Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sølte varm kaffe over meg... HASTER


Surnit

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vannet skal være lunkent, ikke kaldt.

I værste fall får man frost-skade i tilegg til brannskade, tror ikke det er noe å stå etter :p

 

Ved brannskade skal alltid vannet være lunkent...

Nei.

 

Det skal væra kaldt dei første 5 minuttene, så lunkent i 20-30 minutt. Ikkje iskaldt, men definitivt ikkje lunkent heller i begynnelsen.

Poenget er å kjøla ned huda for å hindre mest mogleg skade på vev. Når det har gått 5 minutt (litt avhengig av alvorlighetsgraden) er den verste temperaturen kjølt ned og vidare "behandling" skjer med lunka vatn.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Nei.

 

Det skal væra kaldt dei første 5 minuttene, så lunkent i 20-30 minutt. Ikkje iskaldt, men definitivt ikkje lunkent heller i begynnelsen.

Poenget er å kjøla ned huda for å hindre mest mogleg skade på vev. Når det har gått 5 minutt (litt avhengig av alvorlighetsgraden) er den verste temperaturen kjølt ned og vidare "behandling" skjer med lunka vatn.

Er ikke det jeg lærte på sanitets-leksjonene, men greit...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vi få en statusrapport?

Det har gått bare bra, tenker jeg?

 

Joda, i løpet av morgenen var det litt vondt. Litt sånn følelse man har etter å bli truffet av en ball der... Men gikk over utover dagen, og nå merker jeg lite.

 

Ang. avkjøling, så tok jeg først en iskald dusj i 5-10 min, så lunket vann i 30 min.

 

Går vel greit, håper jeg. :ohmy:

Endret av Surnit
Lenke til kommentar

Joda, i løpet av morgenen var det litt vondt. Litt sånn følelse man har etter å bli truffet av en ball der... Men gikk over utover dagen, og nå merker jeg lite.

 

Ang. avkjøling, så tok jeg først en iskald dusj i 5-10 min, så lunket vann i 30 min.

 

Går vel greit, håper jeg. :ohmy:

Barna dine har garantert overlevd kaffesølet. :thumbup:

Lenke til kommentar

Dette med å bli steril er nok ikke reelt, og når det kommer til dette med kaldt og lunkent vann, kan jeg si det slik:

Det kommer helt ann på hva du har sølt over deg som brenner deg, og hvor varmt, og hvor ille forbrent huden er. Dersom det er snakk om kaffe ville jeg nok ha dempet smerten med kaldt vann, men dette irriterer også huden selv om det ender opp med å faktisk redde mesteparten av huden fra å bli ødlagt og det kan redde de nedre hudlagene. Derfor det føles ille ut å ta hånden ut av kaldt vannet når man har kjølt ned med kaldt vann. Det er også viktig som de sa på videoen at man fortsetter en halvtimes tid med lunkent vann for å unngå varige skader som fks. frostskader. Forbrent hud er veldig sårbar og man bør ikke ta det forgitt, selv om det kanskje ser greit ut, infeksjoner er også farlig, og det kan oppstå dersom det ikke holdes rent og tørt.

 

Anbefaler TS og ta livet med ro, sår hud på pungen noen dager og han er oppe å går igjen og kan lage barn neste uke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...