Gå til innhold

Hva er det nyeste canon-kameraet, og hvordan blir de grupert?

Anbefalte innlegg

Har du det vanlige blå Sandisk-kortet eller Ultra, Extreme eller Extreme Pro?

Jeg tar bilder i JPG+RAW og med Ultra-kortet mitt stod det busy bare ved å ha tatt noen få bilder i serie på mitt EOS550. Ved å bruke Extreme Pro istedenfor (45 MB/s vs 15 MB/s), så slipper jeg den flaskehalsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg formaterer kortet hver gang ;)

Uansett, det er ikke bare lysforholdene som gjør canon 450d litt vanskelig å vere fornøyd me, men det faktum at jeg har bestemt meg for å kjøpe et kamera med hd opptak, spiller vel inn. Spørs om jeg skal investere i en ekstern blits mens jeg er i gang for å forbedre kvaliteten innendørs :)

Så, har noen av de nevnte kameraene bedre opptaksfunksjon en andre? Ønsker godt hd opptak, rask lukkertid og nå som jeg tenker over det, føles 450d svært lite. Så kanskje ønsker jeg et litt større hus? Slik jeg ser det selv havner jeg vel på 60d eller noe i den duren, noen som har erfaring med opptak på disse?

Jeg tar bilder i JPG+RAW og med Ultra-kortet mitt stod det busy bare ved å ha tatt noen få bilder i serie på mitt EOS550. Ved å bruke Extreme Pro istedenfor (45 MB/s vs 15 MB/s), så slipper jeg den flaskehalsen.

Hm...interesant, tror nok det er det vanlige blå jeg har :S

Lenke til kommentar

Jeg har både Extreme Pro (UHS-1) og Extreme (Class 10) med lesehastigheter på hhv. 45 og 30 MB/s og med 550D er min erfaring at de oppfører seg helt likt. Uten å ha sjekket dette vil jeg dermed tørre påstå at 550D ikke støtter UHS-1 protokollen og dermed faller tilbake på vanlig overføring.

Med RAW + JPEG får jeg 4 første bildene hurtig etter hverandre, 5-6-7 litt tregere og deretter fra åttende går det sakte så lenge du gidder holde på.

Om trådstarter har det blå vanlige har vel det en Class 2 betegnelse, selv om skrivehastigheten er nærmere 4 MB/s. Selv med kun JPG vil en da raskt få en nedgang i bildefrekvens.

Endret av IceHeim
Lenke til kommentar

Før du kjøper nytt kamera.

- Hvis det er uskarpe bilder på grunn av for lang lukkertid hjelper det overhodet ikke med nytt kamera. Reduksjonen i ISO støy er heller ikke blitt revlusjonert veldig siden 450D. (tipper du får lik støy på ISO:800 med 450D som du får på ISO:1600 med 18mpx sensoren som sitter i 550/600/60/7D) (til tross for andre/bedre lovnader fra produsentens side)

- Har du kontroll på lukkertider/blender/ISO. Er du virkelig klar over hva du må gjøre for å få best mulig resultat i mørke omgivelser? (stativ er absolutt best på stillestående motiver)

- Har du annen optikk enn kitobjektivet som fulgte med? (hvis ikke, kjøp egnet optikk i stedet)

- Ekstern blits er alltid lurt å ha. (du får billige ebayblitser som fungerer helt greit til canon. Yongnuo er et merke som lager blitser fullt kompatible med EOS kameraer. (sjekk YN-468 eller YN-565 hvis du vil ha full automatikk på Canon kameraer.)

Bare noen momenter som kan være lurt å merke seg før man går til innkjøp.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å få tak i et litt bedre minnekort for å teste :)

Jeg har grei kontroll på lukkertid og kameraets instillinger, og utnytter disse ganske optimalt når jeg tar bilder. Har ikke så alt for god kontroll på iso, siden dette er noe jeg aldri har fortstått. Noen som har lyst å prøve å forklare det på en enkel måte? ^^

Må innrømme at jeg ble ganske solgt av denne

^^

Kan vere greit med en oppdatering til kameraet mitt med flere instillinger, raskere sportsmodus og video, ikke minst. :)

Skyter inn et raskt spørsmål til mens jeg er i gang...på et objektiv jeg har, (70-300) så kan jeg velge mellom stabilizer 1, og 2. Hva er forskjellen her? Om jeg setter bryteren på 2, øker stabiliseringen da?

Endret av HornYkorN
Lenke til kommentar

Støtter det med ekstern blitz!

Er en helt annen verden.

Rett blitsen opp i taket eller på skrå opp mot det du skal ta bilde av og knips løs. HELE rommet blir behagelig opplyst og du slipper det harde rettningsbestemte lyset fra en innebygget blitz.

Kan laste opp ett par eksempler senere i dag hvis det er interresant...(?)

Gjerne :) Dette er noe jeg rett og slett aldri har vurdert da jeg har fryktet at jeg aldri vil gidde å bruke blitsen.

Jeg glemte jo at jeg hadde et 5D Mark II og denne har jo ikke innebygget blitz, og de to andre kameraenemine var tom for strøm, så jeg får heller ta det i morgen.

Men jeg tok en liten uhøytidelig test av min eksterne EX 580 II blitz på full pupp og høyeste ISO innstilling.

Det er ca. 30-40 meter ned til naboens hus og når jeg tok bildet var det bek mørkt, bortsett fra en liten utelampe som lyste.

Huset blekraftig utbrent så eksponeringen er satt ned med -2.

Blitzen lyser opp langt mer enn dette hvis jeg hadde fokusert lenger bort med samme instillinger. Som du ser så er også kjøkkenet til naboen kraftig opplyst av blitzen.

Dette er dog ikke noe bilde som vinner noen konkurranser, men er tatt KUN for å dokumentere hvor sterk en ekstern blitz er på full guffe. Det er altså ingen problem å lyse opp hele eiendomen til naboen samt husene rundt.

Tenk deg hvis dette hadde vært inne i et stort forsamlingslokale som kanskje er rundt 100kvm. (10x10 meter) Er null problem for en ekstern blitz i denne klassen og lyse opp hele lokalet og man trenger ikke engang å justere opp til skyhøye ISO-verdier og overdrevet blitzstyrke.

Her er vertfall bildet:

testbilde-1.jpg

EXIF:

Lukkertid: 1/100

Blender f/4

Brennvidde: 105mm.

Biltz exp: +3 (maks)

ISO: 25.600

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Wow, er det så utrolig sterkt lys? Rene lyskasteren jo... Ante ikke at disse blitsene var så utrolig kraftige. Må nok gå til innkjøp av en slik en :)

Nå er jo dette maks ISO og full pupp på blitzen, men ja, det er sinnsykt og den lyser opp. Er absolutt null problem å lyse opp dette huset og som jeg skrev så hadde jeg egentlig mått skru ned på blitzstyrken for å få perfekt eksponering av huset.

Bildet du ser har jeg justert ned eksponeringen med -2 for å fjerne utbrente områder.

Du kan også se at garasjen bak huset på høyre side er opplyst.

Så å lyse opp denne eiendomen er en lett match for en ekstern blitz. :)

Det er ca. 50-60 meter ned til garasjen på venstre side av huset.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Her kan dere se det samme bildet tatt med Canon 40D med full zoom (85mm) og maks ISO (3200) samt blitz på maks. Altså den innebyggede blitzen.

Bortsett fra desto mer støy i bildet så kan dere se at Blitzen her ikke klarer jobben på samme måte. Her måtte jeg ikke justere ned exponeringen i etterkant, så det dere ser er slik det faktisk ble.

testbildet-1.jpg

Lenke til kommentar

Wow, er det så utrolig sterkt lys? Rene lyskasteren jo... Ante ikke at disse blitsene var så utrolig kraftige. Må nok gå til innkjøp av en slik en :)

ISO 25.600 er ekstremt høyt, og er ikke en gang mulig å velge på mange kameraer. Med så høy ISO blir nesten natt til dag uten blits! :)

Lenke til kommentar

ISO 25.600 er ekstremt høyt, og er ikke en gang mulig å velge på mange kameraer. Med så høy ISO blir nesten natt til dag uten blits! :)

Det er sant, og det er ikke ment som noen direktye sammenligning mellom disse kameraene.

Men rent støymessig er det faktisk mulig å ta greie bilder med ISO 25.600 med 5D MK II.

Hadde det vert mulig og stille 40D'en til ISO 25.600 så tror jeg ikke det hadde blitt noe pent syn for å si det mildt :)

Men dette er altså kun for å illustrere styrken på en ekstern blitz kontra en intern. ikke noe annet :)

Lenke til kommentar

Du oppnår jo ikke å illistrere styrken på ekstern blits kontra innebygget når du bruker ISO 25.600 med ekstern blits og ISO 3200 med intern blits. For å få en nogenlude sammenliknbar test så må du i det minste bruke samme ISO innstillinger. Som det sies av andre så "blir natt til dag" med ISO 25.600 og da skal det ikke rare blitsen til uansett. og så bør du jo bruke samme blender og lukkertid også.

Når det er sagt, jeg vet jo at det er stor forskjell på styrken til EXC580II (som jeg har to av selv) og en intern blits, så jeg bestrider selvsagt ikke det.

Men om du legger til tre trinn (forskjellen i ISO mellom de to eksemplene) på det siste bildet så vil det antakelig bli omtrent likt eksponert som det første eksempelet ditt. Og hva er det du har bevist da?

Lenke til kommentar

Du oppnår jo ikke å illistrere styrken på ekstern blits kontra innebygget når du bruker ISO 25.600 med ekstern blits og ISO 3200 med intern blits. For å få en nogenlude sammenliknbar test så må du i det minste bruke samme ISO innstillinger. Som det sies av andre så "blir natt til dag" med ISO 25.600 og da skal det ikke rare blitsen til uansett. og så bør du jo bruke samme blender og lukkertid også.

Når det er sagt, jeg vet jo at det er stor forskjell på styrken til EXC580II (som jeg har to av selv) og en intern blits, så jeg bestrider selvsagt ikke det.

Men om du legger til tre trinn (forskjellen i ISO mellom de to eksemplene) på det siste bildet så vil det antakelig bli omtrent likt eksponert som det første eksempelet ditt. Og hva er det du har bevist da?

Selv om jeg hadde satt ISO til 3.200 på den eksterne så hadde den eksterne vunnet med god margin uansett.

Men det er så klart sant som du sier og det var ikke ment som noen direkte sammenligning (som jeg også skrev) men for å illustrere at en ekstern blitz er ganske mye kraftigere enn en intern.

Var det brukeren lenger opp lurte på.

Så klart motivet blir likt eksponert (så langt den interne greier å lyse så langt).

Det er jo ikke slik at en ekstern blitz gjør en modell solbrent selv omden er sterkere. Men lyset blir annerledes.

Bildet over illustrerer KUN styrken på en ekstern blitz i seg selv.

Som dusier så betviler du jo ikke aten ekstern blitz er vesentlig sterkere enn en intern, mendet er nettopp det en annen kar lenger opp her gjorde så derfor så la jeg ut et luftig eksempel.

Kan ta et nytt bilde i morgen med samme ISO instilling på begge kameraene for å illustrere forskjellen.

Lenke til kommentar

Jeg har grei kontroll på lukkertid og kameraets instillinger, og utnytter disse ganske optimalt når jeg tar bilder. Har ikke så alt for god kontroll på iso, siden dette er noe jeg aldri har fortstått. Noen som har lyst å prøve å forklare det på en enkel måte? ^^

(..)

mellom stabilizer 1, og 2. Hva er forskjellen her? Om jeg setter bryteren på 2, øker stabiliseringen da?

Forklaring på blender, ISO og lukker: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477

Bildestabilisering modus 1 og 2 er om det er "vanlig" eller om det er panning - at du beveger kameraet i en jevn bevegelse for å følge et motiv, så bildestabiliseringen ikke prøver å motvirkes bevegelsen.

Lenke til kommentar

Så, har noen av de nevnte kameraene bedre opptaksfunksjon en andre? Ønsker godt hd opptak, rask lukkertid og nå som jeg tenker over det, føles 450d svært lite. Så kanskje ønsker jeg et litt større hus? Slik jeg ser det selv havner jeg vel på 60d eller noe i den duren, noen som har erfaring med opptak på disse?

Opptakskvalitetsmessig (video) er det omtrent ikke forskjeller mellom 550D, 600D og 60D. Faktisk har 600D flest funksjoner knyttet til video (noen få flere enn 60D). Men synes du 450D er litt lite å holde i er nok 60D et godt valg, men gjør som Trondster skriver - gå og klå på kameraene.

Lenke til kommentar

(..)

mellom stabilizer 1, og 2. Hva er forskjellen her? Om jeg setter bryteren på 2, øker stabiliseringen da?

Forklaring på blender, ISO og lukker: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477

Bildestabilisering modus 1 og 2 er om det er "vanlig" eller om det er panning - at du beveger kameraet i en jevn bevegelse for å følge et motiv, så bildestabiliseringen ikke prøver å motvirkes bevegelsen.

Se der ja! God guide :) begynner å forstå litt bedre ;)

Så, vanligvis burde jeg bruke stabilizer 1, og når jeg tar bilder av f.eks en skiløper så burde jeg bruke 2? :)

Opptakskvalitetsmessig (video) er det omtrent ikke forskjeller mellom 550D, 600D og 60D. Faktisk har 600D flest funksjoner knyttet til video (noen få flere enn 60D). Men synes du 450D er litt lite å holde i er nok 60D et godt valg, men gjør som Trondster skriver - gå og klå på kameraene.

Tror nok jeg vil gjøre det før jeg går til innkjøp av et ja... :) Så får vi se hva som skjer ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...