Gå til innhold

Harddisken bare forsvant den

rck

Anbefalte innlegg

Plutselig forsvant en av WD80gb diskene mine. Jeg satt som normalt i WindowsXP og bedrev normale aktiviteter (surfing, irc, etc), men da jeg skulle gå inn på harddisken, var den ikke der. Dette har skjedd før, og da satte jeg bare jumperne fra cable-select til master/slave, og da var den der igjen. Iallefall. Når disken forsvart, tok jeg en reboot, men da klikket faktisk den andre disken og (kom feil navn i bios, etc. men den andre fungerte merkelig nok da). Etter litt plundring, kom jeg meg inn i windows igjen, men den andre disken forble borte. Har ikke rebootet siden, er redd for at den andre disken også skal klikke :o.

Noen som har hatt liknende problemer, eller vet hva som kan være galt?

Om det er til hjelp:

disk.jpg

Den øverse er harddisken jeg har Windows på (WinXP uten sp1). Denne fungerer som den skal.

Den nederste er harddisken jeg bruker til lagring av divserse. Har kun en partisjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du sjekka at alle kablene sitter godt nok i og sånn. hvis de gjør det så må jeg nok be deg om å installere Service Pack 1 ja. det bruker å funker, når den ikke finner ny maskinvare og sånn. eller så kan du prøve å ta ut kablene på diskene dine å sette de inn igjen

Lenke til kommentar

Dette er de to feilmeldingene som kommer i Event Viewern rett etter oppstart:

1: A parity error was detected on DeviceIdeIdePort0.

2: The driver detected a controller error on DeviceHarddisk1D.

Så gjentar de seg et par ganger

Lenke til kommentar

Hadde en del problemer med mine WD80 disker, og har også hørt at andre har problemer. Hos meg var det dårlig kontakt i strømkontakten (hørte at disken stoppet). Det kunne skje helt på egenhånd, men særlig hvis jeg kom litt borti kablene. Kunne ikke se noe galt, og det hjalp ikke å plugge de inn på nytt. Men tilslutt byttet jeg bare om kontaktene mellom de to diskene, og siden har det pussig nok virket OK.

Lenke til kommentar

Partition Magic 8.0 ser automatisk etter konfigurasjonsfeil i master boot record.

Kjør partition magic 8 og se om den løser problemet.

Det funka for meg en gang.

Det finnes verktøy som søker gjennom alle sektorene på harddisken etter tapte filer og partisjoner, så ikke fortvil.

Du kan og ser om det er noe feil i BIOS.

-still først jumperene på diskene inn skikkelig og sett parimary master øverst.

-primary slave setter du nederst

-Gå inn i BIOS og still på master/slave settingene der.

Om ikke det funker kan du prøve å slette hele CMOS.

Kos deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...