Jajakanskjedet Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Hei! Har eid et canon eos 450d i over 2 år nå, og synest det snart er på tide å skifte det ut. Jeg har bestemt meg for at jeg har lyst på et nytt canon kamera. Problemet er at jeg synest det er litt vanskelig å forstå forskjellene på canon speilreflekskameraene. Er canon 400D - 600D en egen serie, og 60D, 7d, 5d, 1d x osv en annen serie? Og hva er forskjellen på disse? Hva er det nyeste innen de forskjellige seriene(om det er det det er)? Håper dere forstår problemstillingen min ^^ Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) xxxD serien er "nybegynner" modellene xxD Serien er for de mer avanserte. 7D er hakket over xxD 5D mk2 er fullformat 1D serien er for de profesjonelle Hvis du vurderer å kjøpe nytt Canon kamera snart vil jeg anbefale Canon EOS 60D den har bedre grep, raskere og bedre autofokus, lcd skjerm på toppen i tilegg til den bak og et solid grep å holde i. Den er på tilbud til 5799kr hos Japanfoto.no med kit objektivet ut i dag søndag. Eventuelt 600D til 4799kr men jeg vil påstå at en 60D er verdt den ekstra tusenlappen. Endret 23. oktober 2011 av Pc Lynet Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 xxxD serien er "nybegynner" modellene Hva er xxxxD for da? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Byggekvalitet, betjening, funksjonalitet 1x00D (1100D) - billigst - innsteg. x00D (600D) - bedre laget, bedre betjening - konsument. x0D (60D) - bedre kontroller, mer av alt - entusiast. 7D - skuddtakt, autofokus - semipro. Fullframe: 5D (5Dmkii) - semipro 1D/1Ds (erstattes av 1DX) - pro Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Ja, det er ulike serier - dvs de er kamera rettet inn mot ulike målgrupper. Seriene er som følger. xxxxD, dvs 1000D og 1100D (nyeste). Dette er typiske kamera rettet mot nybegynner, enkle og med redusert funksjonalitet. xxxD, dvs 300D, 350D, 400D, 450D, 500D, 550D og 600D (nyeste). Kan også kalles nybegynner eller inngangskamera, dog har nyeste ofte samme bildesensor som dyrere seier. For mange er dette en kameraserie som både er inngangen til dSLR og noe de klare seg med ut livet. Disse to seriene preges av relativt små hus, 1,6 crop og færre betjeningsalternativer (snarveier/knapper) enn de dyrere seriene xxD, fra D30, D40, via 10D til 60D. Dette er typisk semiprofesjonelleentusiast kamera, dvs de har mange av egenskapene til profesjonelle kamera (betjening etc), men også mange av egenskapene til xxxD serien. Også med 1,6 crop. 7D, 5D og 1D er egentlig hver sin serie. 7D har omtrent samme bildesensor som 550D, 600D og 50D, men er bedre værtettet (mye), bedre AF (hurtigere) og kan ta flere bilder i serie. Typisk et kamera for naturfotograf og sportfotograf som ikke har råd til (prioritere ikke) 1D. Semipro - natur-/sportsfotograf blant entusiaster. 5D er et fullformatskamera, hvor nyeste heter 5D mk2 (kommer nok et mk3 om ikke så lenge). Fordelen her ligger på større sensor og bedre ISO-egenskaper. Glimrende kamera til portrett etc, men ikke like bare til sport. Typisk semipro. 1D serien var tidligere delt i 2, en serie mye brukt av sports-/reportasjefotografer (1,3 crop) og mer reklamefoto (fullformat). Nye 1D X er et fullformatkamera hvor sport-/reportasje er tydelig målgruppe pga stor hastighet for seriebilder og meget gode ISO-egenskaper. Dette kommer dog ikke i butikken før i mars. profesjonelt segment. Edit: Ser at det har kommet mange svar. Nå glir seriene noe over i hverandre, f.eks så er bildekvaliten på 550D, 600D, 60D og 7D nesten identisk, forskjellen går på andre egenskaper ved kameraene, noe som gjør de egnet i ulike sammenhenger. Bruksområde spiller således stor rolle for hva man velger. Både 600D, 60D og 7D er greie oppgraderinger fra 450D, men om man ikke har bruk for skuddtakten til 7D (seriebildehastighet), så er 60D en oppgradering som gir mange av fordelen til dyrere hus (betjening etc), samt har vridbar LCD skjerm. Endret 23. oktober 2011 av Bolson 1 Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 600D er nyeste på samme nivå som 450D og en ganske stor oppgradering fra det du har. Går du til kameraer med færre siffer får du mer avanserte modeller. Bildekvaliteten på de to neste nivåene opp (for tiden 60D og 7D) er omtrent den samme som på 600D (samme bildebrikke og elektronikk). Det som er bedre er høyere bildefrekvens, litt mer solide, bedre ergonomi, større søker og flere knapper og ratt (som skal forenkle betjeningen). Hva du bør velge avhenger av hva du savner/er misfornøyd med på 450D. Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 24. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2011 Takk for god respons! Jeg har nok blitt mye mer erfaren nå, en det jeg var da jeg kjøpte 450d. Tenker jeg vil ha noe mer avansert. Noe som plager meg med 450d, (hvet ikke om det er bedre på andre kameraer) er at kameraet blir tregt etter det har lagret over 50 bilder...Det står "busy" på skjermen, og det tar ekstra lang tid å ta et bilde. Dette er selvsagt svært irriterende. Jeg ønsker at kameraet skal vere så raskt som mulig, både for å ta et eller flere etter hverandre. Et annet krav jeg har som ikke finnes på 450d er en opptaksfunksjon. Hadde vert fint med et HD kamera for å lage noen kortfilmer. Synest heller ikke 450 er optimalt i dårlig lys. Lukkertiden blir alt for lang, og uten stativ eller bevegelser i motivet blir det uskarpe bilder. Kan bruke den lille blitsen som henger på, men den er vel heller ikke optimal. Bildene får et slags falskt lys. Lurer på Canon 60D Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Hva for et minnekort har du? Det kan være at du har et minnekort som er for langsomt til å svelge unna bildene. Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Synest heller ikke 450 er optimalt i dårlig lys. Lukkertiden blir alt for lang, og uten stativ eller bevegelser i motivet blir det uskarpe bilder. Kan bruke den lille blitsen som henger på, men den er vel heller ikke optimal. Bildene får et slags falskt lys. Helt enig i at blits i mørke rom stort sett ser for jævlig ut Det finnes 3 løsninger på dette: Bildestabilisering (på linsen (Canon/Nikon), eller kamera(Sony)) skal kunne gi deg et sted mellom 2 og 3 stop mer stabilitet. Med andre ord, om du klarte å få skarpe bilder på 1/100s tidligere vil du med stabilisering klare det på rundt omkring 1/30s. Hjelper selvsagt lite om motivet ikke står stille Raskere linser. Kjøp deg en 50mm F1.4 eller F1.8, denne vil ta inn betraktelig mer lys enn kit-linsen og tillate kortere lukkertider. Kjøre opp ISO verdien til du får ønsket lukkertid. Aner ikke hvordan 450D oppfører seg på høy ISO, men her kan det hende du har noe å hente på et nyere kamera. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Helt enig i at blits i mørke rom stort sett ser for jævlig ut Det finnes 3 4 løsninger på dette: 4. Kjøp en ekstern blits og rett den mot taket. Endret 24. oktober 2011 av the_last_nick_left 2 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 4. Kjøp en ekstern blits og rett den mot taket. Ekstern blits - helt klart! Innebilder ble for meg en helt annen verden etter at jeg fikk skikkelig blits! Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 4. Kjøp en ekstern blits og rett den mot taket. Ekstern blits - helt klart! Innebilder ble for meg en helt annen verden etter at jeg fikk skikkelig blits! Godt poeng Ekstern blits mot taket eller med diffusor foran burde hjelpe - dette har jeg ingen erfaring med personlig da jeg aldri bruker blits. Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 24. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2011 Hva for et minnekort har du? Det kan være at du har et minnekort som er for langsomt til å svelge unna bildene. Har ett 8gb sandisk sdhc kort...så tviler på at det er det som er problemet. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Godt poeng Ekstern blits mot taket eller med diffusor foran burde hjelpe - dette har jeg ingen erfaring med personlig da jeg aldri bruker blits. Da burde du prøve. Og så prøve litt til. Lærer du deg å benytte ekstra blits vil du ikke lenger mene lyset er hardt og stygt Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Støtter det med ekstern blitz! Er en helt annen verden. Rett blitsen opp i taket eller på skrå opp mot det du skal ta bilde av og knips løs. HELE rommet blir behagelig opplyst og du slipper det harde rettningsbestemte lyset fra en innebygget blitz. Kan laste opp ett par eksempler senere i dag hvis det er interresant...(?) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Kan godt være det er 450D som er flaskehalsen. Vil anbefale å dra og pelle på husene selv - kjenn på 50D/60D vs 550D/600D og evt 7D. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Det kan hende, men uten å ha sett bildene til trådstarter tror jeg nok kvalitetshevingen blir større om h*n bruker pengene på en ekstern blits eller et fotokurs heller enn nytt kamera.. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Det kan hende, men uten å ha sett bildene til trådstarter tror jeg nok kvalitetshevingen blir større om h*n bruker pengene på en ekstern blits eller et fotokurs heller enn nytt kamera.. Hvis hovedproblemet er bilder i dårlig lys vil det helt klart hjelpe mer med mer lyssterk optikk og/eller blits enn nytt kamera - det er ikke så veldig mye mer å hente på sensorfronten i dårlig lys. Ja - du har høyere grense for maks ISO, men signal/støy-ratioen har ikke blitt nevneverdig bedre, tross marketing som påstår det motsatte. Jpeg-motorene og støyredusering har blitt merkbart bedre angående jpeg rett ut av kameraet, men med bruk av Raw og bruk av oppdatert Raw-konverterer har det virkelig ikke blitt store endringen. Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Støtter det med ekstern blitz! Er en helt annen verden. Rett blitsen opp i taket eller på skrå opp mot det du skal ta bilde av og knips løs. HELE rommet blir behagelig opplyst og du slipper det harde rettningsbestemte lyset fra en innebygget blitz. Kan laste opp ett par eksempler senere i dag hvis det er interresant...(?) Gjerne Dette er noe jeg rett og slett aldri har vurdert da jeg har fryktet at jeg aldri vil gidde å bruke blitsen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Hva for et minnekort har du? Det kan være at du har et minnekort som er for langsomt til å svelge unna bildene. Har ett 8gb sandisk sdhc kort...så tviler på at det er det som er problemet. Jeg vil anbefale deg og formatere kortet i kameraet hver gang du har overført bildene, ikke bruk slette-funksjonen i kameraet. Du burde også unngå og slette mange bilder underveis "helst ingen bilder" siden kameraet kan få problemer med og tolke nummereringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå