Borger___ Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Trenger anbefalinger: Er en ivrig mobil-hobby fotograf og trenger ekspert hjelp for valg av riktig speilrefleks kamera. Det jeg ønsker er et proffere kamera som kan gjøre det samme som jeg gjør med bildene mine som jeg tar med min iphone. På iphone har jeg flere kamera apper, men primert er det “camera+” og “pano” jeg bruker. Det jeg lurer på da er om det finnes et kamera som har en grei bilderedigerings funksjon i selve kameraet, slik at jeg slipper å legge inn på PC for å gjøre enkle justeringer. Det jeg primert trenger av funksjoner er å kunne: - lage panorama bilde - enkel bilde redigering som justering lys/skygge, crop funksjon og HDR-filter Finnes et slikt kamera, evt hvilke kameraer egner seg best til bilderedigering direkte PÅ kameraet? (Ps: Hva er egentlig camera-raw og lightzone, er dette programmer som man installerer på pc eller kan man ha dette direkte på kameraet?) På forhånd takk. Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Jeg kjenner ikke til hva andre har, men Pentax sine speilrefleks har hatt redigeringsmuligheter i mange år nå. Dette er en funksjon som er forbedret og utvidet i flere omganger etterhvert som nye modeller har kommet til. En har rå-konverter som lar deg styre det meste og kan også ta en mengde rå-filer i en "batchjobb". I tillegg kan en beskjære, rotere og bruke en mengde effekter og filtre. Disse filtrene kan brukes enkeltvis, men også kombineres med hverandre i det uendelige. Men det du spør om - sette sammen flere bilder til panoramabilde er ikke mulig. Men det andre er på plass. Kameraene har også ekte HDR funksjon der det tar flere bilder og legger de oppå hverandre slik at kamerabevegelser blir kompensert for. Endret 25. oktober 2011 av FOTORALF Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) De fleste kameraer har noen muligheter for enkel justering av bilder i kameraet. Dine to hovedønsker, HDR og Panorama har Sonys NEX-modeller (som ikke er speilrefleks). Muligens også noen av speilrefleksene, men det er jeg usikker på. Finner du en interessant modell går det stort sett an å finne brukerveiledningen på nettet og der er det mye mer detaljer. Et annet spørsmål er om du er sikker på at du vil ha speilrefleks. Skrittet fra mobilkamera til speilrefleks er ganske stort, ikke at et speilrefleks er så vanskelig å bruke (alle har full auto-muligheter), men det er ganske mye å dra på så jeg vil anbefale en tur i butikken og sjekke størrelser på ulike modeller hvis du ikke har gjort det allerede. Uansett, systemkameraer uten speil havner mellom kompaktkameraer og speilreflekser i størrelse og bildekvaliteten er den samme. For vanlig fortografering kan det være et greit kompromiss. Et bra kompaktkamera er også mye bedre på bildekvalitet enn et mobilkamera, så her gjelder det å tenke gjennom både pris og størrelse/vekt før du handler. Edit: Angående program så er det alltid ting som installeres på PC/Mac. Det finnes så og si ingen program som installeres på selve kameraet (det er noen få unntak). Endret 25. oktober 2011 av seriksen Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Olympus E-P3 som jeg har liggende foran meg har panorama funksjon, 12 filter inkl ett slags HDR filter m.m. Når man bruker ansiktsgjenkjenning så har det også noe fancy som heter e-portrait som tar en form for Photoshop som glatter ut huden osv, testet det på en kollega og han så 11 år yngre ut... Camera-Raw er PC programvare, finnes ingen programvare du kan installere på ett vanlig kamera med unntak av firmware stort sett. Men må nesten spørre til slutt om bildene dine skal forbli på minnekortet i kamera siden enkel redigering på PC for det første skjer på en mye bedre skjerm med mye mer kontroll og redigeringsmuligheter selv i gratis programmer som Picasa gir helt andre muligheter enn de innebygget i kameraet ? Endret 25. oktober 2011 av fo2re Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 Takk for svar. Var vel bare min uvitenhet som gjor at jeg skrev speilrefleks, men det blir vel fort at en slik "systemkamera uten speil" er det som blir mest aktuelt. Bildene skal ikke forbli på minnekortet, og det har heller ikke med pris å gjøre. Planen min er og få bildene kjapt enkelt og hurtig ut på nett, slik jeg gjør med mobilen. Redigering på PC for meg tar alt for lang tid. Spesielt hvis jeg skal ta en atskillig større mengde bilde med nytt kamera. Og når jeg ser det jeg får til bare med en iphone og et par "apps" så tenker jeg at dette MÅ jo gå ann på noen vanlige kameraer også. Det jeg er usikker på er hvordan disse innebygde filtrene fungerer? Broren min har en Sony alpha 55, og der mener jeg man tar bildet "direkte" i HDR. Da kan man vel ikke "gå tilbake" til orginalen? Det jeg synes er så genialt med iphone (herunder Camera+ app) er at man velger filter ETTER bildet er tatt, og man justerer mengde filter med en enkelt søyle. Slik kan man lagre orginalen først, og deretter kan man lagre forskjellige varianter med ulike filter (samt lys/skygge justeringer). Noen preferanser på om de innebygde hdr filter funksjonene på henholdsvis pentax, sony, nikon eller olympus kan fungere på lignende måte? Brukervennlighet blir på en måte hovedfokuset mitt. Skal jeg klare og være motivert til å ta bilder, må ting gå kjapt og enkelt. Det er vel derfor jeg er så fan av iphone i kombinasjon med camera+ ... Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Olympus E-P3 tar å lagerer fargebildet i RAW mens filter bildet lagres parallellt i jpg så du ikke mister orginalbildet. For min del har ikke filter vært ett argument for å kjøpe dette hybrid kameraet, men bildekvalitet og vekt. Litt selvmotsigende kanskje siden 90 % av bildene jeg har tatt hittils har vært med tatt med Grainy Film I filteret. Her er litt om filterene i dette kameraet: http://www.dpreview.com/reviews/olympusep3/page19.asp Som digresjon til slutt så veier E-P3 med 14-42 og 40-150 mm zoomobjektivene under 1 kg i kameraveska jeg bruker, mens Think Tank Retrospective 30 veska som brukes til Nikon D700 og tunge objektiver, blitser m.m. uten innhold veier 1,5 kg... Ingen premie hvis du gjetter hvilket av disse to jeg foretrekker å ta med rundt. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 Kunne ikke se HDR som et av valgene i filter oversikten, har du testet det? Så lurer jeg også på om man kan justere styrken på filteret, eller om det er "enten eller" ? Har lest litt om den på nett, E-P3 ser veldig interessant ut. Eneste ankepunktet (og verdig konkurent i hybrid klassen?) er vel denne NEX-7 fra Sony med 24Mpx, men den er vel ikke i salg enda så vidt jeg forstår? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Nå er jeg bare vant med D3s retouch meny, men D7000 har også: http://kenrockwell.com/nikon/d7000/users-guide/menus-retouch.htm Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 19. april 2012 Forfatter Del Skrevet 19. april 2012 Tilater meg å blåse liv i denne igjen. Har endret litt på preferanse nå. Er på jakt etter et kompakt kamera( evt hybrid, bare det ikke er så stort) som har både wifi (som funksjon eller på bildebrikke) OG panorama funksjon i tillegg.. Finnes dette? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 (endret) Samsung har noen modeller, både kompakt og systemkameraer som innehar wifi, når det gjelder panoramafunksjon er jeg ikke sikker, men det finnes gode/enkle programmer som lapper sammen bilder til et panorama. Edit: når du mener panorama mener du da at kameraet kun tar et bilde eller at man tar flere bilder og kameraet syr de sammen selv ?. Endret 20. april 2012 av Nautica Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Sony og Fuji har panoramafunksjon på mange av sine modeller, sikkert andre også. Ikke perfekt, men de klarer å sy sammen bilder ganske bra til et panoramabilde. WiFi er verre, mener å ha sett det på et par mdeller, men husker ikke hvilke. Du kan imidlertid kjøpe et SD-kort med innebygd WiFi og minne på samme kortet. Det skal virke på nesten alle modeller, men sjekk først når du finner en modell du liker. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Tilater meg å blåse liv i denne igjen. Har endret litt på preferanse nå. Er på jakt etter et kompakt kamera( evt hybrid, bare det ikke er så stort) som har både wifi (som funksjon eller på bildebrikke) OG panorama funksjon i tillegg.. Finnes dette? Vurdere Olympus OM-D E-M5 kanskje..... ? Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 20. april 2012 Forfatter Del Skrevet 20. april 2012 Samsung har noen modeller, både kompakt og systemkameraer som innehar wifi, når det gjelder panoramafunksjon er jeg ikke sikker, men det finnes gode/enkle programmer som lapper sammen bilder til et panorama. Edit: når du mener panorama mener du da at kameraet kun tar et bilde eller at man tar flere bilder og kameraet syr de sammen selv ?. Tenkte primert på at kameraet fikser dette selv (altså at man ikke skal trenge å legge inn bilder på pcn for å gjøre dette). Ser at Olympus SP-810UZ Digital har både in camera-panorama og wifi støtte, men hvis man kan kjøpe minnekort som har innebygd wifi (som det nevnes over her) så er jo saken enklere. Legger forøvrig vekt på brukervennlighet og størrelse (lett å ta med seg, håndterlig) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå