Gå til innhold

WD Green lese/skrivehodeparkering

bo1e

Anbefalte innlegg

Jeg har en WD20EADS, 2TB Western Digital Caviar Green, i en freenas-boks som jeg bruker som mediaserver. Jeg har flere disker i freenas-boksen, og jeg mistenker at en av diskene er litt treigere igang enn de andre. Jeg merker det når jeg går inn på freenasen via samba. Når innholdet vises i explorer i windows så får jeg opp halvparten av innholdet med en gang, mens etter ca et sekund så kommer resten. En annen ting jeg har merket er at når jeg spiller av filmer for eksempel (via xbmc på en apple tv), så hender det at filmen stopper midt i, for å bufre. Dette skjer gjerne bare 1 gang, og midt i filmen. Noen nevnte en eller annen plass at det kunne skyldes grønne harddisker som går i strømsparemodus i overkant ofte.

Jeg fant denne: http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=609&sid=113&lang=en

Det er en firmware-modifisering som skal endre på parkeringshyppighet på lese/skrivehodet, for å fixe problemet. Men jeg finner ikke disken min blant de nevnte diskene.

Noen som vet noe om problemet? Kan jeg gjøre noe med den disken min for å gjøre den mindre grønn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant denne: http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=609&sid=113&lang=en

Det er en firmware-modifisering som skal endre på parkeringshyppighet på lese/skrivehodet, for å fixe problemet. Men jeg finner ikke disken min blant de nevnte diskene.

Disken din er nevnt i denne artikkelen; som linker videre til en annen artikkel, som linker videre til nedlastingssiden for wdidle3.exe

Jeg har selv brukt dette verktøyet på et par-tre WD20EARS drives, og de sviver og går fortsatt.

Legg merke til at bruk av option /D (disable) egentlig ikke disabler timeren, men setter den til en maks.verdi på 62 minutter.

(Det er i hvert fall det jeg har lest ...)

Lenke til kommentar

Bør jeg være bekymret for innholdet på disken når jeg gjør dette? Har ikke backup av alt sammen, siden det ikke er uerstattelige data. Men det hadde vært litt stress hvis det skulle gå i dass likevel. Jeg leser at dette ikke skal tøyse med innholdet på disken, men at det gjøres på eget ansvar likevel.

En annen ting. Går det greit å få kjørt dette på disken når den står på et kontrollerkort og ikke rett i hovedkortet?

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...