Kjeven Skrevet 24. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2011 Hei og hopp. Da min nåværende sykkel har mistet evnen til å gire, bremse, ha luft i dekkene, holde kjedet på plass, samt ikke knirke som om den holder på å falle sammen for hvert tråkk, har jeg endelig bestemt meg for å la min trofaste tohjuling vandre hen til de evige jaktmarker. Og da trenger jeg selvfølgelig en ny. Og jeg kan (fremdeles) ingenting om sykler. Noen husker meg sikkert fra et par måneder tilbake da jeg ville ha en sykkel til min episke reise nedover kontinentet og forbi, den reisen er fremdeles på vent, denne sykkelen skal primært brukes til daglig bruk. Daglig bruk vil si sykling til jobben, butikken o.l, samt treningsturer. Treningturene varierer både i lengde og distanse, de lengste blir gjerne på flere timer/mil, både på asfalt og til skogs. Den bør tåle et par dagsturer/flerdagsturer eller fem også. Den sykkelen jeg har nå betalte jeg 4000 for, og den har overlevd seks år med mishandling. Jeg har bl.a. ikke hatt tak å sette den under om sommeren, så den har stått ute i all slags vær. Glemte å ta den inn to vintre og, da frøs den fast før den snødde ned. Jeg forventer at min nye sykkel skal vare minst like lenge og tåle minst like mye. Har sett litt på denne og denne, hva synes dere om dette? Førstnevnte er billig og høres utifra produktbeskrivelsen ganske bra ut, mens sistnevnte er litt dyrere, men så blir den også beskrevet som den perfekte sykkelen til mitt formål, og skulle jeg melde meg på Birken er den bra nok til det og. Noen som har noen bedre forslag? Pris kan diskuteres, men jeg ser gjerne at vi setter en øvre grense på 6000-ish. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 25. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Hvis til skogs ikke betyr noe grovere enn grusveier ville jeg heller vurdert en cyclocross sykkel, da helst med skivebremser. Alternativt kan man også bruke en 29er (gjerne med stiv gaffel) som man kan sette smalere dekk på. Dempere på billigsykler kan være litt så som så, og kjører man ikke av veien så har man ikke noen særlig bruk for de heller. SLX/X7 der jeg ville ha siktet på for terrengsykler. tiagra/105/apex for CX. På denne tiden av året kan priser være svært forhandlbare så stikk innomm butikker og prut. 50% av villedende er ikke umulig. Endret 25. oktober 2011 av sverreb Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2011 Cyclocross, er ikke det sånn med fucka styre? For de har jeg prøvd, og skal jeg være ærlig, ville jeg heller kjørt traktor i blinde ned trollstigen. Er ikke sikker på hvordan skogstiene her ser ut, har nettopp flyttet hit. Ellers hadde det vært fint om du snakket norsk, halve posten din gir ikke mening. 29er? SLX/X7? Tiagra/105/apex for CX? Som sagt, jeg kan ingenting om det sykkeltekniske. Og det du kaller billigsykler er dessverre alt jeg har råd til, så mens andre koser seg på en sykkel verdt like mye som et lite hus, så må fattigfolk som meg ta til takke med sykler til skarve 6000. Men hva med de to syklene jeg postet linker til, ser de bra ut? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Cyclocross, er ikke det sånn med fucka styre? For de har jeg prøvd, og skal jeg være ærlig, ville jeg heller kjørt traktor i blinde ned trollstigen. Er ikke sikker på hvordan skogstiene her ser ut, har nettopp flyttet hit. CX sykler har bukkestyre, det gjør de godt egnet til daglig transport siden man kommer litt mer ned og i en smalere posisjon og får dermed mindre luftmotstand. Hvis du kjører sti vil du gjerne sitte bredere da er de ikke så godt egnet. Ellers hadde det vært fint om du snakket norsk, halve posten din gir ikke mening. 29er? SLX/X7? Tiagra/105/apex for CX? Som sagt, jeg kan ingenting om det sykkeltekniske. 29er = terrengsykkel med 28" hjul (blir 29" når grove dekk er på derav navnet) istedet for 26". Dette er samme diameter som hybrid/CX sykler bruker så det finnes mer dekk som er egnet for/raskere på asfalt/grusvei SLX/X7 er terrengsykkelgrupper (I.e. bremser, bremsehendler, girhendler, giraktuatorer (derailere)) fra hhv. shimano / sram. Tiagra/105/apex er tilsvarende men for sykler med bukkestyre. (Har integrerte gir/bremsehendler og er lagd for raskere sykler så de har mindre avstand mellom girene) Disse gruppene er litt over de laveste speckede gruppene fra disse produsentene, men ikke så høyt at det blir veldig dyrt. Og det du kaller billigsykler er dessverre alt jeg har råd til, så mens andre koser seg på en sykkel verdt like mye som et lite hus, så må fattigfolk som meg ta til takke med sykler til skarve 6000. Men hva med de to syklene jeg postet linker til, ser de bra ut? Du gav et budsjett, og det er greit nok. Innenfor det budsjettet så sier jeg bare at jeg heller ville valgt en stiv gaffel fremfor dempegaffel da gode dempegafler desverre koster mye og dårlige dempegafler ender raskt med å være tunge stive gafler. Av de to du oppgav er (åpenbart) den siste den bedre av de, men jeg tror du kan gjøre bedre kjøp innenfor budsjettet ditt, men da må du ut i butikkene og se hva som er igjen og forhandle litt. Begge syklene er tunge, men den siste har ok utstyr. Den første mangler skivebremser og har temmelige ukurrante gir så den ville jeg ha styrt unna. Jeg er omtrent like skeptisk til begge gaflene. Endret 27. oktober 2011 av sverreb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå