T.F.T Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Hei Jeg har lenge drømt om å bygge en stasjonær pc. Endelig skal det realiseres. Jeg har aldri gjort det før, og jeg leser av HWs guide at "Det er slett ikke sikkert at to komponenter fungerer bra sammen, selv om de i utgangspunktet skal være kompatible.". Derfor poster jeg oppsettet her. Mitt mål: En stille pc som drar nye spill bra, og som også fungerer til visning av film på TV/prosjektor via HDMI. Jeg vurderte først HWs anbefaling til spilleren siden det var et anbefalt oppsett og antatt fungerte bra, men leste så kritikken av dette (OZC Vertex 3, MSI HK, Corsair XMS3 4x2 GB og GTX 580), og ble skeptisk. Oppsettet jeg vurderer: Kabinett: Lian Li PC-60FN Hvorfor: Veier mindre, er mindre og ser bedre ut enn f.eks Fractal Design Define R3 Black Pearl, som jeg også vurderte. Bekymring: Om det er plass til pumpe og tank i bunn, ved siden av PSU. Av bilder som dette og dette, tror jeg dog det vil gå bra. Hovedkort: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 Hvorfor: Hører bare gode ting om det. Overklokkingsvennlig. Prosessor: Intel Core i7 2600K Hvorfor: Bedre ytelse i benchmarker enn i5 2500K. Hyperthreading kan sikkert være kjekt. Verdt pengene? Kjøler: Larkooler KU3-241 Hvorfor: Barnet i meg har alltid hatt lyst på vannkjøling. Blåser luften ut av kabinettet, i motsetning til Corsair H100, og er utvidelsesvennlig. Stillere enn f.eks Noctua NH-D14. Ram: Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB (2x4GB) CL9 Hvorfor: Billig. Anbefalt av HW. PSU: Chieftec Nitro Series 750W Modulær Skjermkort: Asus GeForce GTX 570 1280 MB Vurderer også Asus Radeon HD 6950 2 GB. HD6970 har ifølge HWs test en kjøler som er lettere å ta av enn GTX 570 sin. Men jeg er usikker på om jeg vil vannkjøle skjermkortet. GTX570 blir fremholdt som støysvakt. Til gjengjeld koster HD6950 400 kr mindre. Optisk leser: Plextor PX-L890SA SSD: Corsair Force Series 3 120GB HDD: Samsung Spinpoint F3EG 2 TB Sum: Ca. 12 000 Innspill? Endret 24. oktober 2011 av T.F.T Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Jeg ville valgt et annet kabinett med bakgrunn i egen erfaring med Lian Li sine kabinetter. Jeg har 2 stk. fra Lian Li men ingen av dem er spesielt kjølige uten en drøss med vifter. Mitt forslag er Antec Three Hundred Midi Tower Sort Dette kabinettet kan sammenlignes med Antec Nine Hundred, men er stilmessig bedre. Alternativt dette hvis du synes mitt første valg er for billig: Antec P183 V3 Advanced Midi Tower Sort Av hovedkort ville jeg valgt: ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155 Som kjøler velges: Corsair H80 Hydro Series CPU Kjøler Så slipper du å knote med et byggesett med fare for lekkasjer etc. PSU Corsair HX 750W PSU Øvrige deler du har valgt synes jeg er ok. Du får sannsynligvis varene rimeligere hos Dustinhome enn hvor jeg har plukket dem, men bedre service tror jeg ikke du får. Endret 24. oktober 2011 av -alias- Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 24. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Takk for svar. Kjølig vs. stille er jo en balansegang. Med vannkjøling av CPU med den varme luften blåsende ut av kabinettet, vil det vel bli ganske lav temperatur. PSUen og HKet du foreslår er dyrere, men jeg skal se på om det er verdt det. Endret 24. oktober 2011 av T.F.T Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Vannkjøling som innkluderer radiator og vifte® er ikke så stille som man skulle tro. Når temperaturen på CPU stiger øker viftene hastigheten og man hører det godt. Hvis man spiller og bruker hodetelefoner (egentlig hodehøytalere) så gjør det jo ikke så mye. Når maskinen ikke belastes vil den knapt være hørbar når viftene reduseres til laveste hastighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå