Jo Are Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Hei Jeg er veldig interessert i gamle norske sedler, og har i den forbindelse tenkt å lage et bilde med alle sedlene utgitt i Norge etter 1877. Tanken er da og sende inn bilde til fotoknudsen og få det tilbake som en plakat. Men jeg lurer på om jeg har lov til dette da jeg har funnet bildene på internett, noen som vet? Bildet skal kun brukes til dekorasjon av rommet mitt, og ikke til kommersielt bruk. Takker for svar Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Du har egentlig ikke lov til dette, men tror det er ingen som bryr seg lenger med "peanuts" som dette, og uansett litt i grenseland for hva som ikke er lov, så bare gjør det du, jeg tar på meg skylda 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Hvorfor skulle noen bry seg om du tok et bilde fra nettet? Er grenser for hvor paranoid man kan være liksom 1 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Er det disse bildene du har tenkt å ta utgangspunkt i: http://www.norges-bank.no/no/sedler-og-mynter/sedler/ ? Det er to lover du må forholde deg til: Straffeloven og åndsverksloven. Straffeloven § 367 og § 369 forbyr pengeforfalskning, se http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-042.html#367 og http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-042.html#369 . I tillegg har Norges Bank kommet med retningslinjer (som sannsynligvis er enklere å lese enn straffeloven), se http://www.norges-bank.no/no/sedler-og-mynter/regelverk/bruk-av-norsk-seddel--og-myntmonster-/ . Åndsverkloven gir opphavsmannen til et åndsverk (eller opphavsmannen til et fotografisk bilde, mm.) enerett til eksemplarfremstilling (kopiering). Men §12 gjør unntak for eksemplarfremstilling til privat bruk, se http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html#12 . Så lenge bildet ditt ikke kan forveksles med ekte penger, f.eks ved at du følger retningslinjene til Norges bank under punktet "Gjengivelse i trykte medier", bryter du ikke straffeloven. Åndsverksloven gir i utgangspunktet opphavsmannen til åndsverket (den som har laget motivet på pengeseddelen) enerett til å lage kopier. Men §12 gir deg rett til eksemplarfremstilling til privat bruk. Merk at §12 inneholder noen begrensninger i denne retten til privat kopiering som vi må sjekke om gjelder ditt tilfelle (jeg har limt inn hele paragrafen under). Du har ikke lov til å: "d) fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar.". Dette unntaket skal hindre deg i å lage kopier av f.eks malerier som kan forveksles med originalbildet. Så lenge du følger Norges Bank retningslinjer vil du ikke bryte dette punktet. Videre har du ikke ved fremmed (les: Foto Knudsen) hjelp lov til å kopiere: "c) skulptur, billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri". Dette unntaket skal hindre deg i å lage kopier av brukskunst f.eks en vase ved fremmed hjelp, isteden for å kjøpe f.eks vasen fra brukskunstneren. Jeg tror heller ikke dette unntaket gjelder i ditt tilfelle. De andre unntakene kan jeg ikke se gjelder i ditt tilfelle. I så fall burde ikke kopien din bryte mot verken straffeloven eller åndsverksloven. *** Åndsverksloven: "§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. Opphavsmennene gis en rimelig kompensasjon gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Kongen kan fastsette nærmere regler om fordeling av kompensasjonen. Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å a) ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk, b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram, c) fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller d) fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar. Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder: a) musikkverk, b) filmverk, c) skulptur, billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, eller d) kunstnerisk gjengivelse av andre kunstverk. Funksjonshemmede kan uten hinder av denne bestemmelse la fremstilling av musikk- og filmverk utføre ved fremmed hjelp som ikke medvirker i ervervsøyemed, når dette er nødvendig på grunn av funksjonshemningen. Det er ikke tillatt å fremstille eksemplar etter denne paragraf på grunnlag av en gjengivelse av verket i strid med § 2, eller på grunnlag av et eksemplar som har vært gjenstand for eller er resultat av en omgåelse av vernede tekniske beskyttelsessystemer, med mindre slik eksemplarfremstilling er nødvendig etter § 53a tredje ledd andre punktum." Endret 25. oktober 2011 av what_no2000 Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 Takker for grundig svar Så vidt jeg kan skjønne følger jeg alle reglene til Norges Bank, så tror ikke dette blir tatt for forfalskning Er ikke de bildene du lenker til jeg kommer til å bruke, har funnet bilder uten "specimen" merket, men tror ikke dette blir sett på som forfalskninger da de ikke kommer til å ha original størrelse. Jeg skal lage et oversiktsbilde med alle sedlene utgitt etter 1877, med både for og bakside. Men da på samme side, slik at hvis noen skulle klippe dem ut vil det være hvitt på baksiden. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Takker for grundig svar Så vidt jeg kan skjønne følger jeg alle reglene til Norges Bank, så tror ikke dette blir tatt for forfalskning Er ikke de bildene du lenker til jeg kommer til å bruke, har funnet bilder uten "specimen" merket, men tror ikke dette blir sett på som forfalskninger da de ikke kommer til å ha original størrelse. Jeg skal lage et oversiktsbilde med alle sedlene utgitt etter 1877, med både for og bakside. Men da på samme side, slik at hvis noen skulle klippe dem ut vil det være hvitt på baksiden. Det som du skal ha på rommet ditt, tror jeg du får ha i fred. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Kan aldri tenke meg at dette vil by på noen som helst problemer... Det eneste som kan velte "drømmen" din er at Fotoknudsen nekter å lage plakaten til deg siden bildene tydelig ikke er dine... Men tror ikke dette blir et problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå