Gå til innhold

Trenger veiledning til kjøp av ny bærbar

AndyPanda

Anbefalte innlegg

Så det nødvendig å opprette atter en slik tråd :p

Trenger en ny PC nå. Den skal bli brukt på fritiden (film, surfing, kanskje litt gaming) og etterhvert til studier. Bør derfor både være litt kraftig og lett å drasse rundt på. Har blant annet sett litt på ultrabook-typene, som virker interessante. Er interessert i å investere litt i fremtiden og ha den så lenge så mulig før den blir utdatert og dårlig. Er ikke så veldig into PC og maskinvare, så trenger litt veiledning og tips fra dere som er litt mer kyndige enn meg :)

Noen krav jeg har:

• Budsjett på rundt 5-9k, men kan strekke meg litt hvis det er gode argumenter for det :thumbup:
  • 13-15-ish tommer skjerm
  • Bra batteritid (helst over 4-5 timer ved normal bruk som nettsurfing osv)
  • Bør ha USB 3.0
  • Bluetooth hadde vært en fordel, men ikke et stort krav
  • Hvis den har HDD bør den ha mulighet for installasjon av SSD
  • Bør være kraftig nok til å kjøre programmer som photoshop og videoredigeringsprogram uten store problemer. Hadde vært fint om den kunne brukes til litt enkel gaming også, men det er ikke like viktig.
  • Må takle multitasking, altså kjøre flere programmer samtidig. F.eks. Firefox (med mange faner oppe) + word + excell + spotify + iTunes og filbehandling. Bare for å ta et typisk eksempel.

Lurer derfor på hva jeg trenger av CPU og RAM.

- i5 vs i7? Hva er den store forskjellen? Og hva er best av en i5 med mere GHz enn en i7? Og hvordan påvirker dette batteritiden?

- Hvor mye ram er nødvendig til mine krav for multitasking?

Vurderer en ultrabook-type med SSD, ettersom jeg ikke har behov for så mye lagringsplass. Har 75 GB på maskina mi nå, og det funker greit selv om jeg kunne trengt litt mer. Over 120 GB bør holde. Har ekstern HDD hvis jeg trenger mer plass. Har ikke stort behov for innebygt dvd heller. Må si tanken på en lett og hendig maskin som er rask frister VELDIG.

Har kikka på på disse typene:

• ASUS A53SV 15.6" HD
    - Stor og kraftig maskin som er perfekt for mitt fritidsbruk, men kanskje litt stor og uegnet for studiebruk? Lillebroren
    X53SV kunne kanskje også vært aktuell. Den er jo også tyngre og treigere enn en ultrabook.

• ASUS U36SD 13.3"
    - Ganske nydelig størrelse og greit kraftig.
  • ASUS ZENBOOK UX31
    - Helt nydelig. Litt samme stilen som den over her. Denne frister mest, men mulig den ikke er kraftig nok for meg?

De to siste maskinene er kanskje de mest interessante. Men hvordan stiller disse seg i forhold til hverandre?

- U36 har i5 og UX31 har i7 ,men dårligere prosessorhastighet. Hva er best?

- U36 har 8 GB ram og UX31 har 4 GB. Trenger jeg 8 GB?

- U36 har større SSD med sine 160 GB mot UX31 sine 128 GB. Tror ikke jeg trenger så mye som 160, dog.

- UX er mye penere, tynnere og lettere enn U36 og har mye bedre skjerm! Den har vel også bedre lyd.

Hva mener dere? Trenger litt innspill her.

Forslag til andre maskiner som matcher mine krav nogenlunde og likner de jeg allerede har sett på?

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Integrert Intel grafikk er ikke dugandes til å dra spill av nyere dato så hvis det er et krav så detter UX31 igjennom.

U36 er kraftig nok til å dra selv nyere titler, om enn med redusert grafikk på de tyngre titlene.

A53SV er noe kraftigere enn U36 både i cpu og grafikkytelse og klarer da nyere titler i medium innstillinger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ikke tatt en titt på samsung 7 serien?

Koster litt mye i forhold til specs ja, men design, ytelse og betteritid er meget bra;

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=647973

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=647972

14" er ikke særlig større enn andre 13.3" grunnet den smale skjermrammen. Om samsung forteller sannheten skal de bli levert med 750Gb HDD + 8Gb SSD/hurtigminne. Å bytte harddisken til en SSD kan nok være mulig, men jeg vet ikke hvor lett tilgjengelig disken er i disse maskinene.

Asus A53SV som du linker til holder nok ikke så lenge på batteriet som du ønsker heller, tipper rundt 3 timer med nettsurfing over WLAN.

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Integrert Intel grafikk er ikke dugandes til å dra spill av nyere dato så hvis det er et krav så detter UX31 igjennom.

U36 er kraftig nok til å dra selv nyere titler, om enn med redusert grafikk på de tyngre titlene.

A53SV er noe kraftigere enn U36 både i cpu og grafikkytelse og klarer da nyere titler i medium innstillinger.

Takk for tilbakmelding! Spill er ikke noen hovedprioritet hos meg, men tenker at det kunne vært greit å ha muligheten.

Du har ikke tatt en titt på samsung 7 serien?

Koster litt mye i forhold til specs ja, men design, ytelse og betteritid er meget bra;

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=647973

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=647972

14" er ikke særlig større enn andre 13.3" grunnet den smale skjermrammen. Om samsung forteller sannheten skal de bli levert med 750Gb HDD + 8Gb SSD/hurtigminne. Å bytte harddisken til en SSD kan nok være mulig, men jeg vet ikke hvor lett tilgjengelig disken er i disse maskinene.

Asus A53SV som du linker til holder nok ikke så lenge på batteriet som du ønsker heller, tipper rundt 3 timer med nettsurfing over WLAN.

Takk for innspill! De du linka til var absolutt interessante :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...