chrisfosho Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Hei. Jeg er nå på utkikk etter en Passat STV. Har tenkt å bruke fra 40-60k på kjøpet. Har funnet to biler her nå, men er litt usikker på hvem av disse jeg burde valgt. Noen som har innspill? 2001 mod. 1999 mod. Takk for svar. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Da kan jeg spørre, hvorfor akkurat en Passat? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Begge de motorene er rimelig sløve i den store bilen, 1.9tdi og 1.8t er langt bedre valg. Lenke til kommentar
chrisfosho Skrevet 24. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2011 Da kan jeg spørre, hvorfor akkurat en Passat? Valget er tatt av forskjellige grunner, så det blir en Passat STV. Begge de motorene er rimelig sløve i den store bilen, 1.9tdi og 1.8t er langt bedre valg. Vet det blir litt sløvere med bensinmotor, men 125HK må da nesten kunne veie opp mot dette? Var TDI jeg først hadde i tankene, men. Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Ville gått for diesel. Lenke til kommentar
chrisfosho Skrevet 24. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2011 Ville gått for diesel. Igjen; Stivere pris, dyrere omreg., dyrere deler, også alt dette tuller som skal komme nå med forbud og dritt. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 1.8 og 2.0 er de værste motorene, gå for 1.6 om du vil ha maksimal bensinøkonomi, eller en 1.8t. Aller helst en 1.9tdi som gir deg kraften til 1.8, på bedre økonomi enn 1.6. 2 Lenke til kommentar
chrisfosho Skrevet 24. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2011 Virker denne grei da? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Denne virker grei. Men ta den på et verksted og sjekk den skikkelig. Sjekk nøye at turboaktuator beveger seg, sjekk meget nøye etter toppakningllekkasje, forstilling, fukt under teppe osv. 1.9 tdi er mer solid enn de nye 2.0 tdi-motorene. Så med manuell kasse har du en ganske driftsikker bil. Har selv 1.9 tdi 110 hk i en A3 og jeg syns den skyver bra i fra og klarer å øke i alle gir i stort sett alle bakker fullastet. 130 hk versjonen har en nyere og mer avansert dieselpumpe og har vesentlig bedre dreiemoment og bedre forbruk sammenlignet med 90 / 110 hk versjonen. Bråker også mindre. Men koster da også mer. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 1.9 tdi er mer solid enn de nye 2.0 tdi-motorene. Så med manuell kasse har du en ganske driftsikker bil. Har selv 1.9 tdi 110 hk i en A3 og jeg syns den skyver bra i fra og klarer å øke i alle gir i stort sett alle bakker fullastet. 130 hk versjonen har en nyere og mer avansert dieselpumpe og har vesentlig bedre dreiemoment og bedre forbruk sammenlignet med 90 / 110 hk versjonen. Bråker også mindre. Men koster da også mer. Hvor i all verden har du dette fra? 1.9 tdi mer solid enn 2.0 tdi? Man skal høre mye rart før ørene faller av. 1.9 tdi er så gammeldags og bråkete at det er pinlig, noe sånt kjøper man ikke i 2011. Det er jo en grei sliter selvsagt, men heller ikke mer. Lat og bråkete, samt problematisk hvis feil oppstår med feilsøking. 130 hk har strengt talt ikke dieselpumpe, men pumpedyse. Ja den er vesentlig sprekere, og bråker kanskje ikke noe mer. Men forbruket er nok ikke lavere. Uansett så er 1.9 blokken noe gamle greier som fort kan bli dyrere enn man tror (for ikke å snakke om støynivået). Den er vel omtrent like gammeldags som GM sin Isuzu- motor, men tross alt så er den uendelig mye bedre enn den. Ja jeg forventer reaksjoner på dette, la de komme. Men man må kunne tillate seg å sammenligne gammelt mot nytt, verden har faktisk gått fremover. Disponerer en 2011 Golf 1.6 tdi 90 hk for tiden, og du verden så mye mer stillegående denne er, det er nesten så man ikke tror det. Men den er i slappeste laget, jeg ville nok valgt 2.0 tdi i en 6-er golf. Denne kan forøvrig trimmes til cirka 170 hk, versjonen med 110 hk altså. Mens jeg ikek har sett trim til 1.6 tdi enda, trimmingspotensialet i denne er nok uansett vesentlig dårligere. Hvorfor noen vil kjøpe Passat av den årgangen skjønner jeg ikke helt. Kvaliteten er katastrofal, og jeg sier ikke dette for å skremme deg, men for å gi et godt råd. Ikke spør om råd for så bare overse dem. Hvis du skal ha Passat, som forsåvidt er greit nok, bør du enten ha den forrige modellen 35i (pass for rust), eller den modellen fra 05 og oppover. Og helst ikke 1.9 tdi eller 2.0 tdi pumpedyse. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Har selv en 4motion 2000 1.8 modell stv er superfornøyd jeg, bilen drar greit og om vinteren er den konge ! hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt meg 1.8 turbo , 150 hester vs 125 hesters er forskjell nok til å skjønne, men nå bruker turboen mer. Min bruker ca 0.6 l blanda i følge torque appen med obd2 kobling, og jeg merker selv det. Så lenge man ikke er tung på gassen fungerer den konge;) Har forsåvidt bytta til k&n filter(bilen dro bedre) rensa lmm , nytt eksos( har dobbel utgang bak) også har du det typiske med passat frontstillingen dette gjelder alle modeller uansett motor nå koster 1.8 4motion mer Gå for 1.8t du så kan du trimme den til over 200 hk med chip lurer du på noe så har du passatworld.com mange dyktige folk som kan hjelpe en ut i nød. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Pappa får rundt 0.5-0.6 i sin passat 1.8t der den meste kjøringen er til/fra jobb utenom den værste rushtrafikken. Lenke til kommentar
ErikBlodøks Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Er ikke disse passatene fra 96-2001-02 kjent for å være forferdelige på byggekvalitet? Correct me if Im wrong Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Forstillingen er et mareritt, men pleier å bli utredt allerede før bilen når 200 000km. Platen rundt midtkonsollen er festet i plastklips som smuldrer opp, men dette er mer estetisk. Det er vel de meste utbredte sykdommene så vidt jeg vet. Om man kan skru litt selv er det mye i forstillingen man kan fikse selv. 1 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Sjansen er vel stor, men det er jo ikke helt sikkert trådstarter også er sykelig opptatt av forbruk.? Uansett, for å få noe mer verdifulle tips bør du nok komme på banen med litt mer info rundt hva du prioriterer. For egen del kunne jeg i likhet med Kremt ikke tenke meg diesel av denne årgangen, og av de nevnte syns jeg, uten å ha studert særlig nøye, i grunn den første ser mest attraktiv ut. Sel hel, pen, original og velholdt ut, og er nyere med bla ESP. Det er dog helt sant at feks den 2.0 bensin har en svært dvask og u-sprek karakteristikk, men det er i det minste stille, vibrasjonsfritt, luktfritt, og smooth, med et godt varmeapparat. Men jeg bor i en by og det påvirker mitt valg, så poenget mitt er bare at heller enn å vente på at alle her skal bli enig om hva som er "best" (som neppe kommer til å skje), bør du heller se på hvilke egenskaper som betyr noe for deg. Forøvrig var det voldsomt optimistiske forbruks-estimater du har fått rett over her med hhv 1,8 bensin 4-motion, og 1,8T, syns jeg. Både oppgitte og min egen erfaring med tilsvarende biler ligger blandet kjøring mer i området 0,7-0.9. Syns forresten heller ikke jeg har merket at 1,8T bruker nevneverdig mer bensin enn de uten turbo ved normal pen kjøring, snarere tvert i mot. Utnytter man derimot hele motorens potensiale bruker den mer med turbo. Lenke til kommentar
festen Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) På den vi hadde dekket Møller ny forstilling 3 ganger, andre feil var problemer med sentrallås og et nesten havari på grunn av registerreim som Møller nylig hadde skiftet (defekt strammer). Du kan også passe opp for biler hvor det ikke er brukt riktig olje på servo. Brukes rød ATF betyr det lekkasjer. Dyrt. Den fjerde gangen dekket de ikke. Det var i løpet av 300000 tusen kilometer. Det er en veldig dyr reparasjon. Det er et problem som de aldri har klart å løse. Hvis alt sammen akkurat er skiftet tror jeg du kan forvente at det holder 70 tusen kilometer før det er ulyder. I tillegg trenger du ny registerreim ca. hver 90 tusen kilometer. Tenk hvor mye penger du sparer med en bil som har registerkjede og en fornuftig forstilling. Dieselpumpene på 1,9 TDI har et problem med lekkasjer. En overhaling av den er ikke billig. Uansett er 1,9 TDI motorene veldig holdbare og kan greie 5-600000 km eller 10 tusen timer før en overhaling. Stasjonsvognene hadde et problem med rust rundt bakruter og bakruter som sprakk. Bortsett fra det med forstillingen og bryterne i sentrallåsen er det ikke noen verre bil enn andre modeller. Drivaksel-mansjettene, ytre foran foran på en slik bil, på den alderen vil enten være skiftet eller være ferdige. Endret 26. oktober 2011 av festen 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Forøvrig var det voldsomt optimistiske forbruks-estimater du har fått rett over her med hhv 1,8 bensin 4-motion, og 1,8T, syns jeg. Både oppgitte og min egen erfaring med tilsvarende biler ligger blandet kjøring mer i området 0,7-0.9. Syns forresten heller ikke jeg har merket at 1,8T bruker nevneverdig mer bensin enn de uten turbo ved normal pen kjøring, snarere tvert i mot. Utnytter man derimot hele motorens potensiale bruker den mer med turbo. Jeg har aldri nevnt noe om 4motion, da jeg ikke har vært bortpå en sin, forbruket er hva computerdisplayet viser i en passat 2001 stasjonsvogn med 1.8t på en vei som ligger på 50-80km/t og som er ca 2.5 mil, med ytterst få stopp og kryss. A4'en jeg hadde med 1.8t fra 1996 lå på rundt 0.6-0.7 i 70-90, og 0.7-0.8 i 110(bodde i sverige), også hentet fra hva displayet selv oppga, og den er i overkant pessimistisk da jeg flere ganger kom et par mil mer enn det jeg skulle på en full tank. Endret 26. oktober 2011 av Flimzes Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Det var innlegget du svarte på som nevnte 0,6 ved blandet kjøring med Passat 4-motion Filmez (Jeg skrev hhv Passat 1,8 4-motion og 1,8T som en henvisning til begge innlegg ) Uansett, han presiserte at dette var i følge en OBD-app, og du snakker åpenbart om landevei-kjøring. Så det er vel og bra, men alt annet til side så ville jeg bare nevne at man må regne med en god del høyere reelt forbruk ved blandet kjøring med en slik bil, enn nevnte innlegg kanskje kunne gi inntrykk av. Altså om man ikke kun ser etter det laveste man kan klare å oppnå. Til sammenlikning er det forresten i 2005 listen fra Vegvesenet oppgitt forbruk ved blandet kjøring 0.58 for Passat 1,9TDI, 0,76 for 1,6FSI, og 0,84 for 2,0FSI. Jeg vil mene dette er ganske realistisk, man bør nok ikke forvente bedre av de eldre, og 4-motion blir ca +0,1 i tillegg. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Dette er landeveiskjøring ja, og på bykjøring lå min a4 på rundt 0.85/mil, og ved råning og tulling så var den tett oppe på en liter på mila, det skal derimot mye til for å dytte den over 1l/10km grensa. (ligge i 20km/t konstant kanskje) Sånn bare for å registerere min egen erfaring med disse bilene. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Uansett er 1,9 TDI motorene veldig holdbare og kan greie 5-600000 km eller 10 tusen timer før en overhaling. 10 tusen timer er igrunn ikke så fryktelig mye. På en traktor, hjullaster eller gravemaskin er det ansett som cirka midt i livsløpet. Men så er disse bygd etter HELT andre kvalitetsstandard enn en Passat fra 97-05. Egen erfaring tilsier at det sjelden er motoren som går først (hvis ikke som hos meg, slurvet med vedlikehold), men heller at man enten ikke gidder å vedlikeholde bilen, eller rett og slett blir drittlei av å kjøre den og vil bytte til noe annet. Disse bilene er overraskende gode å kjøre (arven fra Audi), men du verden så mye feil det er på de. Det er nesten imponerende hvor dårlig bygd de er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå