Kaffekoppen53 Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Hei! Jeg skriver en oppgave om saken til Bård Hoksrud som ble tatt for å kjøpe sex i Riga. Han ble tatt av TV2 pga bruk av skjult kamera. Hva synes dere om TV2s handlinger for å avsløre Hoksrud? Er det etisk riktig å bruke skjult kamera for å snoke i noens privatliv? http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krim/stortingspolitiker-kjoepte-sex-i-riga-3591400.html Endret 24. oktober 2011 av khoa1991 Lenke til kommentar
bas Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Om det er til noe hjelp er det en forholdsvis lang tråd om denne saken her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1378043 Der er de fleste meninger representert. Personlig er jeg mot denne lavtstående formen for å skape sensasjons journalistikk. Dette var på ingen måte så viktig at det rettferdiggjorde skjult kamera. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Spørsmålet er ikke om bruken av skult kamera var galt. Spørsmålet er om saken i seg selv var verdt å gjøre. Altså, slik jeg ser det ligger ikke den etiske problemstillingen i denne saken på bruken av skult kamera, den ligger i om saken var publiseringsverdig. Jeg ville neppe kjørt denne saken om jeg var ansvarlig redaktør. Det er mitt svar. Men om saken i seg selv var etisk forsvarlig er det i seg selv ikke uetisk å bruke skult kamera. Man må gjøre et skille, det å gå inn i den private sfære er etisk problematisk, men på et offentlig sted kan ingen forvente at deres handlinger forblir private. Der en kan forvente privatliv (hotellrom, hjemmet eller på toalettet) er noe litt annet, og det blir en etisk vurdering om man kan bryte inn i en slik sfære med f.eks. skjult kamera. For noen år siden brukte Rikets Tilstand skjult kamera for å avsl Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Kamerabiten i seg selv er noe greit, for man skal etterprøve sine påstander. Hvordan filmen ble brukt derimot.... Vi mangler fortsatt en lynsjemobb mot TV2 for misbruk av film. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Prinsippielt sett så har nok ganske mange både på storting, regjering, komiteer, offentlige og private firmaturer osv hatt sex, kjøpt sex, vært på massasjestudio osv uten å ha fått fokus på seg. Når det er en FrP politiker så skynder enhver journalist, fotograf, reporter osv seg å følge etter inntil det skjer ett eller annet politikeren kan tas på. Om han står 5 min over parkeringstiden, kjører i 83 i 80-sonen, går på massasjestudio, så er det lettere å bli oppdaget når alle aviser, tv stasjoner, radiostasjoner sender alt de har i hælene på nærmeste FrP politiker for å grave frem noe grums. Diskusjonen er sånt sett to-delt: Den første delen går på om det er greit å fokusere mye mer på enkelte partier og politikere, mens andre slipper unna alt de gjør. Den andre delen er diskusjonen om det er en sak i seg selv. Er massasje utroskap? Så er det jo et spørsmål til oppi dette som går på om alle skal behandles likt eller om man skal kreve mer av en politiker enn en hvilken som helst annen person. Er det verre at en politiker får massasje enn en hvilken som helst annen mann i gata? TV2 sine motiver er også tvilsomme, synes jeg. Plukket de ut han fordi han var FrP politiker eller fordi de opptredde som moralens voktere. Er det greit at TV2 f.eks stiller seg opp og filmer horekunder og viser det på nyhetene med innzoomet fokus på ansikt? Så er jo også diskusjonen hva som er neste steg. Skal man f.eks betale en hotellkjede for å legge inn skjult kamera og mikrofoner i håp om at en politiker en gang gjør noe han ikke burde? Kan man f.eks legge skjulte mikrofoner i bilene til politikerne i håp om å snappe opp noe sensitivt? Reportere som kler seg ut som reperatører for å komme inn i politikers hus for å sette opp skjulte kamera og mikrofoner? DLD er jo også en mulighet. Når vil trafikk som fanges opp av DLD være tilgjengelig for landets aviser og tv-stasjoner for å brettes ut i alle vinkler? Man har jo også vinklingen mot den andre parten. Salg av sex er ulovlig i riga, så dette fokuset straffer henne hardt og man vet jo ikke om det er kjøpt sex i det hele tatt med mindre om man definerer massasje som sex. Lenke til kommentar
Kaffekoppen53 Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 Takk for svar folkens dere har hjulpet meg veldig mye med å forstå denne skandalen. Lenke til kommentar
tyggemannen Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Hei! Jeg skriver en oppgave om saken til Bård Hoksrud som ble tatt for å kjøpe sex i Riga. Han ble tatt av TV2 pga bruk av skjult kamera. Hva synes dere om TV2s handlinger for å avsløre Hoksrud? Er det etisk riktig å bruke skjult kamera for å snoke i noens privatliv? http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krim/stortingspolitiker-kjoepte-sex-i-riga-3591400.html Saken er jo at det ikke er lovlig å overvåke og filme skjult. Det må alle forholde seg til, hvis de ikke ønsker å forholde seg til det så må de jobbe for å endre loven. Det er klart at man kan si at ulovlig filming er nyttig, mange skurker har blitt knepet slik. Men det må være lov å tenke selv, skal man filme i skjul når det ikke er fare for liv, verdier eller sikkerhet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå