Gå til innhold

Nå vil svenskene bruke Oljefondet til å redde EU.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jo være en mulighet som ligger skjult der. Hvis vi får valuta for pengene kan det jo være vår billett til å bli en stormakt.

Det kan være eierinterresser, eksportfordeler, førstepri ved havner etc.

Kineserne har jo gjort en deal nede i Angola f.eks.* Hvis et norsk skip ligger til kai og det kommer et kinesisk så må det norske bare lette anker til kineserne er ferdige. Slike fordeler kan vi jo forhandle oss til.

*kilde: min far som jobber der nede.

Lenke til kommentar

Kan jo være en mulighet som ligger skjult der. Hvis vi får valuta for pengene kan det jo være vår billett til å bli en stormakt.

Det kan være eierinterresser, eksportfordeler, førstepri ved havner etc.

Kineserne har jo gjort en deal nede i Angola f.eks.* Hvis et norsk skip ligger til kai og det kommer et kinesisk så må det norske bare lette anker til kineserne er ferdige. Slike fordeler kan vi jo forhandle oss til.

*kilde: min far som jobber der nede.

Kina har store kapitalreserver, og valutaen deres er vel rimelig sterk takket være en sterk produksjonsøkonomi.

Men Kina er vel også en nettoimportør av olje om jeg ikke tar feil. Kanskje det er på tide med en slags organisasjon som samler oljeproduserende land utenfor Midtøsten? :)

Lenke til kommentar

Svenskane fekk faktisk tilbud om store deler av oljeformuen til Norge på -80tallet mot noken aksjeandela i Volvo.

Skal det tolkes som et spark mot Frp..?

Ja, de er jo idioter de også. Bortsett fra Tybring-Gjedde, da.

Du har tydelig lite innsikt i kva det blir omtalt her.

Ok, Einstein. Hva blir omtalt?

EDIT: Dette er jo en ren troll-konto. Hvorfor er den ikke stengt?

Endret av tomkjetil
Lenke til kommentar

Einstein var matematikker og ikkje historikker, så vidt eg veit så var dette også 20 år etter hans død.

Eg omtaler det eg skriver, det at når i oppdaget olje på Norsk sektor, rette sagt Ekofisk for dem som er kjent med det så ønsker den norske stat (veit ikkje kvar du fikk FRP i frå) og bytte vekk oljen med aksje andeler i Volvo.

Resten finner du på google.

Lenke til kommentar

Hvis Norge går inn i dette fondet blir det en kommersiel investering på lik linje med å kjøpe aksjer eller andre staters rentebærende gjeld. Slyngstad har ryggrad, her er ikke allverden å frykte.

Ellers er det ikke så enkelt at dette er «å løse gjeld med gjeld». Er på ingen måte ivrig tilhenger av alt som gjøres av elendighet for å redde euroen, men dette er redistribusjon av gjeld fra de verste områdene av kontinentet til de som klarer seg bedre.

Lenke til kommentar

Dersom Europa går i dass, går Norge også i dass. Vi er fullstendig avhenig av resten av Europa. En "reddningspakke" til Eu er dermed en reddingspakke til oss selv.

Går USA i dass så går den globale økonomien i dass.

Går Kina i dass så går den globale økonomien i dass.

Går den Europeiske Unin i dass, så ja, så skjer det samme som de 2 nevnte.

Oljefondet er ironisk nok for stort til å bli spart på en effektiv måte, og intil videre så er en ren risikoinvestering for å "redde Euroen" et rent IDIOTI!.

Det er mye mer elegante måter å fikse Eurokrisen på, blant annet gjøre det motsatte av å håpe på at markedet vil "fikse det".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...