Occi Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Hvorfor installere Kubuntu når du allikevel skal installere Gnome med Unity? Gå heller til kjernen av problemet i stedet for å gå en veldig unødvendig omvei som potensielt kan føre til et ustabilt system.. Hvis du syns dette er så veldig enkelt så kom med et forslag du? Kan det være ubuntu tror jeg har EFI derfor så feiler det? Eller er SSD disken som er problemet? Det må i så fall være sata kontrolleren eller operativsystemet som feiler her. Om det er enkelt eller ei endringer da vitterlig ikke hva jeg mente. Jeg ser på det som merkelig å skape et nytt problem for å løse et annet, særlig når det ikke er sikkert det fungerer engang. Har dessverre ingen løsning på problemet, men det var heller ikke det jeg snakket om. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Hvis du vil ha vekk linux og grub, så må du "reparere" MBR. Dette gjøres ved å sette i Windows dvd-/USB'en og starte System Recovery Options, for så å velge "Startup Repair", det er ikke nødvendig å reinstallere Windows. Problemet, er jo helst så vil jeg ha både linux/windows. Men det er jo bedre å ha windows en ingen operativsystem. Finnes det noen utvei, hvis jeg vil prøve å se om kubuntu/ubuntu faktisk virker? Uten om live DVD, siden jeg antar linux fremdeles finnes på harddisen er bare ikke linket riktig. Angående "Recovery Options" opplevde jeg sist å måtte skrive inn komandoer, og det er ikke gjør fordi jeg måtte google, trodde først at problemet ble løst men ikke før jeg fant de riktige kommandoene. Vet dere om SSD burder et annet system? Altså f.eks så er de 512 kb spredt på 6 minneprikker altså det er langt vanskelige å få bootloader å virke på SSD en på harddisk? Endret 25. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 nå er windows tilbake til det normale, men finnes det muligheter jeg kan finne ut hva som virker med kubuntu/ubuntu? Er det likt med live DVD? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Angående "Recovery Options" opplevde jeg sist å måtte skrive inn komandoer <snip> siden jeg antar linux fremdeles finnes på harddisen er bare ikke linket riktig. I Vista og tidligere så fikk du opp kommandolinja/recovery console, alt du trenger å skrive inn er fixmbr, og så ta en omstart. I Windows 7 så er det grafiske løsninger, se linken jeg la ved. Linux vil fremdeles ligge på den partisjonen/harddisken du installerte det på, men den kan nå fint slettes og omformateres. Dette er jo kun relevant om du vil gå vekk i fra ett dual boot system til ett rent Windows system. Poenget var at det ikke er nødvendig å reinstallere Windows for å fikse bootloaderen til Windows. Vet dere om SSD burder et annet system? Altså f.eks så er de 512 kb spredt på 6 minneprikker altså det er langt vanskelige å få bootloader å virke på SSD en på harddisk?En SSD skal så vidt jeg vet oppføre seg som en hvilken som helst annen harddisk. Hvordan harddisken fungerer internt er ikke noe vi brukere egentlig skal ha behov for å bry oss med. Finnes det noen utvei, hvis jeg vil prøve å se om kubuntu/ubuntu faktisk virker? Uten om live DVD, siden jeg antar linux fremdeles finnes på harddisen er bare ikke linket riktig. Koble vekk alle andre harddisker enn den du skal ha linux på, installer linux slik at det da er det eneste OSet på maskinen, fungerer alt greit da så skal det ikke være hardware problemer. Så kan du koble til alle andre harddisker, og enten reinstallere linux slik at Windows blir oppdaget, eller manuelt fikse til bootloaderen/grub. Jeg vil anbefale at du tar bilder av (bruk gjerne mobilen til å ta bilde av skjermen) og/eller dokumenterer hvert enkelt steg igjennom linux installasjonen, og legger ut her, slik at vi kan se spesifikt hva du gjør og velger. Det virker som du knoter noe til med bootloaderen eller noe annet. Hvis det installerer greit, og du har andre problemer, så må du klare å foreklare klart og tydelig hva du gjør, hva du ønsker å oppnå og hva som skjer (evt. feilmeldinger o.l.). (Bare) Print screen tar en dump av skjermbildet. Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 LMH1, hvis du skal installere Kubuntu på disk bør du la den skrive over MBR, nå har du også fått vite for et par poster siden hvordan du kan gjenopprette windows sin MBR. Hvis du føler ubehag med å skrive over MBR på SSD disken er det ikke verre enn at du kobler den ut, ta ut ledningen. Så kan du la linux få hele 500GB disken og teste i vei. Da er du helt sikker på at ikke linux rører windows installasjonen din. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Angående "Recovery Options" opplevde jeg sist å måtte skrive inn komandoer <snip> siden jeg antar linux fremdeles finnes på harddisen er bare ikke linket riktig. I Vista og tidligere så fikk du opp kommandolinja/recovery console, alt du trenger å skrive inn er fixmbr, og så ta en omstart. I Windows 7 så er det grafiske løsninger, se linken jeg la ved. Jeg måtte bruke Bootrec /FixBoot også Bootrec /FixMbr Så løste problemet seg. Angåede å koble mellom Sata porter er det langt enklere å installere linux i vmware player en å fysisk plugge inn/ut sataporten. Så da velger jeg heller virtuel software i windows en å drive å tukle med linux, kan være det er langt flere mangler en satakontroller som er problemet. Jeg gjør helt vanlig installasjon, så vet ikke om skjermbilder hjelper stort. Så det kan være at jeg har flere harddisker i pcen at alt låser seg. Få eventuelt se på opensuse 12.1 når den kommer om den virker bedre. Virker installasjonsbeskrivelsen hos dere? Siden om jeg viser "Detaljer" under installasjon får jeg ikke noe, annet en grønn status linje, som viser fremgang, men hender at installasjonen henger seg litt opp, så det kan være noe som hadde feilet. Hvordan kan man hente ut den installasjonsloggen? Endret 25. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 /var/log/debug Er det denne som kan si noe om det har feilet under installasjon? Spessielt viktig er bootloaderen. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Angåede å koble mellom Sata porter er det langt enklere å installere linux i vmware player en å fysisk plugge inn/ut sataporten. Så da velger jeg heller virtuel software i windows en å drive å tukle med linux, kan være det er langt flere mangler en satakontroller som er problemet. Hvis du vil kun teste hvordan linux, så er virtuelt en god løsning. Men du tester ikke om linux fungerer på hardwaren man har. Å koble fra strømkabelen på noen harddisker er jo ikke en stor jobb. Er ikke målet å se om linux fungerer på den hardwaren du har? Jeg gjør helt vanlig installasjon, så vet ikke om skjermbilder hjelper stort.Så det kan være at jeg har flere harddisker i pcen at alt låser seg. Få eventuelt se på opensuse 12.1 når den kommer om den virker bedre. En helt vanlig installasjon innebærer noen valg om bootloader/grub og partisjonering. Hva velger du her? Flere harddisker er ikke noe problem, jeg har 4 stykker (2x500GB + 750GB + 2TB) i min linux server. Den er strengt tatt en dual boot Ubuntu 11.04 (server) + Vista, men kun fordi jeg ikke har rotet meg til å fjerne Vista. Tidligere kjørte den Fedora 15 + Vista når det var primær pc'en min. Hvis flere harddisker av en eller annen grunn skaper problemer, så er det jo greit å koble fra alle bortsett fra den du skal ha linux på for å sjekke at alt annet fungerer. Så kan du koble på en og en og se om det skaper problemer, da vil du trolig også finne ut av hvilken harddisk som er synderen. