Gå til innhold

Blits og fastobjektiv til min eos 7d

Anbefalte innlegg

Heisann,

Tenkte å skaffe meg ordentlig ekstern blitz, mest mulig kvalitet for pengene.

Foreløbig tenker jeg på Speedlite 430EX II.

Ser at Metz sine blitzer er noe billigere. Er der noen grunner til og velge Speedlite over Metz og andre merker?

Kunne tenkt og beskyttet min 15-85mm med et filter på objektivet. Noen som vet om noen klare gode, rimelige ebey-filtre som jeg kan kjøpe, uten at det går ut over kvaliteten?

Kunne også tengt meg noe fastobjektiv til landskap og portrett. Noen anbefalinger her?

Jeg har vertfall nå:

- Canon EOS 7d

- EF-S 55-250mm 1:4-5,5 IS

- EF-S 15-85mm 1:3,5-5,6 IS USM

Endret av Lakshore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en 15-85mm som er fin til landskap på vidvinkel. Virker som det er waste å kjøpe for eksempel en 10-20mm for ganske mange tusen kroner bare for de ekstra 5mm. Canon 7D er jo også et kamera med crop så du får ikke fullt utbytte uansett. Har du det der som jobb og du tjener penger på fotograferingen så er det bare å kjøre på, men da hadde jeg heller kjøpt meg et fullformatskamera.

Angående portrett så er du nødt til å definere litt mer. Portrett handler om å vise hvem et menneske er, og man kan i helt ytterste grad kalle et bilde av et menneske med ryggen til for et portrettbilde.

For å understreke det jeg mener så er det som å si at du skal ta sportsbilder. Man kan bruke både tele, vidvinkel og standard helt avhengig av bruksområdet og hvordan type bilder du liker å fotografere.

Hvis du skal ha håndholdt blits så burde du gå for 430EX II eller 580EX II. Her må du nesten se an lommeboken din. Du finner mange sammenligninger på nettet. Fordelen med 580EX II er at du kan bruke den som masterblits så vidt jeg veit, men du har noe lignende innebygd i 7D.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si så mye om blitser, har lånt en Metz ved noen anledninger og den har fungert fint på div Canon-kameraer.

15-85 er jo en anvendelig zoom og regnes som ganske skarp også så du kan godt bruke den til både landskap og portretter. Skal du ha et rent portrettobjektiv med bedre blender spørs det som Ryc også skriver litt hvor mye du vil ha med. Både 85mm F1.8 og 50mm F1.8 er rimelige og relativt lyssterke. Ellers finnes det en 60mm F2.0 fra Tamron som er makro, men godt kan brukes til portretter. Her er det uansett viktig at du har en oppfatning av hvordan du skal bruke objektivet ellers er det fort gjort å kjøpe feil. Du kan for ekesmpel eksperimentere litt med portretter mellom 50 og 85 mm på 15-85 og se hva du liker før du bestemmer deg.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Til portrett kan du kikke på lyssterkt fastoptikk 60-85mm, men 50mm og 100mm vil også fungere.

Angående objektiver: hva er det du savner med optikken du har i dag? Skal du ha noe videre enn 15mm? Noe mer lyssterkt? Noe bedre på en spesiell brennvidde?

Skal du ha noe videre enn 15mm ville jeg kikket på Canon 10-22, Tokina 11-16/2.8 og Sigma 8-16. Sistnevnte er den jeg ville gått for - den er på tilbud i dag! http://www.japanphoto.no/product/objektiver/canon-fatning/vidvinkelzoom/sigma-8-16mm-f-4.5-5.6-dc-hsm-for-canon

Ville kjøpt 430 EXII. Så fungerer all automatikken som den skal.

Lenke til kommentar

Du har en 15-85mm som er fin til landskap på vidvinkel. Virker som det er waste å kjøpe for eksempel en 10-20mm for ganske mange tusen kroner bare for de ekstra 5mm. Canon 7D er jo også et kamera med crop så du får ikke fullt utbytte uansett. Har du det der som jobb og du tjener penger på fotograferingen så er det bare å kjøre på, men da hadde jeg heller kjøpt meg et fullformatskamera.

Er forholdsvis uenig med deg angående at det er "waste" å kjøpe en ultravidvinkel-zoom som 10-22. Det er ganske så stor forskjell på bildevinkelen på 10mm vs 15mm. Anbefaler også gjerne Tokina 11-16, som ikke en gang går til 10mm.

Lurer også veldig på hvorfor man ikke "får fullt utbytte uansett" - dette er snakk om crop-objektiver som er laget for cropkameraer - EF-S-objektiver kan ikke brukes på et fullframehus.

Videste vidvinkelzoom for tiden er Sigma 8-16, som kun er laget for crop - Sigma 12-24 er eneste zoom som går til fullframe og er like vid, men er dårligere optisk. Beste ultra ultra-vidvinkel er altså for tiden best på crop.

Tull å blande inn fullframe i diskusjonen her. Framerate og autofokus som til 7D får du ikke med Canon på fullframe uten å gå opp på proffhusene til seriøst mange penger.

Lenke til kommentar

Er forholdsvis uenig med deg angående at det er "waste" å kjøpe en ultravidvinkel-zoom som 10-22. Det er ganske så stor forskjell på bildevinkelen på 10mm vs 15mm. Anbefaler også gjerne Tokina 11-16, som ikke en gang går til 10mm.

Lurer også veldig på hvorfor man ikke "får fullt utbytte uansett" - dette er snakk om crop-objektiver som er laget for cropkameraer - EF-S-objektiver kan ikke brukes på et fullframehus.

Videste vidvinkelzoom for tiden er Sigma 8-16, som kun er laget for crop - Sigma 12-24 er eneste zoom som går til fullframe og er like vid, men er dårligere optisk. Beste ultra ultra-vidvinkel er altså for tiden best på crop.

Tull å blande inn fullframe i diskusjonen her. Framerate og autofokus som til 7D får du ikke med Canon på fullframe uten å gå opp på proffhusene til seriøst mange penger.

Og derfor mener jeg det er å tull å bruke 4-6k NOK på å betale for de ekstra millimeterne hvis h*n bare har det som hobby. Jeg vil heller kalle det sløsing, og det er helt sikkert andre saker som er viktigere å kjøpe.

Jeg dro fram fullformat som et eksempel på hva han heller burde investere i hvis han hadde såpass med penger å bruke på de ekstra millimeterene. Var aldri regnet som en DIREKTE oppfordring.

Hver sin mening, men sånn jeg har forstått det så er du en noe eldre kar enn det jeg er. Du har mest sannsynlig jobb mens jeg er en fattig student. Derfor dukker det også opp andre prioriteringer.

Lenke til kommentar

Prøv deg frem med 15-85'n angående portrett, så finner du antagelig ut hvilken brennvidde som passer deg best. Vær klar over at lyssterke fastobjektiver ofte har et svært snevert område som er i fokus.

Føler du behov for vidvinkel (dvs utover 15mm) så kan du kikke på en av Sigma's vidvinkelzoomer.

Vær og klar over at det finnes bruktmarkeder som kan være verd å sjekke.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg dro fram fullformat som et eksempel på hva han heller burde investere i

(selv om det er utenfor emne) Hvorfor? Å bytte ut et 7D med f.eks 5DII gir ikke særlig gevinst - eller løser noen av trådstarters ønsker. ff er ingen hellig gral som gir automatisk bedre bilder enn det fotografens evner er.

Tor

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg dro fram fullformat som et eksempel på hva han heller burde investere i

(selv om det er utenfor emne) Hvorfor? Å bytte ut et 7D med f.eks 5DII gir ikke særlig gevinst - eller løser noen av trådstarters ønsker. ff er ingen hellig gral som gir automatisk bedre bilder enn det fotografens evner er.

Tor

For svarte... Les. Jeg skrev det som et eksempel på om hvis han hadde så sinna mye penger så kunne han heller kjøpt seg et ff med ojektiver istedenfor mange crop objektiver til 7D. Var aldri et spørsmål om fototekniske ferdigheter. Virker ikke som vi forstår hverandre helt...

Lenke til kommentar

ryc - du våser. Å bytte kamerasystem er noe helt annet enn å kjøpe objektiver til et eksisterende system. Dessuten har 7D egenskaper som du må opp på proffhus til jævlig mye penger for å komme opp på. (Og en del forbi, da.)

Skalvisee - skal man over på fullframehus med Canon-optikk som dekker det trådstarter har i dag (ingen av den eksisterende optikken fungerer på fullframe): 7D til 5DmkII - halverer skuddtakten og får merkbart dårligere autofokus. 15k. 15-85 til 24-105L - 8k. 55-250 til eneste Canonzoomen som rekker så langt - 100-400L. 12k. Og ja - det behovet man skulle dekke - en ultravidvinkelzoom. 16-35L II - enda 12k.

..Se det var en mye mer fornuftig anbefaling enn å kjøpe en vidvinkelzoom til kameraet Trådstarter allerede har. Samme prisklasse også. :roll:

Fullframehus er for de som vil betale gjennom nesa for bittelitt mer detaljer pr piksel og litt bedre ISO-egenskaper - det er ikke noe magisk som alle dermed burde kjøpe. Og det krever mye mer investeringer enn "fire tusen til et objektiv".

Men - nok om dette unødvendige sidesporet. Tilbake på topic:

Trådstarter:

Hva er det du savner med optikken i dag?

Er det spesielle brennvidder du kunne tenke deg bedre optikk på?

Hvis du vil ha noe videre enn 15-85 har jeg allerede kommet med noen forslag.

Har du stativ? Det er snadder for det siste lille ekstra, og for å ta bilder i dårlig lys. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg trenger noe vidre enn 15mm.

Det hadde vert greit og hatt et fullformatskamera. Men da blir som sagt kostnaddene større, både dyrere objektiver og kamera... Fornøyd med 7d'en min...

Har vel egentlig ikke satt meg noen savn på objektivet. Det man alltid savner er den lille ekstra skarpheten. Men det er nokk jeg selv som er svakheten dær! :p

Har til nå ikke tatt så mye nær portretter. Går mest i naturbilder, familiebider og veldig mye forskjellig. Hadde lest en plass at alle burde ha et lyssterkt fastobjektiv på 35 eller 50 i samlinga til portretter. Jeg har kanskje tatt det for gitt at det ville vert mye bedre enn det jeg har nå til nær-portrettsbruk? Samme plass ble det også anbefalt fast, da det skulle være god trening for og "tenke motiv og plassering", da man må bevege seg mere.

Virker sånn på dere at jeg bare bør vente på å kjøpe fast, og heller gjøre meg mere kjent med den jeg har? Jeg har enda mye og lære :)

Stativ har jeg også. Men det er ikke det enkleste hvis man skal ta bilder av f.eks kjæledyr i bevegelse :)

Lenke til kommentar

Du kommer langt bare med å vinkle blitsen i taket - prøv deg fram!

Og for all del - utnytt at 7D har trådløs blitsstyring - bruk blitsen av kameraet! :)

Til portretter er som sagt 55-85mm toppers - så får du "riktig" utsnitt når du er på passe avstand.

Hvis du også er litt interessert i makrofotografi så er det et kupp i ukes høst-priskrig mellom FotoVideo og Japan Photo - EF-S 60/2.8 Macro er grisebillig - siste dag i dag!

Topp som fastobjektiv, makroobjektiv og portrettobjektiv. Hvis du liker utsnittet du får på 60mm. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Du fristet meg veldig med den linken der. Fy deg ;)

Har lenge hatt lyst på macro objektiv også.

Hmm, Om jeg legger til en ny ordre på japan photo, tro om jeg må betale 2 frakt da. Eller om de kan sende det i en pakke?

Det er et tilbud som forsvinner ved midnatt, så du får velge..

Kikk også på de andre über-kampanjetilbudene som nok går ut ved midnatt.. :)

Skulle selv gjerne hatt en 85/1.2 eller 70-200/2.8 IS II. Eller Sigma 85/1.4. Eller Elinchrom-blitskit. Mmmmh.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper filter fra maxsaver, men jeg ville ikke kjøpt et billig filter til beskyttelse, bare de dyreste vil gi deg minimalt med bildekvalitet-foringelse, ville heller kjøpt en solblender.

Har kjøpt sol-blender. Men den passet så dårlig på objektivet når den lo i veska.

Men nå i dag når jeg har kjøpt. ekstern blits, nytt objektiv. Så må jeg kjøpe ny veske for å få plass allikevel.

Hadde man bare funnet denne veska billigere, eller toll/mva fritt. Så hadde dagen vert fullkommen. :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...