detregner Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Hei, Jeg har fått beskjed om at jeg grunnet nedbemanning må slutte i dagens job. Oppsigelsen kommer i november. Hvordan kan jeg da utnytte mine feriedager best? Jeg har 15 feriedager igjen som jeg ikke har rukket å bruke opp. Av disse kan man normalt overføre 10 dager til neste år, resten av feriedagen må brukes opp. Trolig har jeg ikke plikt til å møte på jobb de de to siste mnd i det nye året. Siden det er en ny organisasjon som da gjelder. Mine spørsmål er da: Kan jeg ta mine 10 feriedager som kan overføres til neste år og bruke de i 2012 uten å trekkes i lønn i starten av neste år, hvis jeg må jobbe i januar og/eller februar? Hvis jeg ikke må møte på jobb, bør jeg vel bruke opp disse dagene innen nyttår, siden dette er dager jeg allerede i praksis er trukket i lønn for, det er vel ikke dager jeg på det nye året kan få utbetalt som lønn i stedet? Det er lite vits for meg å ta feriedager de siste 2 mnd. hvis jeg ikke skal møte på jobb uansett. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Jeg trodde vanlig praksis var at firmaet måtte permitere folk i inntil 12 mnd før de kunne si folk opp eller har jeg missforstått denne grunn regelen helt? Mitt andre spørsmøl er, Får du fyken fra samme jobb som du tydeligvis skal jobbe i fra nyåret av? Man kan ikke overføre feriedager fra et firma til et annet. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Jeg trodde vanlig praksis var at firmaet måtte permitere folk i inntil 12 mnd før de kunne si folk opp eller har jeg missforstått denne grunn regelen helt? [...] Du har misforstått. Permittering kan kun brukes ved midlertidig endringer i behov for arbeidskraft. (Eksempel: Fiskefabrikk i nordnorge som plutselig og uventet ikke har nok oppdrag fordi fiskebåtene har fanget unormalt lite fisk.) Se arbeidstilsynets side for mer informasjon om permitteringer: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=99396 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Mine spørsmål er da: Det er to paragrafer i ferieloven som er interessante for deg: § 8. sier at arbeidsgiver ikke kan kreve at du legger ferien din i oppsigelsestiden hvis det er han som har sagt deg opp. § 11. sier at du skal ha utbetalt feriepenger som du har til gode når du slutter. Hvis du i år kun har fått utbetalt feriepenger for 25 dager - 15 dager = 10 dager (av feriepenger opptjent i 2010) og trukket tilsvarende kun 10 dager i lønn, så må du dermed få utbetalt de resterende feriepengene når du slutter. Hvis du alt har blitt trukket lønn for 5 uker ferie og fått utbetalt alle feriepenger, til tross for at du ikke har avviklet hele ferien, så må du få utbetalt lønn for de 15 dagene du er trukket ekstra i lønn. I tillegg skal du ha utbetalt feriepenger opptjent i 2011 (som normalt skulle utbetales i ferien i 2012), og feriepenger opptjent i starten av 2012 (som normalt skulle utbetales i ferien i 2013). "§ 8. Ferieavvikling i oppsigelsestid (1) (Oppsigelse fra arbeidsgiver) Arbeidsgiver kan ikke uten arbeidstakers samtykke legge ferie til tid hvor oppsigelsesfristen løper etter oppsigelse fra arbeidsgiver, med mindre oppsigelsesfristen er 3 måneder eller lengre. Arbeidstaker kan motsette seg at allerede fastsatt ferie avvikles i slike tidsrom før fratreden [...]" "§ 11. Utbetaling av feriepenger [...] (3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold) Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør. [...]" Hele ferieloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html Hele arbeidsmiljøloven: http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html Endret 24. oktober 2011 av what_no2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå