Remlow Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Har i prosjekt å lage et kretskort som ser slik ut - BILDE Tegningen jeg har å gå etter ser slik ut... BILDE Forstår fint lite av den tegningen, og hadde håpet at noen kunne forklart litt step by step hvordan jeg skal gå frem å få meg til å forstå tegningen. Det er likespenning vi bruker på kretskort ikkesant? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 vel på dette kretskortet så er det iallefall DC som er saken. det ser du på bildet du har lagt ut, hint: se i nedre høyre hjørne. hvil anbefale deg å begynne med å koble sammen benvenlsene på tegningen med det som står på printkortet. hvor er LDR på bildet i forhold til hvor er det på tegningen? hvor sitter relet? Lenke til kommentar
Remlow Skrevet 24. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2011 Med nederst i høyre hjørne, sikter du til der det står 12VDC på kretskortet? hvor er LDR på bildet i forhold til hvor er det på tegningen?hvor sitter relet? Litt usikker på hva du mener, men releet er vel den store blå boksen? LDR vet jeg ikke. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 ja releet er den store blå boksen. LDRen er litt vanskelig å finne men den er der se ned i venstre hjørne på bildet så står det LDR ved en av komponentene. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) LM324 er en operasjonsforsterker. LM324 sammenligner to spenningsnivåer på pluss og minus inngangen. Spenningen på minus inngangen styres av et potmeter som fungerer som spenningsdeler. (Den dingsen med den lange stanga som kan dreies på.) LDR er en lysfølsom resistor som via en krets av motstander, en kondensator og en diode, styrer spenningen inn på pluss ingangen på operasjonsforsterkeren. Operasjonsforsterkeren fungerer rent praktisk som en komparator som sammenligner de to spenningene og den går så av og på, avhengig av hviken spenning som er størst. Via R2 så leveres "signalet" videre til BC547 som er en "effekttransistor" (kanskje ikke en så kraftig sådan) som leverer styrestrøm/spenning til relespolen. Releet klakker av og på og relekontakten kan for eksempel være koblet opp i en velselstrømskrets som slår av og på lyset. Man bør vel ikke forklare for mye i en slik tråd, slik at man "saboterer arbeidsinnsatsen" men denne oppgaven var vel litt spesiell. Endret 25. oktober 2011 av arne22 Lenke til kommentar
Remlow Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 Føler ikke at arbeidsinnsatsen min blir "sabotert" , det er jo helt essensielt å ha en forståelse av hvordan de forskjellige komponentene fungerer, og rollen deres i koblingen. Angående komperatoren, kunne du forklart litt mer om hva du mener med av og på? Slik jeg har forstått det kobles det 2 forskjellige kretser til komperatoren. Komperatoren sammenligner spenningen fra de 2 forskjellige kretsene å sender ut 1 krets med en spenning som avhenger av hvilken spenning de 2 forskjellige kretsene hadde. Hvordan finner jeg ut hvor stor spenning det er på den ène kretsen som går ut? Ville det hatt noe å si om jeg bytte om på tilkoblingene til komperatorene, dvs. kretsen fra potensiometeret setter jeg på + tegnet på komperatoren? Kan noen kort forklare hvordan transistoren fungerer i dette sammenhenget? Hvorfor trenger jeg så drøyt mye motstand på så lite som 12V ? Blir litt mange spørsmål her, men er første gang jeg skal koble noe innen data og elektronikk så setter pris på svar med forståelse for at jeg ikke har allverden med kunnskap om dette. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 En operasjonsforsterker kan i likhet med en transistor enten koples opp slik at den jobber i det lineære området, slik at den fungerer som en forsterker, eller den kan settes opp til å arbeide slik at den gir et utganssignal som er enten 0 % (av) eller 100 % (på) I dette prosjektet så fungerer det nok slik at både operasjonsforsterker og transistor kjøres som "brytere" som gir 0 eller 1 på utgangen. Funksjonen til transistoren er vel nærmest bare å forsterke den strømmen som kommer ut i fra operasjonsforsterkeren, slik at den blir kraftig nok til å trekke relespolen. En liten strøm inn på base (i midten) gir en stor strøm gjennom kollektoren (overst). All strøm "renner ut" nederst i emitteren. I andre elektroniske kretser så setter man transistoren opp for å kjøre som forsterker i det lineære området, Det samme gjelder for operajonsforsterkeren. Er ikke sikker på om kretsen reelt kjører som komparator eller Schmitt trigger. Tenker at det er det siste og at det er derfor motsandsnettverket med diode og kondensator blir såpas komplisert som tilfellet er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå