Gå til innhold

VDSL - telefonkabling i leiligheten

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp bestilt VDSL 25/5 hos Telenor (altså 25Mbps ned, 5Mbps opp) - og har mottatt multimodem men linja er ikke kommet opp enda. Jeg har gjort et søk på kapaksweb og fikk følgende info:

Total linjelengde inkludert inntak: 1100 meter

Lengde på inntak: 100 meter (standard)

Tråddiameter: 0,6 mm

Fabrikat på utstyr: A7302E

Mulig produktklasse: VDSL 25/5

Det jeg lurer på er om telefonkabelen inne i leiligheten min har noe å si. Jeg har en telefonkabel inne i leiligheten på 17-18 meter frem til modemet idag (jeg har ADSL), den kan enkelt kortes ned til ca. 2,5 meter. Jeg aner ingen ting om tråddiameteren. I så fall må den erstattes med 10 meter nettverkskabel (vil ikke bruke trådløs) fram til datamaskinen, men da kan modemet settes like ved bluray-spilleren min som har ethernet-plugg, som sannsynligvis er den som trenger mest båndbredde. De resterende 2,5 metrene med telefonkabel vil bli vanskeligere å eliminere, eller bytte ut, da kabelen går igjennom vegger. Så spørsmålene, når jeg skal sette opp modemet, blir:

1) Har det noen hensikt, for å få best mulig båndbredde, å eliminere (evt. bytte ut) den delen av telefonkabelen som er lett å eliminere, altså fra 17-18 meter til 2,5 meter, eller blir det som å helle en bøtte varmtvann i Nordsjøen for å få badetemperatur?

2) Har det noe hensikt å prøve å eliminere de resterende 2,5 metrene, eller bytte dem ut? Altså de metrene som vil bety en del hodepine å gjøre noe med? Jeg aner ikke tråddiameteren, men disse metrene ble lagt da blokka ble bygget, i 1990. Kan man anta at de har tykk nok tråd til at det ikke har noe å si?

Per

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Generellt sett så nei - ved mindre du har noen spesifikke mistanker til at det er EM støykilder som reduserer signalkvaliteten i denne lengden av kabel (som f.eks. at de går nær transformere på stålamper, høytalere eller vaskemaskin og andre store el-motorer) så er det lite å hente på det. Hva som skjer på de siste 17-18 meterene er egentlig ikke så relevant når man tenker på at signalet allerede har gått 1100meter i samme type generell kabelkvalitet (ved mindre det skjer noe drastisk som sagt).

Du må sørge for at ikke kabelen er skadet eller at det er noen store EM støykilder rett ved kabelen - men thats about it. Vanlig telefonkabel er helt uskjoldet, så slik kabling er veldig mottakeig for slik støy - men det må fremdeles være støykilder relativt nærmt for at det skal ha noe å si.

2) Det er neppe stort å hente på det i praktisk bedring på linjen - ikke ved mindre det er direkte skader på kabelen. Du kan alltids bytte ut telefonkabelen med vanlig cat5 (som er langt bedre kvalitet og er bedre beskyttet mot EM støy). Det eneste du da trenger er forsovidt bare et vanlig RJ-45-til-RJ45 skjøteledd fra clas ohlson (for typ 15kr). cat5 kabel er også veldig billig, så sånn sett er det værken veldig stress eller veldig dyrt å gjøre, men det spørs om det vil gi noen målbare resultater dersom det ikke er direkte feil på kablingen til å begynne med.

Jeg har forsovidt selv testet noe lignende på min 25mbit linje. Jeg re-rutet før signalet fra kjelleren der førsteinntaket var opp til loftet der jeg før hadde ruteren. Senere la jeg datakontoret ned til kjelleren og kuttet da vekk minst 20 meter med ekstra kabel (som tidligere hadde gått via vanlig telefonkabel som la internt i veggen fra før). Dette gav egentlig ingen merkbar endring i signalkvaliteten - og jeg har litt erfaring med å måle slikt siden jeg jobbet i ISPen som leverte tjenesten til huset mitt. Jeg ligger på rett i underkant av 800meter selv.

Nå hadde jeg vel og merke et godt signal til å begynne med i forhold til min linjelengde... kanskje forskjellen hadde værtnoe større om signalet var dårligere generellt sett - men som sagt tror jeg ikke det vil gjøre store utslaget ved mindre det er spesielle faktorer i spill.

Har du den fysiske muligheten til å koble på ruteren mindlertidig rett på førsteinntaket uten å begynne å herje med krimping av kontakter osv. så gjør det og sammenlign med når du kobler på den lengre ledning. Da har du svaret ditt i praksis dersom du synes det er verdt å teste videre på det. (PS: merk at sync hastighet kan variere naturlig med en håndfull kbps selv når du ikke gjør noe mer enn å reboote ruteren. Dette er bare en artifakt av auto-negotiation mellom DSLAM og ruter).

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...