Gå til innhold

Hvordan fungerer å studere i utlandet?

ariel1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal ja kanskje studere medisin i utlandet, har lest litt om det på ansa sin side, jeg lurer på om jeg må betale litt og? Må jeg absolutt studere 6 år der, eller kan jeg komme å studere i Norge etter 1 året? Leste at ansa gr bare 50 000 kr, etterutdanning skal jeg betale 50 000 eller må jeg betale meir? Er det noen som har studert/ kjenner noen som studerer som kan gi meg litt informasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg skal ja kanskje studere medisin i utlandet, har lest litt om det på ansa sin side, jeg lurer på om jeg må betale litt og? Må jeg absolutt studere 6 år der, eller kan jeg komme å studere i Norge etter 1 året? Leste at ansa gr bare 50 000 kr, etterutdanning skal jeg betale 50 000 eller må jeg betale meir? Er det noen som har studert/ kjenner noen som studerer som kan gi meg litt informasjon?

1.) Du låner IKKE penger av ANSA, men av noe som kalles Lånekassen. ANSA er en politisk interesseorganisasjon for norske utenlandsstudenter.

2.) Hvis du vil studere på engelsk i utlandet, ja, da må du betale, uansett hvilket land. Dette kalles skolepenger (eng: tuition) På enkelte andre språk er det muligheter til ikke å betale skolepenger(feks: tysk), ihvertfall MYE mindre enn de andre landene hvor engelsk er undervisningsspråket.

3.) Du kan nok bare glemme å komme tilbake til Norge etter bare ett eller to (eller andre tall under seks) år ved et utenlandsk medisinsk universitet. Du må regne med å ta alle årene utenlands.

4:) De 50 000kr du snakker om er skolepenger. Du må jo også bo og spise osv. Dette siste kommer utenom. Du kan søke Lånekassen om dette (og kan da få innvilget lån og stipend)

Lån skal tilbakebetales etter endt studium. Stipend skal ikke tilbakebetales.

Hilsen

Heimdall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...