agskaali Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Er da lei av å ha en "treg" pc og vil oppgradere meg selv med noen kjerner og transistorer. Selv om jeg har fulgt nokså godt med hw markedet før har jeg kommet litt akterut den siste tiden og trenger dermed litt veiledning av mine kjære diskusjon.no venner. Det jeg sitter på nå er en intel e6600 duo, 4gb ddr2 minne og diverse utdatert grafikkort, hk osv som egentlig var ment til et htpc prosjekt som aldri ble noe av. Så da vil jeg gjerne bevege meg i retningen 4 kjerner, ddr3, Sata 3 osv. Nå forventer jeg meg ikke noe spesielt merkbar forskjell i den generelle ytelsen, men i visse tilfeller så kunne jeg godt ha tenkt meg noen ekstra hestekrefter å lene meg bak på, feks til Diablo 3, ironisk nok Windows 8, photoshop, programmering, musikkproduksjon, 1080p filmer osv. Budsjettet sitter ganske løst, ned er bra og opp, tja, er mindre penger til ferie og fyll, så det er vel bra det og. Jeg har allerede et monster av en psu jeg kan ta med videre, en ssd disk (takket hardware.no) + en vanlig leke disk. Så det jeg er på utkikk etter er: HK: Asus P8Z68-V PRO ligger for øyeblikket på første plass CPU: Intel Core i5 2500K tror jeg skulle holde til mitt bruk. Skjermkort: Asus Radeon HD 6870 1 GB?? Minne: 8GB of something. Kjøler: Blæh, kommer mest sannsynligvis ikke til å overklokke så care? Optisk drev: Tror ikke jeg gidder Bluray, hva synes dere? Skjerm: DELL ULTRASHARP U2311H virker bra ut Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl Mitt siste spørsmål ettersom dette ikke er "much needed upgrade", er det noe nytt som kommer rundt hjørnet som jeg burde vente på? Kan godt sitte litt på gjerdet hvis jeg er garantert "mye" bedre ytelse for samme type penger om ala 6 måneder. Takker først for at du har orket å lese alt, så takker jeg for fremtidlige svar ettersom jeg mest sannsynligvis glemmer det ved et senere tidspunkt. Endret 24. oktober 2011 av agskaali Lenke til kommentar
greenman Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Det som vil gi deg mest for pengene er nok en i5 2500k, ja. Men jeg ser du skal bruke den til musikkproduksjon og redigering. Hvis det bare er snakk om småting holder det i massevis med 2500k, men hvis det er snakk om tyngre operasjoner ville jeg gått et hakk opp til en i7 2600k. Når du skal velge hovedkort må du bare tenke på hva du trenger. Personlig gikk jeg for ASUS P8Z68-V PRO pga det har allt jeg trenger + litt til. Kortet egner seg bra til overklokking, og det kan brukes i en PC uten skjermkort. (Greit den dagen du skal pensjonere pcen, og kan da bruke den til feks en server). Skjermkort: Hva skal du spille? Hvilken oppløsning har du planer om å spille i? Er du ute etter å kjøre alt på "max"? RAM: Nesten hviket som helst 8GB DDR3 kit vil gjøre susen. CL spiller ingen rolle. Du vil ikke merke noe forskjell der. Og 16GB er waste om du skal bruke maskinen primært til spill / vanlig bruk. Kjøler: Om du ikke har planer om å overklokke er det ikke noen vits å legge så mye penger i dette. Men om du vil ha en stillegående PC kan du tjene mye på gå for en tredjeparts kjøler for 2-300kr. Jeg synes i alle fall stock kjøleren bråker en del. Optisk drev: Om du ikke har planer om å spille av / brenne ut BluRay er det ikke vits å legge penger i dette heller. Selv har jeg en PS3 som jeg spiller av BluRay fra, så en standard DVDbrenner duger for meg. Skjerm: DustinHome har et veldig bra tilbud på DELL ULTRASHARP U2311H. Den ligger på 1699,- Et knallkjøp. En meget god skjerm med IPS-panel og nydelig bildekvalitet. Du kan ta en titt på den her.. Kabinettet du har valgt er et veldig bra valg. Har dette selv og er kjempefornøyd. Gode løsninger all over. 1 Lenke til kommentar
agskaali Skrevet 24. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2011 Forandret litt på første innlegget som du ser, så alt begynner sakte men sikkert å ta litt form. Det med spill, tenkte å spille noe Diablo 3, Skyrim, BF3, kanskje Mass Effect 3 og Half Life 3 hvis det noen gang kommer xD. Trenger ikke å kjøre maks, men jo penere jo bedre. Men nå gidder jeg heller ikke å kjøpe et kort som er så kraftig at resten av pc'en blir en flaskehals. Kan vel sette makspris på 2500, så hva får jeg for det? Det som vil gi deg mest for pengene er nok en i5 2500k, ja. Men jeg ser du skal bruke den til musikkproduksjon og redigering. Hvis det bare er snakk om småting holder det i massevis med 2500k, men hvis det er snakk om tyngre operasjoner ville jeg gått et hakk opp til en i7 2600k. Når du skal velge hovedkort må du bare tenke på hva du trenger. Personlig gikk jeg for ASUS P8Z68-V PRO pga det har allt jeg trenger + litt til. Kortet egner seg bra til overklokking, og det kan brukes i en PC uten skjermkort. (Greit den dagen du skal pensjonere pcen, og kan da bruke den til feks en server). Skjermkort: Hva skal du spille? Hvilken oppløsning har du planer om å spille i? Er du ute etter å kjøre alt på "max"? RAM: Nesten hviket som helst 8GB DDR3 kit vil gjøre susen. CL spiller ingen rolle. Du vil ikke merke noe forskjell der. Og 16GB er waste om du skal bruke maskinen primært til spill / vanlig bruk. Kjøler: Om du ikke har planer om å overklokke er det ikke noen vits å legge så mye penger i dette. Men om du vil ha en stillegående PC kan du tjene mye på gå for en tredjeparts kjøler for 2-300kr. Jeg synes i alle fall stock kjøleren bråker en del. Optisk drev: Om du ikke har planer om å spille av / brenne ut BluRay er det ikke vits å legge penger i dette heller. Selv har jeg en PS3 som jeg spiller av BluRay fra, så en standard DVDbrenner duger for meg. Skjerm: DustinHome har et veldig bra tilbud på DELL ULTRASHARP U2311H. Den ligger på 1699,- Et knallkjøp. En meget god skjerm med IPS-panel og nydelig bildekvalitet. Du kan ta en titt på den her.. Kabinettet du har valgt er et veldig bra valg. Har dette selv og er kjempefornøyd. Gode løsninger all over. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Da har du jo 6970 eller GTX 570. Vet ikke om du har noe forhold til AMD vs nVidia jeg. Begge disse kortene vil gjøre det bra i nyere spill. Kanskje ikke alt på maks, men det holder til en god opplevelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå