bonkytonk Skrevet 25. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2011 Først kaldt vann, så lunkent. http://2010.arkiv.ndla.no/nb/video/8285 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Vannet skal være lunkent, ikke kaldt. I værste fall får man frost-skade i tilegg til brannskade, tror ikke det er noe å stå etter Ved brannskade skal alltid vannet være lunkent... Nei. Det skal væra kaldt dei første 5 minuttene, så lunkent i 20-30 minutt. Ikkje iskaldt, men definitivt ikkje lunkent heller i begynnelsen. Poenget er å kjøla ned huda for å hindre mest mogleg skade på vev. Når det har gått 5 minutt (litt avhengig av alvorlighetsgraden) er den verste temperaturen kjølt ned og vidare "behandling" skjer med lunka vatn. Endret 25. oktober 2011 av Zeph Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2011 Nei. Det skal væra kaldt dei første 5 minuttene, så lunkent i 20-30 minutt. Ikkje iskaldt, men definitivt ikkje lunkent heller i begynnelsen. Poenget er å kjøla ned huda for å hindre mest mogleg skade på vev. Når det har gått 5 minutt (litt avhengig av alvorlighetsgraden) er den verste temperaturen kjølt ned og vidare "behandling" skjer med lunka vatn. Er ikke det jeg lærte på sanitets-leksjonene, men greit... 1 Lenke til kommentar
Surnit Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Kan vi få en statusrapport? Det har gått bare bra, tenker jeg? Joda, i løpet av morgenen var det litt vondt. Litt sånn følelse man har etter å bli truffet av en ball der... Men gikk over utover dagen, og nå merker jeg lite. Ang. avkjøling, så tok jeg først en iskald dusj i 5-10 min, så lunket vann i 30 min. Går vel greit, håper jeg. Endret 25. oktober 2011 av Surnit Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 25. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2011 Joda, i løpet av morgenen var det litt vondt. Litt sånn følelse man har etter å bli truffet av en ball der... Men gikk over utover dagen, og nå merker jeg lite. Ang. avkjøling, så tok jeg først en iskald dusj i 5-10 min, så lunket vann i 30 min. Går vel greit, håper jeg. Barna dine har garantert overlevd kaffesølet. Lenke til kommentar
iKent Skrevet 25. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2011 Dette med å bli steril er nok ikke reelt, og når det kommer til dette med kaldt og lunkent vann, kan jeg si det slik: Det kommer helt ann på hva du har sølt over deg som brenner deg, og hvor varmt, og hvor ille forbrent huden er. Dersom det er snakk om kaffe ville jeg nok ha dempet smerten med kaldt vann, men dette irriterer også huden selv om det ender opp med å faktisk redde mesteparten av huden fra å bli ødlagt og det kan redde de nedre hudlagene. Derfor det føles ille ut å ta hånden ut av kaldt vannet når man har kjølt ned med kaldt vann. Det er også viktig som de sa på videoen at man fortsetter en halvtimes tid med lunkent vann for å unngå varige skader som fks. frostskader. Forbrent hud er veldig sårbar og man bør ikke ta det forgitt, selv om det kanskje ser greit ut, infeksjoner er også farlig, og det kan oppstå dersom det ikke holdes rent og tørt. Anbefaler TS og ta livet med ro, sår hud på pungen noen dager og han er oppe å går igjen og kan lage barn neste uke Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 28. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2011 Farlig å drikke kaffe så det burde neste være forbudt... Er en grunn til at jeg bare drikker te Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 28. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2011 Farlig å drikke kaffe så det burde neste være forbudt... Er en grunn til at jeg bare drikker te Det syntes jeg ikke var så relevant. Jeg er mer interessert i å høre hvordan det går med TS, har huden blitt leget? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå