Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Hei, jeg lurte på om det var noen av dere som kunne forklare hvordan å enten bruke omvendt psykologi eller manipulere andre individer? Jeg tar gjerne imot litteratur (bøker) forslag som forklarer det bedre. Takk! Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Du skal gifte deg??? Fra spøk til alvor. Dersom du interesserer deg for dette og philosophiae, så vil jeg anbefale deg å lese "Fyrsten" til Machiavelli. Den engasjerer. Gjenkjenning av hersketeknikk og mottiltak burde alle kjenne til. Fyrsten tar mest for seg det første. Boken finnes på norsk og kan lånes på biblioteker. 2 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Jeg er selv veldig interessert i hvordan mennesker samhandler, dog på et litt annet nivå enn å manipulere andre. Leser heller bøker som gjør meg bedre med mennesker, og gir meg kunnskap til å blant annet lese andre, bli godt likt, eller øke sjansene for å avsløre løgn. Men mye av dette går uansett ut på det samme, og du kommer ikke noen vei om du ikke har disse kunnskapene i bånn. Bøker jeg har lest, og vil anbefale videre: - How to win friends and influence people. Genial bok som lærer deg hvordan du blir godt likt, og oppnår tillit. Klassiker som må leses! - Kroppsspråk (av Alan og Barbara Pease). Veldig god bok om kroppsspråk. Avansert, men lettfattet. - 48 Laws of power. Tittel er vel selvforklarende nok, god bok som forteller deg på en kynisk måte hvordan du skal få og beholde makt. Mye bra i boken, men les den med en skeptisk innstilling, da jeg synes en del som står der er litt for "enkelt". - How to become an alpha male. Bok rettet mer mot sjekking, men prinsippene kan brukes til mer enn det. - Pinokkioeffekten. En veldig uakademisk bok som rett og slett er en mass eksperimenter som alle har som formål og fortelle hvordan og hvorfor mennesker handler i gitte situasjoner. Veldig interessant bok. Når det kommer til selve manipulasjonsdelen kommer du langt med kunnskapen du finner i disse bøkene, og et våkent øye som følger med. Så må du alltid huske uttrykket "what's in it for me", eller i dette tilfellet den du skal manipulere. Det er ikke bare å hypnotisere folk, du må få folk til å ha lyst til å handle, og finne ut hva som motiverer hver enkelt person. Vet du at personen er svak for mat, trenger penger, liker en jente, har dårlig selvtillit/stort annerkjennelsesbehov kan du bruke det til din fordel og dra i de trådene som får personen til å handle slik du ønsker. Ps: Er du riktig hardcore og har en del kunnskap fra før av kan du sjekke ut NLP, som er en gren der du får folk til å gjøre slik du vil/ta i mot kommandoer ved å henvende deg til underbevistheten deres. Her er det mye tull og fjas, og det krever mye lesing for å bli kompetent på området, men det kan være riktig stilige saker. Søk opp Derren Brown på Youtube for å få et lite innblikk i hvordan NLP kan brukes. Endret 23. oktober 2011 av Bjarnemann 3 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Boken "Manipulasjon. Forståelse og håndtering" av Grethe Nordhelle kan sikkert brukes. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3784453&rom=MP Den er egentlig ment å bruke for å beskytte seg mot manipulering, men går nok å snu på flisa der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Jeg er selv veldig interessert i hvordan mennesker samhandler, dog på et litt annet nivå enn å manipulere andre. Leser heller bøker som gjør meg bedre med mennesker, og gir meg kunnskap til å blant annet lese andre, bli godt likt, eller øke sjansene for å avsløre løgn. Men mye av dette går uansett ut på det samme, og du kommer ikke noen vei om du ikke har disse kunnskapene i bånn. Bøker jeg har lest, og vil anbefale videre: - How to win friends and influence people. Genial bok som lærer deg hvordan du blir godt likt, og oppnår tillit. Klassiker som må leses! - Kroppsspråk (av Alan og Barbara Pease). Veldig god bok om kroppsspråk. Avansert, men lettfattet. - 48 Laws of power. Tittel er vel selvforklarende nok, god bok som forteller deg på en kynisk måte hvordan du skal få og beholde makt. Mye bra i boken, men les den med en skeptisk innstilling, da jeg synes en del som står der er litt for "enkelt". - How to become an alpha male. Bok rettet mer mot sjekking, men prinsippene kan brukes til mer enn det. - Pinokkioeffekten. En veldig uakademisk bok som rett og slett er en mass eksperimenter som alle har som formål og fortelle hvordan og hvorfor mennesker handler i gitte situasjoner. Veldig interessant bok. Når det kommer til selve manipulasjonsdelen kommer du langt med kunnskapen du finner i disse bøkene, og et våkent øye som følger med. Så må du alltid huske uttrykket "what's in it for me", eller i dette tilfellet den du skal manipulere. Det er ikke bare å hypnotisere folk, du må få folk til å ha lyst til å handle, og finne ut hva som motiverer hver enkelt person. Vet du at personen er svak for mat, trenger penger, liker en jente, har dårlig selvtillit/stort annerkjennelsesbehov kan du bruke det til din fordel og dra i de trådene som får personen til å handle slik du ønsker. Ps: Er du riktig hardcore og har en del kunnskap fra før av kan du sjekke ut NLP, som er en gren der du får folk til å gjøre slik du vil/ta i mot kommandoer ved å henvende deg til underbevistheten deres. Her er det mye tull og fjas, og det krever mye lesing for å bli kompetent på området, men det kan være riktig stilige saker. Søk opp Derren Brown på Youtube for å få et lite innblikk i hvordan NLP kan brukes. Takk for tipsene, noen av disse bøkene skal absolutt sjekkes ut, men det jeg vill med manipulasjonen er å manipulere en person som har mobba meg en del, ved hjelp av manipulasjon tenker jeg å lære den dritten en lekse. Omvendt Psykologi vil jeg lære meg fordi jeg vil bli sterkere Psykisk slik at ingen kan overvinne meg med å prøve å bruke manipuleringsforsøk på meg, jeg er selv lei av folk som behandler meg og andre som dritt. Men som sagt takk! Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Om problemet er mobbing ville jeg i grunn ikke anbefalt å gå den veien. Det første du bør gjøre er å innse at denne personen ikke har noe makt over deg, og at hva han sier eller gjør ikke betyr en dritt. Og, når folk prøver å trekke deg ned, så er ofte den beste reaksjonen bare å overse det hele. Med en gang du lar deg påvirke, eller "tar igjen" har du tapt. Så vil jeg heller anbefale at du leser disse bøkene med utgangspunkt i å bli en kul person, med god greie på hvordan mennesker samhandler. Fordi du ønsker å utvikle deg og det er et jævlig interessant tema, ikke fordi du ønsker å ta en eller annen tulling. Han er ikke verdt det. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Om problemet er mobbing ville jeg i grunn ikke anbefalt å gå den veien. Det første du bør gjøre er å innse at denne personen ikke har noe makt over deg, og at hva han sier eller gjør ikke betyr en dritt. Og, når folk prøver å trekke deg ned, så er ofte den beste reaksjonen bare å overse det hele. Med en gang du lar deg påvirke, eller "tar igjen" har du tapt. Så vil jeg heller anbefale at du leser disse bøkene med utgangspunkt i å bli en kul person, med god greie på hvordan mennesker samhandler. Fordi du ønsker å utvikle deg og det er et jævlig interessant tema, ikke fordi du ønsker å ta en eller annen tulling. Han er ikke verdt det. Vell du er en ganske klok kar du, det må jeg si. Men dette med å manipulere/omvendt psykologi tenker jeg ikke bare på grunn av han dritten, men også for å få et bedre innblikk da jeg vet at mange av disse mobberne er noen syke psykopater, selv om jeg vil ha en annen måte å se på ting etter. Btw, vet du en bra måte på mental hygiene? Jeg lettet litt rundt på Google og fant ut om dette begrepet, jeg er selv en person som har vanskeligheter for å huske/lærer ting, tror du at du vet noen metoder på å huske? Endret 23. oktober 2011 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Jepp, og til sånne tilfeller kan det være greit å sitte med litt kunnskap på området. Akkurat som det kan være greit å kunne bokse, selv om du helst ikke skal slåss. Men grunnen til at jeg nevnte det var at jeg fikk inntrykk av at du hadde hevnmotiver, og det mener jeg kan være en usunn innstilling. Det er en negativ innstilling, og negative ting vil vi helst ha så lite som mulig av i livene våre. Så er det også et ordtak som heter at "den som tørster etter hevn holder sine egne sår åpne". Det ligger det mye mer i enn man skulle tro. Ang mental hygiene er jeg litt usikker på hva du mener. Personlig så tolker jeg det dithenn at man rensker hodet for dritt og energikrevende tanker og fokuserer på å være tilstede i nået, og tenke positivt. Om det er noe som går ut på å lære seg å huske ting kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Jeg er en alkoholiker på elitenivå, og er i mitt 10'ende år med boksing, noe som umulig kan være bra for antallet hjerneceller. Du finner ikke noen med dårligere hukommelse enn meg. Endret 23. oktober 2011 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Jepp, og til sånne tilfeller kan det være greit å sitte med litt kunnskap på området. Akkurat som det kan være greit å kunne bokse, selv om du helst ikke skal slåss. Men grunnen til at jeg nevnte det var at jeg fikk inntrykk av at du hadde hevnmotiver, og det mener jeg kan være en usunn innstilling. Det er en negativ innstilling, og negative ting vil vi helst ha så lite som mulig av i livene våre. Så er det også et ordtak som heter at "den som tørster etter hevn holder sine egne sår åpne". Det ligger det mye mer i enn man skulle tro. Ang mental hygiene er jeg litt usikker på hva du mener. Personlig så tolker jeg det dithenn at man rensker hodet for dritt og energikrevende tanker og fokuserer på å være tilstede i nået, og tenke positivt. Om det er noe som går ut på å lære seg å huske ting kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Jeg er en alkoholiker på elitenivå, og er i mitt 10'ende år med boksing, noe som umulig kan være bra for antallet hjerneceller. Du finner ikke noen med dårligere hukommelse enn meg. Jo, og igjen har du jo rett. Men at jeg vil hevne meg er ikke det som er hoved tingen med å lære meg det, det er ikke 1% av det en gang. Tenker jeg skal ha kunnskapen i bakhodet slik at jeg kan få bruk for det en dag, akkurat som alt annen kunnskap. Men takk for anbefalingene, skal følge dem! Men det er bra at noen sier ifra dette med moral. Endret 23. oktober 2011 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) da jeg vet at mange av disse mobberne er noen syke psykopater Mobbere er ikke nødvendigvis psykopater. Du skal ikke være raus med den tittelen... Du misliker jo disse mobberne, og du har ikke noe problem med å holde deg langt unna dem? Det er nemlig ikke sånn psykopater handler når de skal knekke noen. Det er heller vanlig at de kommer på "godsida" med deg først. Nå støtter jeg selvfølgelig ikke mobberne, men det er viktig å vite hvem du dealer med her. Det er bare noen usikre tapere. Hev deg over dem. Ikke ofre dem en tanke. Endret 27. oktober 2011 av ikkespisgress Lenke til kommentar
Aryvandaar Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Hei, jeg lurte på om det var noen av dere som kunne forklare hvordan å enten bruke omvendt psykologi eller manipulere andre individer? Jeg tar gjerne imot litteratur (bøker) forslag som forklarer det bedre. Takk! For å manipulere andre så må du først forstå kroppskråk, og du burde forstå generelle motivasjoner som folk har. Hvis du kan krysse av de to så har du kommet langt. Jeg mener jeg har en god forståelse av andre mennesker, kroppspråk og jeg er god til å holde meg selv rolig, se dypt og analysere. Det er relativt sjelden at jeg prøver å manipulere folk. Det er nok bare med mennesker jeg syns er drittsekker som jeg manipulerer, oftest for å få fram poenget mitt og få de til å bli sett på som idioter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 (endret) da jeg vet at mange av disse mobberne er noen syke psykopater Mobbere er ikke nødvendigvis psykopater. Du skal ikke være raus med den tittelen...Du misliker jo disse mobberne, og du har ikke noe problem med å holde deg langt unna dem?Det er nemlig ikke sånn psykopater handler når de skal knekke noen.Det er heller vanlig at de kommer på "godsida" med deg først.Nå støtter jeg selvfølgelig ikke mobberne, men det er viktig å vite hvem du dealer med her.Det er bare noen usikre tapere. Hev deg over dem. Ikke ofre dem en tanke. I know i know.. Jeg har hevet meg over mange av dem allerede. Endret 15. oktober 2018 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå