Gå til innhold

Hvilken distro og hvilken maskinvare bør velges for raskest mulig boot?

Anbefalte innlegg

Hei.

Er rimelig ny i linux, og har lyst og sette sammen en maskin å få så rask boot som mulig.

En kompis snakket et eller annet om at da må du bypasse bios og no som heter post var det vel han sa.

Hvilken maskinvare ville dere valgt og hvilken distro. (gentoo, puppy, unbuntu)??

Hva er det raskeste dere har sett en distro med gui boote?

Endret av cyclo
Emnetittel forbedret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor boot når du kan bruke sleep/hvilemodus? En moderne PC med SSD våkner på 2-4 sekunder. Litt lengre tid med snurredisk siden du vente på at den spinner opp.

Hehe

Ventet meg et sånn svar.

Men det er et godt poeng spes på laptop.

Takk for svarene, da blir planen noe sånn som å finne ut hvilket hovedkort har en bios som kan være kjappest og en pci-e basert ssd, samt en bulldozer klokket til 4.0 ghz+

GOD STEMMNiNG! :new_woot:

Endret av Epip400
Lenke til kommentar

Er helt enig med innlegget over, jeg syns ikke treghet er noe problem i linux, er vel heller andre ting. Nå bruker jeg bare 7200 RPM harddisker og en hybrid harddisk.

Og jeg storinstallerer en del, bare for å virke overbevisende at å gå for ren oppstart så er muligens splashtop noe å vurdere? men da vil du nok klage over at mulighetene er begrenset.

Lenke til kommentar

En kompis snakket et eller annet om at da må du bypasse bios og no som heter post var det vel han sa.

Så vidt meg bekjent så kommer du ikke utenom dette. Bios og post (bios) er det aller første som skjer på maskinen når du skrur den på, før oset i det hele tatt kommer inn i bildet. Du går igjennom dette selv om det ikke er noe os installert.

På mitt hovedkort så kan jeg velge hvor lenge den skal pause på post delen før den går videre, hvis hovedkortet ditt har tilsvarende funksjonalitet så er det noen sekunder å spare her, da standard verdi neppe er satt til minste verdi.

Hvis du er ny i linux, så er det ikke slike ting jeg ville ha brydd meg med i starten (om noen gang). De senere utgavene av de populære linux distribusjonene har hatt fokus på å få ned oppstarttiden, en standard unbuntu installasjon bør starte på 20-30 sekunder (ferdig på logget). Er mye viktigere at du finner ut av hva du vil/skal bruke linux til, og å bli kjent med hvordan ting fungerer. Når du har blitt fortrolig med linux, forutsatt at det er ett os som passer for dine behov, så kan man begynne å fikle med optimalisering.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spørsmålet er vel om alle maskiner etter hvert blir sløvere etter dvalemodus for lengere perioder.

Så det beste er å slå av maskinen hvis maskinen ikke skal brukes noen dager.

I noen tilfeller kan det ta tid å gjennopprette maskinen fra dvalemodus også.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om alle maskiner etter hvert blir sløvere etter dvalemodus for lengere perioder.

Nå snakker du om Windows. Dette er Linux-seksjonen.

Lenke til kommentar

Nå bruker vel også linux bruker harddisker og vifter? Selv om linux bruker lite ytelse kan kjøleløsning være dårlig utformet.

Så dere slipper likevel ikke unna sektorfeil, eller slitte/upolitlige harddisker, er harddisken dårlig hjelper linux lite. Kan kun hjelpe på ytelse.

Men ja dere slipper nok diskdefragmentering.

Det er nok bare SSD som er egnet å stå som server uten å gi slitasje over tid.

Lenke til kommentar

Alt det du ramser opp nå vil skje både om du bruker sleep, hibernation eller skrur av, uavhengig platform, og har ingenting med sleep/hibernate å gjøre.

Forskjellen er at Linux ikke blir noe særlig treigere av å stå på over lengre tid og/eller være i sleep flere ganger sett i motsetning til Windows som virkelig blir veldig mye treigere over bare et par sleep.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Suspend != Hibernate. For hibernate ("dvalemodus") skrives innholdet i RAM til swap, noe som selvsagt tar tid + det tar tid å gjenopprette. Fordelen er at maskinen kan skrues helt av, og trenger ikke å bruke strøm mens den "er i hi". Man kan t.o.m. boote et annet OS i mellom - f.eks. sette Linux i dvale, boote windows, skru av windows, resum'e Linux. Og ja, ettersom den leser inn minneinnholdet fra swap "etterhvert", så blir det litt treigt like etter resume. På samme måte som om dersom man har kjørt et veldig stort program som har pressa alle andre programmer ut på swap.

Suspend er ~instant - for å suspend'e klapper jeg bare igjen lokket, resume åpner jeg deg igjen (har selvsagt skikkelig laptop med solid "lokk-låse-knapp") - og den er på etter ca 1 sekund, koplet til trådløs-nett etter 2-10 sekunder litt ettersom (ofte raskere enn jeg greier å taste passordet). Og alle programmene mine er akkurat der jeg slapp dem.

Eneste ulempen er at noe hardware blir "groggy" av suspend - f.eks. hadde jeg for noen år siden (gammel maskin) et problem med at CD-brenneren var über-treig dersom maskinen hadde vært igjennom suspend. Usikker på hvordan dette er i dag, brenner ikke så mange CD'r...

Nå bruker vel også linux bruker harddisker og vifter? Selv om linux bruker lite ytelse kan kjøleløsning være dårlig utformet.

Så dere slipper likevel ikke unna sektorfeil, eller slitte/upolitlige harddisker, er harddisken dårlig hjelper linux lite. Kan kun hjelpe på ytelse.

Men ja dere slipper nok diskdefragmentering.

Det er nok bare SSD som er egnet å stå som server uten å gi slitasje over tid.

Så vidt jeg vet så slites SSD mer av skriving enn mekaniske disker. Det som knekker mekaniske disker er vibrasjoner (do'h) og start-stopp-sykler (strømsparing som skrur av disken i hytt og pine / hyppig suspend-resume) - samt uflaks, noen disker er crap pga. små produksjonsfeil etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...