Gå til innhold

Beste 120gb`en til en tusenlapp?

Woilef

Anbefalte innlegg

Hei skal ha meg en ny harddisk nå og kunne tenke meg en på 120 til rundt en tusenlapp...

Har ikke noen veldig spesielle krav bortsett fra støy og 8mb cache

Jeg vurderer følgende:

- Western Digital Caviar SE 120 GB (WD1200JB)

8 MB, IDE, 7200 rpm, 120 GB

- Maxtor DiamondMax Plus 9 120 GB 8 MB

- Seagate Barracuda 7200.7 120 GB Ultra (ST312022A)

Jeg har hovedkortet i signaturen har ikke peiling på om det er muligheter for alternativer til IDE-tilkopling (hvis det er det er jeg veldig intresert og kunne trengt en innføring)

Setter meget pris på erfaringer

og takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nei, egentlig ikke. alle diskene har jo som du ser 8 MB cache og 7200 RPM, da skal de vel være like kjappe.

Like kjappe er de ikke. Testene jeg har lest viser at WD er den kjappeste. Jeg investerte i en WD 20GB 8MB SE og det er den stilleste hd jeg har hatt til nå. Overdøves fint av pcstøyen ellers, og jeg har en relativt stillegående pc.

Dog, Seagate _er_ stillere, og ytelsen til seagate er nok såpass bra at om du ikke har spesielle ytelseskrav vil du helt sikkert bli fornøyd med en slik også.

Se test hos Storagereview.com

Lenke til kommentar

Maxtor støyer og blir varme. At harddiskene er ATA 133 har ikke så mye å si.

Velg Seagate du. Har den selv, hører ikke at den går rundt enagng, men hører at skrivearmen går.

Pappa har 2x120GB seagate harddisker, lik som min, i en Dell PC. De hører jeg ikke i det heletatt.

Lenke til kommentar
Ok, nå hadde jeg nesten bestemt meg for seagaten helt til jeg så at både wd og seagate har 100mbps (ATA 100) overføringshastighet, mens maxtoren har 133mbps (ATA 133), dette må da være en vesentlig forskjell?

Nei, ikke i praksis. Diskene utnytter ikke dette.De kommer ikke opp i denne overføringshastigheten nå man ser på forskjellige tester.

Lenke til kommentar

jeg har også 2x seagate 120 GB jeg hører at den går ja når den først går. men jeg har vanligvis på meg headsett så det gjør ikke så mye enda skal flytte pc`en min på rommet snart tenkte jeg å da hører jeg det sikkert litt mer. men skulle vel muligens bytte ut kabinett og sette på drevrammer snart, og da blir det enda stillere.

Lenke til kommentar

har hatt wd et par ganger før, og aldri mer! den siste var en 40gb disk som avga en konstant høyfrekvent piping (da var hele systemet mitt vannkjølt).

byttet til seagate barracuda IV, og herregud for en forskjell det var. bare det å komme inn på rommet hvor pc'en står for ikke å bli møtt av en ukomfortabel hvine-lyd var tilnærmet orgasmisk.

men, selvfølgelig.. har du cpu/gpu/psu-vifte på full pupp hele tiden, vil du nok ikke merke en WD-disk oppi alt bråket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...