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Installasjon oppsett: Lydkort avspilling problemer. En uhåndtert feil oppstod: Sqlite error 5: database is locked (SQL: SELECT PrimarySourceID FROM CorePrimarySources WHERE StringID = 'MusicLibrarySource-Library') at Hyena.Data.Sqlite.Connection.CheckError (Int32 errorCode, System.String sql) [0x00000] in <filename unknown>:0 at Hyena.Data.Sqlite.Statement.CheckError (Int32 code) [0x00000] in <filename unknown>:0 at Hyena.Data.Sqlite.QueryReader.Read () [0x00000] in <filename unknown>:0 at Hyena.Data.Sqlite.Statement.Query[Object] () [0x00000] in <filename unknown>:0 at Hyena.Data.Sqlite.Connection.Query[Object] (System.String sql) [0x00000] in <filename unknown>:0 at Hyena.Data.Sqlite.HyenaSqliteCommand.Execute (Hyena.Data.Sqlite.HyenaSqliteConnection hconnection, Hyena.Data.Sqlite.Connection connection) [0x00000] in <filename unknown>:0 Exception has been thrown by the target of an invocation. at System.Reflection.MonoCMethod.Invoke (System.Object obj, BindingFlags invokeAttr, System.Reflection.Binder binder, System.Object[] parameters, System.Globalization.CultureInfo culture) [0x00000] in <filename unknown>:0 at System.Reflection.MonoCMethod.Invoke (BindingFlags invokeAttr, System.Reflection.Binder binder, System.Object[] parameters, System.Globalization.CultureInfo culture) [0x00000] in <filename unknown>:0 at System.Reflection.ConstructorInfo.Invoke (System.Object[] parameters) [0x00000] in <filename unknown>:0 at System.Activator.CreateInstance (System.Type type, Boolean nonPublic) [0x00000] in <filename unknown>:0 at System.Activator.CreateInstance (System.Type type) [0x00000] in <filename unknown>:0 at Banshee.Gui.GtkBaseClient.Startup () [0x00000] in <filename unknown>:0 at Hyena.Gui.CleanRoomStartup.Startup (Hyena.Gui.StartupInvocationHandler startup) [0x00000] in <filename unknown>:0 .NET Version: 4.0.30319.1 OS Version: Unix 3.0.0.12 Assembly Version Information: Banshee.MultimediaKeys (2.2.0.0) Banshee.AmazonMp3 (2.2.0.0) Banshee.LastfmStreaming (2.2.0.0) Banshee.Bpm (2.2.0.0) Lastfm (2.2.0.0) Banshee.Daap (2.2.0.0) Banshee.Podcasting (2.2.0.0) gkeyfile-sharp (1.0.0.0) Banshee.AudioCd (2.2.0.0) Migo (2.2.0.0) Banshee.Emusic (2.2.0.0) notify-sharp (0.4.0.0) Banshee.SoundMenu (2.2.0.0) Banshee.Mpris (2.2.0.0) Banshee.Dap (2.2.0.0) Banshee.CoverArt (2.2.0.0) Banshee.Lastfm (2.2.0.0) Banshee.WebBrowser (2.2.0.0) Banshee.Wikipedia (2.2.0.0) pango-sharp (2.12.0.0) Mono.Cairo (4.0.0.0) Banshee.Fixup (2.2.0.0) Banshee.Widgets (2.2.0.0) gio-sharp (2.14.0.0) gudev-sharp (1.0.0.0) Banshee.Gio (2.2.0.0) Banshee.GStreamer (2.2.0.0) System.Configuration (4.0.0.0) dbus-sharp-glib (1.0.0.0) gconf-sharp (2.24.0.0) Banshee.Gnome (2.2.0.0) Banshee.NowPlaying (2.2.0.0) System.Xml (4.0.0.0) Banshee.Core (2.2.0.0) Hyena.Data.Sqlite (2.2.0.0) gdk-sharp (2.12.0.0) Mono.Addins (0.6.0.0) atk-sharp (2.12.0.0) Hyena.Gui (2.2.0.0) Mono.Posix (4.0.0.0) gtk-sharp (2.12.0.0) Banshee.ThickClient (2.2.0.0) Nereid (2.2.0.0) DBus.Proxies (0.0.0.0) System.Core (4.0.0.0) Hyena (2.2.0.0) dbus-sharp (1.0.0.0) glib-sharp (2.12.0.0) System (4.0.0.0) Banshee.Services (2.2.0.0) Banshee (2.2.0.0) mscorlib (4.0.0.0) Platform Information: Linux 3.0.0-12-generic x86_64 x86_64 GNU/Linux Disribution Information: [/etc/lsb-release] DISTRIB_ID=Ubuntu DISTRIB_RELEASE=11.10 DISTRIB_CODENAME=oneiric DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu 11.10" [/etc/debian_version] wheezy/sid Ser noen feil her som skulle gjøre at installasjonen går banas? Endret 25. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Dette ser jo ganske vesentlig ut Sqlite error 5: database is locked. Hvilket program får du denne feilen i? Programmet har tydeligvis problemer med sqlite databasen. Er dette på en live cd/dvd? Hvis ja så kan det ha noe med saken å gjøre. Endret 25. oktober 2011 av Crowly Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Det er live DVD ja, men alikevell burde jeg vel da få en mere forståelig feilmelding. Er den mediaspilleren i volumkontrolleren jeg får den feilmeldingen så. Syns dere snakker om linux er brukervennlig. Så jeg lurer nesten på at jeg må velge Sda1 isteden for root partisjonen på SSD disken? Altså de 105 MB på SSD disken er bootloaderen? Har dere en naturlig forklaring på at jeg ikke gjør noe feil der? Skulle ikke sda1 være linux partisjonen omtrent som c: i windows, er nok mulig å overstyre disse men jeg vet ikke hva som kan ødlegge for oppstartlasten. Endret 25. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
