Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Home server

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke så peiling, så vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det på lettest mulig måte, men skal prøve:

Det jeg mener er at jeg, skal ha en stasjonær pc, som skal stå ved tvn. Og at jeg skal feks sitte på en bærbær pc i et annet rom, så skal jeg laste ned en film feks. Så skal den filmen bli lagret på den stasjonære ved tvn. Sånn at jeg kan se de på tvn.

Sånn at de filene jeg laster ned med utorrent blir lagret på den stasjonære pc, selvom jeg laster den ned med den bærbare.

Ble litt surrete dette men, hehe!

Vet ikke om dere skjønte mere nå jeg!

Endret av PuffMeUp
Lenke til kommentar

Joda den var bedre. Du deler ut en mappe på den stasjonære maskinen og mapper den opp på den bærbare, eller omvendt. Det er i utgangspunktet en veldig enkel affære.

Guiden World of Warcraft har linket er et greit sted å begynne.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Ok da tar vi og deler ut en mappe på vistamaskinen. Du kan enten lage en ny mappe eller ta en eksisterende, høyreklikk på mappa og velg Deling, pr default så skal det ligge en gjest som bruker allerede inne i lista men denne har bare leserettigheter så du må gi den minimum modify/endre for at du skal få lagret ting der fra den andre maskinen.

Noter deg maskinnavnet på vistamaskinen og mappenavnet du har delt.

På Win 7 maskinen så åpner du utforsker og klikker på Min Datamaskin, da kommer det opp et valg oppe i ramma på vinduer som heter Map Network drive(husker ikke eksakt hva det er på norsk), klikk på den så dukker det opp et bilde hvor du kan velge en ledig stasjonsbokstav og en unc/nettverkssti i ruta under. I den ruta skriver du \\vistamaskinnavnet\deltmappe\

altså navnet på maskinen med vista og navnet på mappa du delte ut.

Huk av for Koble til på nytt ved pålogging og Fullfør.

Hyl hvis det ikke funker. :)

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Du må også skru på "fil- og skriverdeling" på Vista maskinen (om jeg ikke husker feil).

Dette kan du gjøre hvis du høyreklikker på nettverkikonet nede i høyre hjørne, trykker åpne Nettverks- og delingssenter

Endre instillinger for avansert deling

Velg det du har definert hjemmenettverket som, mest sansynelig Privat eller Jobb.

Under Fil og skriverdeling velger du Slå fil- og skriverdeling på

Husker ikke hva alt dette heter i engelsk Windows lenger :p

Edit: + Lagre endringene til slutt

Endret av World Of Warcraft
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...