Crowly Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Nå har vi i vertfall utelukket brukerfeil, så jeg er helt blank her. Har vi det, du har ikke fortalt hva du har gjort, detaljer er nødvendig. Får heller bruke linux som liveDVD foreløpig Dette er en dårlig løsning, du kan ikke lagre noe, og ting blir betraktelig tregere. Finnes det noen komandoer å sjekke fra live DVD å sjekke om platen er 100% riktig Ja flere distribusjoner har dette som ett valg under installasjonen, står gjerne som "check media" ett-eller-annet, prøv f.eks Ubuntu alternate install: http://releases.ubuntu.com/11.10/ubuntu-11.10-alternate-amd64.iso.torrent Og igjen for å være sikker på at du ikke har noen hardware problemer, koble fra harddisk 1 og 2, slik at du kun har harddisken som linux skal inn på som aktiv. Fungerer boot og alt annet da så er det ikke noe galt med maskinen. Da har du evt. kun ett problem med å sette opp dual boot. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Tror ikke du skal henge deg opp for mye i at nedlastingen kan være korrupt. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Og igjen for å være sikker på at du ikke har noen hardware problemer, koble fra harddisk 1 og 2, slik at du kun har harddisken som linux skal inn på som aktiv. Fungerer boot og alt annet da så er det ikke noe galt med maskinen. Da har du evt. kun ett problem med å sette opp dual boot. Mistenker her er problemet, altså hvis jeg hadde hatt en harddisk i maskinen så ville det virket. Men flere, muligens så ville det ikke virket. Men det løser ikke mitt problem, å ha bootloaderen på SSD disken også linux på en annen harddisk, muligens rett og slett bootloaderen i linux ikke støtter dette. Kan det være at operativsystemet linker til feil harddisk? Endret 26. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Grub støtter det, jo. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Grub støtter det, jo. Hva støtter den opp til 5 harddisker koblet til samtidig? Hver av disse kan ha 4 partisjoner? Selv da skulle det ikke bli noe problem? Om det er SSD eller harddisk spiller liten rolle? Endret 26. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 GRUB har nok en teoretisk grense på antall devices, men du vil neppe greie å støte på denne i praksis. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 Tror dere PCI-E USB3 kontroller med 1 stk USB3 harddisk kan lage problemer under instalasjon av bootloaderen eller skal ikke det ha noe å si? Kjedelig å få prøv deg frem som svar. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Har neppe noe å si. Lenke til kommentar
techn9e Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Jeg installerte Uubuntu på bærbaren ved siden av windows, jeg har prøvd å reinstallere, men jeg får sammpe problem ved at windows starter opp, men jeg får ikke valg av å starte Ubuntu. Noen som vet hvordan jeg kan fikse dette? 1 Lenke til kommentar
johome Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Jeg har selv hatt liknende problem. Løste det ganske enkelt ved å midlertidig fysisk koble fra alle andre disker (bare fjerne SATA kabelen), enn den man installerer OS'et på. Når OS'et så er installert , koblet jeg tilbake de andre diskene. Dette gjalt W7 (SSD) samt Debian på hdd. Å installere et OS på en disk , samtidig som andre disker er tilkoblet (og da gjerne med et helt annet OS) , er nærmest som å be om trøbbel. Det lar seg gjøre , men du skal nok være særdeles dyktig , for å ikke komme borti komplikasjoner. Alt jeg trenger å gjøre nå , er å gå inn på bootrekkefølgen i BIOS , og så bestemme hvilken hdd som skal boote. 2 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Hørtes masete ut. Jeg har w7 og ubuntu på to forskjellige disker. Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Dette er vond lesning. Hva med å gjøre som hundre andre har foreslått over her? Last ned kubuntu. Installer ved siden av Windows (installeren greier dette). Ikke kødd det til med innstillinger du ikke har peiling på. Evt. napp ut SSDen, som sagt. Lenke til kommentar
johome Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Hva hvis du f.eks allerede har Debian på en hdd. Du bestemmer deg så for å installere W7 på en annen hdd. W7 vil sannsynligvis legge system på den disken som debian er på. Skulle du i et senere tilfelle koble disken med Debian ifra , vil du ikke klare å boote opp med W7. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Muligens det er bios som er litt tullete, faktisk så får jeg ikke valgt annet en den SSD disken. Angående å koble sata/inn ut syns jeg det er tullete, burde ikke være nødvendig. Så jeg vurder nå å helle bytte hovedkort + prosessor og ta en helt ny installasjon, da kan jeg velge hva slags harddisk jeg vil starte opp fra. Noen som vet om sata 600 burde gi mere problemer en sata 300? Hva er den beste RAID kontrolleren for linux, som skal virke 100%? I ubuntu/kubuntu. Endret 26. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Er litt trøblete å installere OS på en disk om det er andre disker tilstede, men det er absolutt mulig. Selv fikk jeg error at den ikke fant device, og det er fordi Grub lister opp disker i en annen rekkefølge enn Linux/bios. Syntaxen til Grub er hd0,0 f. eks, og da er det det samme som sda1, men bare om den teller rekkefølgen likt.. Trengte bare å prøve meg frem og hos meg så var sdc1 det samme som hd0,0. Lenke til kommentar
johome Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Angående å koble sata/inn ut syns jeg det er tullete, burde ikke være nødvendig. Tilsynelatende unødvendig ja , men det virker. Det tar jo dessuten bare noen få sekunder å nappe ut kabelen. Og , dette gjøres jo bare en eneste gang. Når OS'et er installert kan du la SATA kabelen være tilkoblet til evig tid ... Endret 26. oktober 2011 av johome Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Noen sekunder er litt lite, det gjelder i så fall USB3 harddisken, på de interne harddiskene vil jeg fort bruke 40 minutter, siden pcen er så vanklig å koble fra og jeg ikke er sikker på hvilken harddisk det er snakk om. Men jeg går heller for vmware player først, bare å se om ubuntu/kubuntu kan være noe å vurdere. Om jeg kobler fra, så vil ikke det oppdatere bootloaderen etter påkobling av SSD igjen. Endret 26. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Muligens det er bios som er litt tullete, faktisk så får jeg ikke valgt annet en den SSD disken. Dette er en mulighet, sjekk om det finnes en nyere bios versjon, og flash biosen. Angående å koble sata/inn ut syns jeg det er tullete, burde ikke være nødvendig. Ja det er det, MEN det kalles feilsøking, da er man av og til nødt til å gjøre tilsynelatende unødvendige ting for å utelukke potensielle problemer/feilkilder. Vil du utelukke hardware problemer eller ikke? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Så det å kjøpe ny cpu og hovedkort er mindre jobb enn å peke grub på rett disk eller nappe ut noen kabler. Nice. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå