Gå til innhold

Er svart en farge?

spamex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at både svart og hvitt er farger. Definisjon på farge vil jeg si er at den tar til seg deler av lyset og reflekterer den delen den ikke tar til seg.

Sjøl om svart tar til seg alt og reflekterer ingen, vil jeg si at det er en farge. Med hvitt er det motsatt, jeg vil også si at hvitt er en farge, men dette kan diskuteres ut fra at den tar ingen del av lyset til seg, men reflekterer alt.

Ser man praktisk på det så går det an å farge (f eks) et plagg svart, mens det ikke er mulig å farge noe hvitt. Igjen er det hvitfargen som skiller seg ut, så praktisk sett går det også an å hevde at hvitt ikke er en farge.

Jeg mener likevel at hele spekteret fra svart til hvitt er å oppfatte som farger.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorvidt svart og hvit er en farge er et definisjonsspørsmål. I fysikk (lol her skal jeg prøve meg på fysikk) så er svart fraværet av farge, og hvit er en ganske jevn sammensetning av alle synlige farger. Sånn sett kan man si at svart ikke er en farge, men hvit er resultatet av en rekke forskjellige farger.

Men dette er en smålig idiotisk ting å si. Det blir som det en filosofiprofessor sa en gang jeg møtte opp på helt feil forelesning: Man kan være kvantefysiker, og godt si at vi kun er kvarker, men uansett så er dette feil - det er jo innlysende at vi er noe mer enn bare kvarker!

Et annet perspektiv på hva farger er som er relevant i denne sammenhengen er fra psykologien. I fysikkens objektive verden er farger kun forskjellige frekvenser av elektromagnetisk stråling og eksisterer ikke i seg selv. Farger er ikke noe som oppstår før sanseinformasjon fra øyet blir omgjort til nervesignaler i synsnerven og prosessert i synssenteret. Ergo er farger en psykologisk konstruksjon, derfor sitter psykologien/hjernevitenskapen på svaret. Svart (og hvitt) blir tolket som en farge i hjernen, dette på tross av at dets fysiske karakteristikker i prinsippet skiller seg fra andre farger. Grunnen til dette er at selv om vi har tapper som er fargespesifikke (variasjoner av grønn, rød og blå), så endrer denne resulterende sanseinformasjonen karakter når det blir omgjort til nervesignaler (aka. transduksjon). Nervesignalene sender dobbel sanseinformasjon på tre "hovedveier": den ene veien er rød/grønn-fargeinformasjon, den andre blå/gul og den tredje er nemlig svart/hvit. Alle tre "hovedveiene" vil bli tolket som farger i synssenteret.

Så da vil jeg trekke den dypt sjokkerende konklusjon at JA, svart og hvit er farger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Greia med farge er jo på mange måter et definisjonsspørsmål. Blir som når man sier at blå overflater ikke er blå, fordi blåfargen er den eneste som reflekteres, mens alle andre farger absorberes.

Men med hvit og svart så absorberes eller reflekteres omtrent alle farger, da er jo svart overflate alle farger mens hvit overflate er ingen farger! Ellers definerer man farge som den fargen som reflekteres, da er svart ingen farge og hvit alle farger.

Nå har jeg forvirra meg selv.

Lenke til kommentar

Farger er bare tolkninger av data, og er for meg like mye en farge som alt annet.

Hvor mange fargemålingsinstrumenter sier "IKKE EN FARGE" dersom du peker på helt sort eller mot en helt hvit kilde?

Hvor mange fargeblaningsverktøyer på PC ekskluderer sort og hvit fordi utvikleren ikke synes dette er farger?

Lenke til kommentar

Men dette er en smålig idiotisk ting å si. Det blir som det en filosofiprofessor sa en gang jeg møtte opp på helt feil forelesning: Man kan være kvantefysiker, og godt si at vi kun er kvarker, men uansett så er dette feil - det er jo innlysende at vi er noe mer enn bare kvarker!

Det er klart. Vi er jo elektroner og gluoner blandt annet også. Og for det meste tomrom.

Lenke til kommentar

Det er klart. Vi er jo elektroner og gluoner blandt annet også. Og for det meste tomrom.

Er du uenig med meg nå, eller disser du fysikkunskapene mine? Begge deler er forsåvidt greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...