wil Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Hei. Hvorfor kan du ikke bare installere Ubuntu/Kubuntu eller sånt også la Grub få installere seg på MBR? Det kan da ikke være så vanskelig. Jøsse navn. Snakk om å lage problemer da. Installasjons-programmet til Ubuntu er da ikke så for dømt vanskelig å forstå. Bare pass på at du ikke overskriver Windows hvis du fortsatt vil ha den, så skal egentlig mye gå av seg selv. Også en ting jeg ikke skjønner. Hvorfor tar du ikke bare å har /home på samme partisjon som resten av *buntu. Det er fullt mulig å mounte NTFS i Linux, så det skal normalt ikke være noe problem. Og hvor har du Swap partisjonen din? Liff offtopic da, men flere som ikke er så veldig begeistret for Norsk oversettelse i Linux? Det blir jo ikke bra i det hele tatt. 4 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Hei. Hvorfor kan du ikke bare installere Ubuntu/Kubuntu eller sånt også la Grub få installere seg på MBR? Er det jeg gjør under normal installasjon, er irriterende muligens fordi selv om jeg overskriver fra ubuntu til kubuntu blir neppe harddisken formattert, den blir overskrivet med ny data. Også en ting jeg ikke skjønner. Hvorfor tar du ikke bare å har /home på samme partisjon som resten av *buntu. Det er fullt mulig å mounte NTFS i Linux, så det skal normalt ikke være noe problem. Og hvor har du Swap partisjonen din? I prinsippet kan jeg gjøre det, men foretrekker flere partisjoner slik at jeg slipper formatteringer ofte, har fremdeles dårlig erfaringer på skriving til NTFS selv om antakelig flere av dere mener det er stabilt nok med windows 7 switching. Liff offtopic da, men flere som ikke er så veldig begeistret for Norsk oversettelse i Linux? Det blir jo ikke bra i det hele tatt. Er det noe jeg for å være minst misfornøyd med er det oversettning, riktignok har folkene bak gjort en dårlig jobb men sammenlignet med boot problemet jeg har hatt så er det en bagatell, ønsker også å vite hva andre syns, eller om det er bare jeg som har slitt veldig med ubuntu, generielt, på min 6 år gamle tosiba laptop ville nok ubuntu fungert smertefritt med XP som det andre operativsystemet men altså 6 år? Maskinen burde være sendt til kina eller india er jo så gammel. 512 MB ram og celeron prosessor sier sitt. Angående sidevekselfil/mellomlagring/Swap så etter å ha over 4 GB ram en stund på linux syns jeg det er lite nødvendig å vurdere /tmp kan være det løser noe problemer på eldre maskiner. Nå har jeg 8 GB ram i den maskinen, i en annen 12 GB (Den beste 16 GB ram) så jeg tviler på ram er noe problem i linux, i windows 7 er 12 GB fornuftig på multitasking men ikke nødvendig. Der jeg nesten må ha crysis 2, pinacle studio +++ andre store programmer oppe samtidig i bruk før ram blir noe problem. Endret 25. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 lmh1, vennligst ikke kast bort vår tid på å forsøke å feilsøke obskure problem fra en virtuell instans i windows. Hvis du vil teste linux, så installer linux. Hvis du da har problemer, så post dem gjerne. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Selv om du har problemer så syns jeg det er litt urettferdig å hakke på folkene bak bootloader og tilknytningene til den, fungerer fjell for de aller fleste. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Det er live DVD ja, men alikevell burde jeg vel da få en mere forståelig feilmelding. Er den mediaspilleren i volumkontrolleren jeg får den feilmeldingen så. Hva gjorde du før den feilmeldingen dukket opp. Men uten å vite noe som helst om hva du har gjort, så kan man ikke si så mye. Mulig denne feilmeldingen kommer fordi du er i en live sesjon. Den forteller klart og tydelig at det er ett problem med sqlite databasen, den er stengt. Så hvorfor er den stengt, vet ikke, kanskje fordi du er live, søk på programmet du prøve å start og "Sqlite error 5: database is locked", bør gi noen treff. Syns dere snakker om linux er brukervennlig.Brukervennlig er relativt, det du vil ha er idiotsikkert, "det må være så enkelt at når jeg ikke kan noe som helst så skal det være mulig å forstå". Jeg ser ikke noe her som ikke er brukervennlig. Så jeg lurer nesten på at jeg må velge Sda1 isteden for root partisjonen på SSD disken?Altså de 105 MB på SSD disken er bootloaderen? De 105 MB er det Windows 7 som har lagd, system reservert plass som blir opprettet under installasjon av Windows 7. Rører du den så stopper nok Windows å fungere. Har dere en naturlig forklaring på at jeg ikke gjør noe feil der? Vi har ingen forklaring fordi du ikke forteller oss hva du har gjort. Alt jeg ser er at du har startet opp en live cd/dvd, du har gjort ett eller annet, og har en feilmelding. Det ser ut til at du har valgt riktig i partisjonsbildet, sdc1 er root og sdc2 er /home, og boot loader legges inn på sda (ssd disken din). Kan ikke se noen grunn til at det ikke skal installere som normalt. Skulle ikke sda1 være linux partisjonen omtrent som c: i windows Glem alt som har med c: d: osv å gjøre i linux. sda1 leses slik: sd = sata (i dette tilfellet) disk, a = harddisk "nummer", a er første, b er nr 2 osv, 1 er partisjon nummer. Så ut i fra det bildet så kan man lese at du har 3 sata harddisker: sda - sdb - sdc, første harddisken sda har to partisjoner, andre harddisken har 1 partisjon, og tredje harddisken har 2 partisjoner. De eldre ide pma(?) diskene har betegnelsen hd i stedet for sd. Det du har lagret under c: i Windows, finner du igjen på sda2. sda1 ser du ingenting til, det er system reservert plass. Endret 25. oktober 2011 av Crowly Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Selv om du har problemer så syns jeg det er litt urettferdig å hakke på folkene bak bootloader og tilknytningene til den, fungerer fjell for de aller fleste. Funger stabilt for de fleste men ikke meg? Jeg installerer helt på normalt måte, riktig nok kan det være SB700 Chipset kontrolleren til M4A78 PRO som er problemet, det kan fremdeles være feil med DVD platen jeg har. Nå har vi i vertfall utelukket brukerfeil, så jeg er helt blank her. Får heller bruke linux som liveDVD foreløpig, så får dere si ifra hvis dere finner ut hva problemet er. Nå er det nok sansynlig vertfal 1 bruker her har tilsvarende hovedkort som meg. Og hvis det ikke er noe feil der, må det være nedlasting som har feilet igjen. Synd det ikke finnes SHA256 sum program for windows, da ville sansynligheten blitt mindre for feil av små pakketap. Blir kanskje rart å spørre hvordan man installerer ubuntu fra terminal, men føler det ville vært langt enklere å få feilmelding hvis det oppstår problemer. Siden jeg installerer på helt vanlig måte de fleste ville gjort, startet live DVD også installert derfra. Partisjonering/bootpartisjonen er eneste jeg kan se jeg kan gjøre feil her, så det må være distribusjonen her. Hvis jeg velger begge under: For å velge med plugins og oppdateringer ville jeg tro det ikke har noe å si på bootloaderen, men man vet ikke. Finnes det noen komandoer å sjekke fra live DVD å sjekke om platen er 100% riktig, altså at det ikke er mangler under veis? Siden jeg aner ikke hvor jeg har problemer med annet en det jeg nå har sagt. Så er ren gjettning hvor problemet kan ligge. Er det siste som skjer under installeringen er bootinstallasjon? Muligens det feiler, og da hopper installasjonsprogrammet over den, derfor virker det ikke. Men fikk ikke noe feilmeldinger om det, så er jo litt rart. Endret 26. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 Aja nå fant jeg noe som kan være relevant: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/grub2/+bug/403408 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Spørs om vi kan skrive ut brukerfeil helt ennå. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå