festen Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 1,9 TDI er en over 20 år gammel konstruksjon. Det er nok den beste motoren de har lagd i forhold til sin tid. Lenke til kommentar
festen Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 (endret) På en måte så er det veldig mye NTNU over VAG sine ingeniører. Det ser ut som de står i konspirasjon med verksteder om å lage ting slik at det skal bli så dyrt som mulig. De er flinke til å skylde på underleverandører for feil på deler når feilen er i hodet på ingeniørene som f.eks designet forstillingen på Passat. På en V6 2,5 TDI koster det raskt 100 tusen kroner mer i reparasjoner enn tilsvarende på en Toyota Avensis i samme tidsperiode. Endret 29. oktober 2011 av festen Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Uansett er 1,9 TDI motorene veldig holdbare og kan greie 5-600000 km eller 10 tusen timer før en overhaling. 10 tusen timer er igrunn ikke så fryktelig mye. På en traktor, hjullaster eller gravemaskin er det ansett som cirka midt i livsløpet. Men så er disse bygd etter HELT andre kvalitetsstandard enn en Passat fra 97-05. Egen erfaring tilsier at det sjelden er motoren som går først (hvis ikke som hos meg, slurvet med vedlikehold), men heller at man enten ikke gidder å vedlikeholde bilen, eller rett og slett blir drittlei av å kjøre den og vil bytte til noe annet. Disse bilene er overraskende gode å kjøre (arven fra Audi), men du verden så mye feil det er på de. Det er nesten imponerende hvor dårlig bygd de er. Hvordan er kvaliteten på A6 med 1.9 TDI fra samme periode i forhold til Passat?( Eksempel: 2002 191'km A6 1.9 TDI 131 hk stasjonsvogn med skinn til 105 000?) Denne kunne jeg fint fått meg til å kjøpe. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 1,9 TDI er en over 20 år gammel konstruksjon. Det er nok den beste motoren de har lagd i forhold til sin tid. Godt mulig. Uten at den akkurat kvalifiserer til betegnelsen "fint maskineri". Den krever godt og riktig vedlikehold, og kan være riktig så vanskelig å feilsøke på. På en måte så er det veldig mye NTNU over VAG sine ingeniører. Det ser ut som de står i konspirasjon med verksteder om å lage ting slik at det skal bli så dyrt som mulig. Her kom du inn på et interessant punkt. Det er ikke alltid det at ting er lagd så dårlig på VAG sine biler, det er bare det at måten det er lagd på ikke alltid er hensiktsmessig. For eksempel på en variant av 1.9 tdi så går vannpumpen på dynamoreima. Men den sitter likevel sånn til at man må demontere det meste av deksler og slikt, og kamreima må selvsagt av (i god VAG-stil). På senere modeller står vannpumpa på kamreima. Jeg er egentlig ikke så voldsomt begeistret for kamreim for å være helt ærlig. Da syns jeg heller det er bedre å betale litt ekstra for noe som er godt konstruert og har bra holdbarhet (les: kjede). De av oss som har vært så (u)heldige og eid et VAG-produkt vet veldig mye om dårlige løsninger som er valgt på de og hvor mange forskjellige ting det kan oppstå problemer med. Noen påstår at nyere modeller er bedre, men slikt kan vel vanskelig prøves før de har blitt en 10-12 år. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Har selv hatt hav toppen på en 1.9 TDI nylig og skal inrømme at det ble litt fikling med av og på med motorfeste for å få av deksel til kamreim. Det jeg har lest om negativt om 2.0 dieselen til VAG er kjeden som driver oljepumpen kan ryke og at det går an å bytte ut kjededrift med tannhjulsdrift. (Er en youtubefilm som viser hvordan dette byttet gjøres.) Har også lagt meg på minne at det er 105 hk versjonen som er mest utsatt for oljepumpehavari. Lenke til kommentar
festen Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 1,9 TDI er en over 20 år gammel konstruksjon. Det er nok den beste motoren de har lagd i forhold til sin tid. Godt mulig. Uten at den akkurat kvalifiserer til betegnelsen "fint maskineri". Den krever godt og riktig vedlikehold, og kan være riktig så vanskelig å feilsøke på. På en måte så er det veldig mye NTNU over VAG sine ingeniører. Det ser ut som de står i konspirasjon med verksteder om å lage ting slik at det skal bli så dyrt som mulig. Her kom du inn på et interessant punkt. Det er ikke alltid det at ting er lagd så dårlig på VAG sine biler, det er bare det at måten det er lagd på ikke alltid er hensiktsmessig. For eksempel på en variant av 1.9 tdi så går vannpumpen på dynamoreima. Men den sitter likevel sånn til at man må demontere det meste av deksler og slikt, og kamreima må selvsagt av (i god VAG-stil). På senere modeller står vannpumpa på kamreima. Jeg er egentlig ikke så voldsomt begeistret for kamreim for å være helt ærlig. Da syns jeg heller det er bedre å betale litt ekstra for noe som er godt konstruert og har bra holdbarhet (les: kjede). De av oss som har vært så (u)heldige og eid et VAG-produkt vet veldig mye om dårlige løsninger som er valgt på de og hvor mange forskjellige ting det kan oppstå problemer med. Noen påstår at nyere modeller er bedre, men slikt kan vel vanskelig prøves før de har blitt en 10-12 år. Når det er feil på asiatiske biler er det mer komponentene enn tegnebrettet som har feilet, mens på tyske biler er det en eller annen arrogant idiot av en ingeniør som har skylden, valgt feil pakningmateriale f.eks eller lagd noe som ikke kan virke i praksis. Jeg har mistanke om at de som lager VAG ikke vet hva en skiftenøkkel er for noe. Eller har tenkt over hva slags jobb det er å skifte reim på en V6, 2,5 TDI med langstilt motor. Det er en gal manns verk. Uansett er det ikke håpløst, men det er bare ikke lagd for et land med såpass høye verkstedpriser som Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå