riktig vegguttak

- At installasjonsdatoen har passert

- At du bruke DSL/WAN uttaket på baksiden av ruteren og ikke nettverksuttaket.

Håer dette hjalp :)

Om dette ikke får deg på nett heller så er det nok på tide å ringe ISP for support. De sitter tross alt på en god del mer info om installasjonen din enn det jeg gjør ;)

Ellers takk for kompliment. Om du synes innlegget var bra så husk at du kan bruke "plus" tegnet nede i høyre hjørnet på posten for å indikere det ;)

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...