Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det fordel å ha foreldre som er unge eller eldre?

58 stemmer

1. 1. Hvor gammel var den eldste forelderen din da du ble født?

• (under) 15-20
      1
    • 20-30
      27
    • 30-40
      19
    • 40-50
      8
    • 50+
      3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Semi-unge foreldre, dvs. foreldre 20-25 år synes jeg personlig er det beste, mye på grunn av at man da kanskje får oppleve både besteforeldre og oldeforeldre en stor andel av sin barndom.

Semi-unge? Foreldre på 20 er jo unger selv.

Så lenge de har god økonomi og ikke er oldinger når barna vokser opp er det vel greit...

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke hatt foreldre som var yngre enn ca 30. Mange blir ufrivillig gravide tidlig, og mener selvfølgelig de blir perfekte foreldre. Men jeg tror at noe økonomisk frihet og det å være ferdig med partyperioden av livet er forholdsvis viktig.

Jeg tror ikke jeg hadde vært noen god far nå i hvert fall, og jeg er 21.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg er helt enig i at en 21 åring som havner i "uløkka" kanskje ikke er det optimale. Men ett par i startem av 20 årene som har hatt ett stabilt parforhold over flere år, er ferdig med utdannelse og er ferdig med paryperioden, så ville jeg ikke nølt med å anbefale å bli foreldre hvis man føler seg klar. Trenger i hvert fall ikke vente til man har alt av økonomi og hus i perfekt stand før man får unge.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg er helt enig i at en 21 åring som havner i "uløkka" kanskje ikke er det optimale. Men ett par i startem av 20 årene som har hatt ett stabilt parforhold over flere år, er ferdig med utdannelse og er ferdig med paryperioden, så ville jeg ikke nølt med å anbefale å bli foreldre hvis man føler seg klar. Trenger i hvert fall ikke vente til man har alt av økonomi og hus i perfekt stand før man får unge.

Vel, de fleste som tar høyere utdanning blir ikke ferdige før de er rundt 25 år. Synes ikke det høres særlig fristende å få barn under studietiden. Mener rundt 30 år er en god alder for å få barn. Da har man oftest fått økonomien på plass, og slått seg mer til ro. Personlig synes jeg 20-årene skal brukes til å gjøre ting du alltid har hatt lyst til (reising osv), og ikke bli låst fast til familielivet. Man er ung kun én gang.

Lenke til kommentar

Jeg bor hos faren og stemora mi nå og de er 23 og 22 år eldre enn meg. Før bodde jeg hos mora og stefaren min, som er 29 og 37 år eldre enn meg.

Jeg vil ikke si at alderen i seg selv gir noen fordel, men litt eldre ektepar/kjærester har lettere for å holde sammen og da vil ungene mer sannsynlig slippe å oppleve en skillsmisse.

Lenke til kommentar

Unge foreldre, helt klart! Mamma er 40 nå, pappa er 61. Han har kols, og jeg tenker ofte på at jeg er redd for at han ikke skal få møte alle barnebarna sine og få se de vokse opp.

Mamma var 17 når hun ble gravid med storesøsteren min, og vi har nå klart oss fint. Det er også bedre for unge enn for eldre å skulle føde. Kroppen er mer motaklig for fødsler mens man er yngre, og dessuten så øker sannsynligheten for missdannelser på foster jo eldre moren er.

Men sann økonomisk sett så kan det jo kanskje være best med foreldre som er ferdig med utdanning og har fast jobb og hus og bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...