Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lykke/Glad?

Coraxz

Anbefalte innlegg

Finnes noe som dette? Har aldri vært borti det. Hverdagen er et helvete uten noe gleder, sånn har det vært så lenge jeg husker. Kan faktisk ikke huske sist jeg følte meg bra. Har aldri følt ''nå er jeg glad'' følelsen som jeg vet andre har hatt. Hvorfor? Hvorfor må jeg leve når jeg helst vil gå gjennom Perleporten? Dette spør jeg meg selv daglig. Men, har i alle fall lært meg å leve med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i hvert fall godt å høre. Selvom jeg ønsker ingen andre de hverdagene jeg har. Lyspunkter er det dessverre få av. Det eneste er at jeg har verdens beste mor og bror. Har få venner, men mange bekjente, jeg er godt likt, oppleves av andre som blid og hyggelig. Men hvorfor greier jeg ikke å nyte livet? Har aldri hatt livslyst, vært ut og inn av psykiatriske sykehus siden jeg var 14. Har diagnosen Paranoid Schizofreni og mistet på toppen av alt verdens snilleste og beste pappa i Januar. Hvorfor er jeg så uheldig? Livet er urettferdig synes jeg.

Lenke til kommentar
Har aldri følt ''nå er jeg glad'' følelsen som jeg vet andre har hatt. Hvorfor?

Hei

Føler du at du har kontakt med deg selv? Sier du ifra om dine behov selv om du vet at det vil skape problemer? Vet du alltid hva du vil? Føler du at du har meningsfull kontakt med andre? Føler du at du har fri vilje? Gråter du noen gang?

Hvis du svarte NEI på noen av spørsmålene over kan det hindre deg i å være glad.

Er du redd for å si ifra om dine behov og preferanser? Føler du noen ganger skam for følelsene dine? Føler du at de andre ikke ville like deg hvis de visste hvordan du egentlig er?

Hvis du svarte JA på noen av spørsmålene over kan det hindre deg i å være glad.

Lacrimosa

Postet av anonym: f50c634c36cc64fc5284837ac18eb506

Lenke til kommentar
Har aldri følt ''nå er jeg glad'' følelsen som jeg vet andre har hatt. Hvorfor?

Hei

Føler du at du har kontakt med deg selv? Sier du ifra om dine behov selv om du vet at det vil skape problemer? Vet du alltid hva du vil? Føler du at du har meningsfull kontakt med andre? Føler du at du har fri vilje? Gråter du noen gang?

Hvis du svarte NEI på noen av spørsmålene over kan det hindre deg i å være glad.

Er du redd for å si ifra om dine behov og preferanser? Føler du noen ganger skam for følelsene dine? Føler du at de andre ikke ville like deg hvis de visste hvordan du egentlig er?

Hvis du svarte JA på noen av spørsmålene over kan det hindre deg i å være glad.

Lacrimosa

Hei.

Jeg svarte nei på de første. Jeg føler vel egentlig ingenting annet en tristhet/sorg/nedstemthet og lei av det livet har å tilby.

Jeg føler ofte skam over at jeg er nedstemt. Skulle så inderlig ønske jeg hadde mulighet til å føle glede for noe som helst, noe jeg ikke gjør. Jeg viser aldri andre hvordan jeg har det. Jeg opptrer glad og munter ovenfor dem.

Lenke til kommentar

I første omgang vil jeg anbefale deg å lese boken "lykkeligere- en treningssak" av Tal Ben Shahar . Kjøp den online eller i butikk eller lån den på ditt lokale bibliotek.

Boken hjelper deg kartlegge hva som gjør at du i den tilværelsen du nå opplever ikke er ønskelig og hva du kan gjøre med det.

I boka blir lykke enkelt definert som en generell følelse av GLEDE OG MENING.

Fraværet av lykke og glede skyldes en rekke faktorer.

-Sover du nok?

-Hva gjør du i din hverdag som fører til det totale fraværet av lykke?

-Er det noe du utretter i din hverdag som du finner meningsfylt?

Det er ikke hva det er- det er hva du gjør det til :thumbup:

Endret av gingerviking
Lenke til kommentar
Det er ikke hva det er- det er hva du gjør det til
Jeg hater dette

utsagnet. Fordi det legger enda mer skyld på et menneske som allerede føler seg

mislykket. Hva i all verden skal det være godt for?

Lacrimosa :)

Det utsagnet legger ikke direkte skylden på trådstarter, men forteller at hvis vedkomne VIRKELIG leter etter løsning så må man også SELV gjøre en innsats. Ting kommer ikke av selv.

Dette utsagnet kommer best til utrykk ETTER at man har overvunnet en nedgangsperiode, men passer også ganske bra inn her for å vise at det enste som står i veien er en selv. Uansett om hvor dårligere selvfølelse man har så vil det i de fleste tilfeller være en selv det står på å komme seg ut av nedstemtheten. Nå har trådstarter vært veldig knapp i beskrivelsen av problemene. Gitt ut i fra det er det mange forholde her vi ikke kjenner til og dermed veldig vanskelig å hjelpe eller veilede. Det utsagnet er ganske universielt for alle typer problemer.

Du kan ikke hindre at sorgens fugler setter seg på hodet ditt, men du kan hindre dem i å bygge rede der! :thumbup:

Endret av gingerviking
Lenke til kommentar

I første omgang vil jeg anbefale deg å lese boken "lykkeligere- en treningssak" av Tal Ben Shahar . Kjøp den online eller i butikk eller lån den på ditt lokale bibliotek.

Boken hjelper deg kartlegge hva som gjør at du i den tilværelsen du nå opplever ikke er ønskelig og hva du kan gjøre med det.

I boka blir lykke enkelt definert som en generell følelse av GLEDE OG MENING.

Fraværet av lykke og glede skyldes en rekke faktorer.

-Sover du nok?

-Hva gjør du i din hverdag som fører til det totale fraværet av lykke?

-Er det noe du utretter i din hverdag som du finner meningsfylt?

Det er ikke hva det er- det er hva du gjør det til :thumbup:

Hei og takk for svar. Den boken kommer jeg til å se nærmere på.

Jeg sover vel nogenlunde normalt vil jeg tro. Legger meg rundt 23:30 og står opp 09:00 sånn ca.

Det er vel det at jeg gjør ingenting som har noe med det å gjøre, er på jakt etter jobb for tiden, har søkt på endel, så håper og få til noe snart. Hvorfor jeg har null lykke, det aner jeg ikke selv. Prøver å identifisere problemet så godt jeg kan, men har ikke funnet noen løsning enda.

Jeg kommer ikke på noe. Synes jeg gjør det samme dag ut og dag inn. Kanskje det på tide å prøve noe nytt, finne ut hva jeg liker, og i hvert fall se hvordan det går? :)

Lenke til kommentar

Sangesland har delvis rett. Ved å fokusere for mye på en selv kan det fort gå galt. Men det er ikke dermed ensbetydende med å synes synd på seg selv!

Boka til Ben Shahar er ikke et teorikurs man kan lese og så forandrer verden seg til til et elv av lykke. Boka krever at du tar i bruk "budene" der i praksis og går inn i deg selv og din livsstil og ser etter hva det er som hindrer deg å bli lykkelig :)

Lykke er som muskler. Den krever stimuli og vedlikehold gjennom trening for å være konstant. Ikke alle økter er heller like gode :no:

Videre er det noen enkle råd som øker sjansen for glede og mening i en ellers tung hverdag:

- Begynn å tren! Trening- ballspill,lagspill og løping og all for mor fysisk aktivitet minsker risikoen for angst og depresjoner.

-Vær takknemmelig. Skriv opp morgen og kveld hva du er takknmmlig for i øyblikket. Her kan små og store ting skrives opp :yes: Å vise takknemmelighet for de små positive ting i hverdagen er ekstremt undervurdert

- Gråt ut? Det er aldri bra å gå å bære på en tung bør. Prøv å slipp det ut gjennom gråt.

- Ta vare på deg selv og dine nære. Noe av det jeg synes er viktigst er å hele tiden passe på at alle jeg omgåes med har det bra med seg selv og andre. Her er alt fra komplimenter til all form for kvalitetstid gode alternativer.

- Se en morsom film med venenr/familie. Ingenting er så

artig som å få latterkrampe med dine nærmeste :!:

- Har du besøkt deppetråden? En tråd for tungsinnede og likesinnede.

Lykke til ;)

Endret av gingerviking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...