Gå til innhold

Skal bygge min første spill-PC, 9000 kr, i5-2500, ser det greit ut?

Anbefalte innlegg

Skal bygge meg spill-PC for første gang til rundt 9000 kr (maks 10000), og har funnet frem til følgende deler på amentio.no:

Kabinett: ANTEC Three Hundred Ultimate Gamer Case (0761345-08300-3) (401 kr)

Vifte til kabinettet ved grafikkortet: ANTEC Køler TriCool 120mm DBB (0761345-75121-6) (91 kr)

Strømforsyning: ANTEC HCG 750 HIGH CURRENT GAMER PSU 750WATTS 80 PLUS BRONZE IN CPNT (0761345-06212-1) (864 kr)

Hovedkort: ASUS Mainboard S-1155 Z68 ATX 2xPCI-E VGA(1748) D-Sub/ DVI/ HDMI Audio7.1 GbLAN SATA3 USB3.0 Raid DDR3 1394 SLI/ Crossfire (P8Z68-V PRO) (1307 kr)

Prosessor: INTEL Core™ i5 Quad Processor i5-2500K 3, 3GHz, Socket LGA1155, 6MB, Boxed (BX80623I52500K) (1562 kr)

Minne: KINGSTON 8GB 1600MHZ DDR3 NON-ECC CL9 DIMM XMP KI (KHX1600C9D3K2/8GX) (421 kr)

Grafikkort: ASUS VGA-Card nVidia GTX570 1280MB PCI-E 2xDVI/ HDMI/ DisplayPort HDCP PhysX CUDA DDR5 DCII Fan (ENGTX570 DCII/2DIS/1280MD) (2666 kr)

Harddisk: SEAGATE Barracuda7200.12 1TB HDD SATA (ST31000524AS) (502 kr)

Optisk enhet: SONY OPTIARC Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-7280S SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW, DVD-RAM, Bulk, BLACK (AD-7280S-0B) (181 kr)

OS: MICROSOFT Windows 7 Home Premium SP1- OEM - 64 bit - Norwegian (GFC-02061) (795 kr)

Totalt 8790 kr

Er dette en fornuftig pakke, går komponentene greit sammen? Det jeg er mest sikker på er at jeg skal ha en i5-2500 prosessor og et gtx 570 grafikkort. Hvilken produsent av dette grafikkortet jeg skal velge er jeg mer usikker på, på amentio kan jeg velge mellom Asus, Gigabyte, Zotac og EVGA (se http://www.amentio.no/TV-Skjermkort/cat-c/c36132.html?pfd=kw-gtx+570), men EVGAs kort velger jeg nok bort pga betydelig høyere pris. Grunnen til at jeg foreløpig har valgt Asus-kortet er bare at det virker populært på newegg, og det ser ut som det har en solid vifteløsning. En ulempe med det har jeg skjønt at er at det tar mye plass.

Jeg har også valgt et Asus hovedkort, er det en fordel at produsent av hovedkort og grafikkort matcher, eller er det ubetydelig? Uansett, hovedkortet er jeg også usikker på, her var det mye å velge mellom, men det virker som et solid kort med ok oppgraderingsmuligheter. Har skjønt at z68 er mer fleksibel i forhold til overklokking enn p67, og uten at jeg kan noe særlig om overklokking ennå så hadde det vært kult å ha muligheten til å fikle litt med det.

Kabinett er jeg heller ikke helt sikker på, gir Antec Three Hundred kabinettet god nok viftekjøling for oppsettet mitt? Har lagt ved en ekstra vifte til den valgfrie vifteplassen på siden ved grafikkortet, trenger jeg ekstra vifter til de valgfrie plassene foran ved harddiskene også? Hva vinner jeg evt på å bruke mer penger på kabinett? Vil heller ha nøytralt enn masse blålys-stæsj, kjøling og oppgraderingsvennlighet er vel viktigst?

En ting jeg har valgt bort for å spare penger er SSD-harddisk. Det virker som en veldig kjekk ting å ha, men har skjønt at det ikke har noe særlig å si for ytelse i spill, bortsett fra at maps vil loade raskere, så kjøper det nok heller evt senere siden det fortsatt koster en del.

Strømforsyningen er vel kraftigere enn jeg trenger, men tenker at det er lurt med tanke på oppgraderingsmuligheter.

Hva følger med av kabler, og hva må jeg kjøpe ved siden av (strømkabel, SATA-kabler osv)? (Dette kan jeg evt spørre amentio om).

Tusen takk for alle svar!

Endret av bozanga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnet du har valgt står ikke i kompatibilitetslista til Kingston.

Dette KINGSTON 8GB 1600MHZ DDR3 NON-ECC CL9 DIMM KIT OF 2 er derimot på lista.

Det er muligens ikke verdens største problem men når man nå først skal kjøpe nytt så velg noe som er verifisert å funke på det hovedkortet du har valgt.

EDIT:

Antec 300 er et greit kabinett men verifiser at grafikkortet ditt får plass i lengden.

PSU er helt greit å kjøpe overdimensjonert da det kan holde flere oppgraderinger.

Alle kabler skal medfølge.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Minnet du har valgt står ikke i kompatibilitetslista til Kingston.

Dette KINGSTON 8GB 1600MHZ DDR3 NON-ECC CL9 DIMM KIT OF 2 er derimot på lista.

Det er muligens ikke verdens største problem men når man nå først skal kjøpe nytt så velg noe som er verifisert å funke på det hovedkortet du har valgt.

EDIT:

Antec 300 er et greit kabinett men verifiser at grafikkortet ditt får plass i lengden.

PSU er helt greit å kjøpe overdimensjonert da det kan holde flere oppgraderinger.

Alle kabler skal medfølge.

Akkurat, visste ikke at det var snakk om kompatibilitet mellom minne og hovedkort, takk skal du ha! Hvor fant du den kompatibiletslisten forresten?

Jeg sjekka at grafikkortet har kortere lengde enn kabinettet på de dimensjonene som er oppgitt i allefall, for grafikkortet står det lengde 11.5", og for kabinettet står det dybde 18.3", så da bør det vel være greit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...