Gå til innhold

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM er bestilt, hvilket hus?

Anbefalte innlegg

Etter en periode med D7000 ble det solgt på grunn av relativt dårlig bruktuvalg på objektivfronten, huset i seg selv var jeg særdeles fornøyd med.

Har satt en stund på det berømte gjerdet å ventet men når JP nå kom med noen gode tilbud slo jeg til på ett Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM.

Lurer på hvilket hus jeg da burde starte med... helst så billig som mulig men vil gjerne utnytte objektivet litt også, spesielt med tanke på fokushastighet.

Kan gjerne også komme med forslag til en normalzoom også, vil gjerne ha ett L objektiv men blir kanskje for kostbart nå!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs jo litt hvilke egenskaper du ser etter i et hus. 7D er vel det opplagte valget, men 60D kan sikkert fungere OK også. Mindre enn det blir huset veldig lett i forhold til optikk. Canon 17-55 F2.8 IS og 15-85 IS er to normalzoomer for crop-hus med litt bedre egenskaper enn de aller billigste. Med 15-85 får du dekket 15-200 med to objektiver, 17-55 er mer lyssterkt, men da får du et hull i midten av zoomområdet.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Det spørs jo litt hvilke egenskaper du ser etter i et hus. 7D er vel det opplagte valget, men 60D kan sikkert fungere OK også. Mindre enn det blir huset veldig lett i forhold til optikk. Canon 17-55 F2.8 IS og 15-85 IS er to normalzoomer for crop-hus med litt bedre egenskaper enn de aller billigste. Med 15-85 får du dekket 15-200 med to objektiver, 17-55 er mer lyssterkt, men da får du et hull i midten av zoomområdet.

Som sagt er fokushastighet veldig viktig.

Har tenkt litt på 7D men føler det blir veldig dyrt siden det er relativt gammelt.

Har sett på en brukt 50D med 17-55, hvordan er størrelsen og fokus på 50D kontra 7D.

Edit:

Ser 7D med en 15-85 koster 16000 kr, får google litt å fundere på det. Over 30 K er mye å bruke på en gang.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Har sett på en brukt 50D med 17-55, hvordan er størrelsen og fokus på 50D kontra 7D.

50D er bra den, har til og med micro fokus justering, men ikke video. Canon (som de andre produsentene) sier jo hele tiden at autofokusen blir bedre for hver generasjon, men jeg har aldri sett noen som har klart å kvantifisere forskjellen med en repeterbar test på bevegelige motiv. At 7D har litt bedre sensor og en mer avansert AF er det vel ingen tvil om, spørsmålet er hvor mye du får igjen for det i praksis.

Jeg gikk fra 30D til 7D og for eksempel på fugler synes jeg 7D treffer bedre, men det blir synsing og selv 30D klarte ofte å finne fokus på litt større fugler i flukt (med Canon 100-400).

Hvis du får et bra tilbud på en brukt 50D med 17-55 er det jo hvert et forsøk, du kan alltids selge igjen uten alt for stort tap hvis du vil oppgradere.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

...

- Størrelsesmessig og vektmessig er 50D så si identisk med 7D. (mer eller mindre) 7D blir ofte omtalt som den oppriktige arvtakeren etter 50D.(da 60D fikk redisignet hus og ble plassert litt lavere i hierkiet)

- Når det gjelder AF er nok 7D bedre og mer avansert på en del punkter, men AF'en til 50D egner seg absolutt til sport og fugler den også.

Lenke til kommentar

Men - har du vurdert noe sånt noe?

1. Takker for alle svar til nå, har visst glemt det :thumbup:

2. Skulle gjerne visst litt om det kameraet men er ikke så mye informasjon. Tenker først og fremst på veiledende pris ved lansering, når det ble lansert siste pris før det gikk ut av markedet og når det ble faset ut.

3. Hva bør jeg betale for ett slikt hus?

Lenke til kommentar

Størrelsen er omtrent lik, dog føles 7D noe mer kompakt på en måte, mer robust kanskje. Fokussystemet er en helt annen verden på 7D og man får nok en større keeperandel enn med 50D, da særlig tenkt på bevegelige mål som f.eks fugler i flukt. Når det er sagt er 50D like bra i dag som da det kom, jeg har mer eller mindre slitt ut lukkeren på et 50D før jeg erstattet det med 7D.

Men ser man på helheten er det litt vanskelig å sammenligne 50D og 7D siden 7D er nesten et hakk opp i klasse. Hva med 60D? Det er nok mer likt 50D enn 7D, og har vel vært på tilbud i det siste?

Tor

Lenke til kommentar

Hehe

7D og 70-200mm f/2.8L IS II USM er en forferdelig bra kombinasjon. Særlig til action, samt dyr og fugler som ikke er for langt unna. Anbefales!

60D er for all del også et hus som kan gjøre optikken verdig, men jeg vil gå så langt som å si at 7D er nærmere opp til 1D mk4 enn ned mot 60D.

Du kan vurdere å kjøpe 7D brukt.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Hehe

7D og 70-200mm f/2.8L IS II USM er en forferdelig bra kombinasjon. Særlig til action, samt dyr og fugler som ikke er for langt unna. Anbefales!

60D er for all del også et hus som kan gjøre optikken verdig, men jeg vil gå så langt som å si at 7D er nærmere opp til 1D mk4 enn ned mot 60D.

Du kan vurdere å kjøpe 7D brukt.

Jaja....

Har prøvd å få tak i det brukt men det nærmeste jeg kommer her i Trondheim er ett hus til 9300 kr med 14 000 eksponeringer. Synes det var dyrt.

Prøvde å prute litt men fikk beskjed om at kameraet var verdt den prisen hun ville ha fordi læreren hennes hadde sagt det :roll:

Lenke til kommentar

Til den prisen må du ringe, sånne forsvinner i løpet av en halvtimes tid.

Jepp... skjønte det etter hvert :)

På torsdag var jeg på JP Trondheim og tafset litt på 600D, 60D og 7D og jeg står igjen med ett konkret inntrykk.

Til tross for en meget praktisk vribar skjerm på 60D er det nok kun 7D som teller.

Som jeg har nevnt tidligere skuffer 60D rent byggemessig sammenlignet med sin største konkurrent, nemlig Nikon D7000.

Som du har sett er det opprettet en ny tråd ang. på 7D m/18-135 under objektiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...